› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Byta ventilkåpspackning, moment på kåpan?
- Detta ämne har 8 svar, 3,676 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 8 månader sedan av
b20mannen.
-
FörfattareInlägg
-
9 april, 2009 kl. 02:52 #4379
alrik
DeltagareHar läckage från ventilkåpspackningen på turbosidan så jag ska byta den.
Har läst att det är packning runt kåpan och ringar runt stiften som man byter samtidigt.
Sitter stiften gängade i kåpan och topp?
Vilket moment ska kåpan dras åt med sen?Manor: Vad kostade bytet för dig på verkstaden?
/Mikael
9 april, 2009 kl. 04:47 #65053specialized
DeltagareHar läckage från ventilkåpspackningen på turbosidan så jag ska byta den.Har läst att det är packning runt kåpan och ringar runt stiften som man byter samtidigt. Sitter stiften gängade i kåpan och topp?Vilket moment ska kåpan dras åt med sen? Manor: Vad kostade bytet för dig på verkstaden? /Mikael
Har tyvärr inga svar på dina frågor men…känn på ventilkåpsbultarna innan du bestämmer dig för att byta packningen´.
Mina var helt lösa och det räckte med att dra åt dem lite lagom så sluta det läcka..:)Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg9 april, 2009 kl. 05:58 #65049lunkan
DeltagareStiften sitter i topparna så dom kan sitta kvar. Momentet på kåpan är på hela 6,4Nm så det behövs inga krafter där inte.
9 april, 2009 kl. 07:44 #65048Manor
DeltagareManor: Vad kostade bytet för dig på verkstaden? /Mikael
Ledsen, men jag kommer inte ihåg vad jag fick ge…men det kändes inte direkt dyrt. Min uppfattning var att det såg trångt och j-vligt ut att byta dessa, men jag misstänker att man gjort jobbet några gånger vid det här laget på Fürstenhoffs Motor och ”övning ger träning” :).
9 april, 2009 kl. 09:00 #65054Snowman
DeltagareTja!
Jag bytte min på verkstad och det gick ~2500:- för service + byte, och bara servicen brukar landa på ~1000:- för olja+filter och en allmän översyn, så det är inte så jättedyrt….MVH
Markus19 april, 2009 kl. 16:15 #65055Mumin
Deltagarejag kan ta reda på exakt pris från våran firma imorgon.
19 april, 2009 kl. 19:08 #65050b20mannen
DeltagareGlöm inte att limma på med trågsilikon. Annars är det stor risk att det läcker lika mycket snart igen.
Limma åtminstone på undersidan och i vecken runt kamöverfallen. Men det är lika bra att limma hela vägen runt, inklusive oringarna runt tändstiftshålen, när man ändå är igång.Och 6,4 Nm är LÄTT mejselkraft. Det går alltså jättelätt att dra åt för hårt med endast en liten ringnyckel om man inte är van.
9 juli, 2009 kl. 08:12 #65052rallymarkus
Deltagarejag som just bytt packningar o monterat tillbaks allt igen, men jag använde ingen trågsilikon, kanske värt o ta ner den igen o klistra dit…
hur viktigt är det?
jag har inte dragit åt kåpan ännu har bara hakat fast den i väntan på momentnyckel..18 juli, 2009 kl. 11:04 #65051b20mannen
Deltagarejag som just bytt packningar o monterat tillbaks allt igen, men jag använde ingen trågsilikon, kanske värt o ta ner den igen o klistra dit… hur viktigt är det?
Det kommer att läcka relativt snart om du inte satt trågsilikon runt kamöverfallen och i underkant.
Läcker väl inga floder direkt. Men tillräckligt för att få lite rök från grenrören då och då, och för att göra en besiktningsman grinig.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.