SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Byta ventilkåpspackning, moment på kåpan?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4379
    alrik
    Deltagare

      Har läckage från ventilkåpspackningen på turbosidan så jag ska byta den.

      Har läst att det är packning runt kåpan och ringar runt stiften som man byter samtidigt.

      Sitter stiften gängade i kåpan och topp?
      Vilket moment ska kåpan dras åt med sen?

      Manor: Vad kostade bytet för dig på verkstaden?

      /Mikael

      #65053
      specialized
      Deltagare

        Har läckage från ventilkåpspackningen på turbosidan så jag ska byta den.Har läst att det är packning runt kåpan och ringar runt stiften som man byter samtidigt. Sitter stiften gängade i kåpan och topp?Vilket moment ska kåpan dras åt med sen? Manor: Vad kostade bytet för dig på verkstaden? /Mikael

        Har tyvärr inga svar på dina frågor men…känn på ventilkåpsbultarna innan du bestämmer dig för att byta packningen´.
        Mina var helt lösa och det räckte med att dra åt dem lite lagom så sluta det läcka..:)

        Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
        ———————————-
        Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

        #65049
        lunkan
        Deltagare

          Stiften sitter i topparna så dom kan sitta kvar. Momentet på kåpan är på hela 6,4Nm så det behövs inga krafter där inte.

          #65048
          Manor
          Deltagare

            Manor: Vad kostade bytet för dig på verkstaden? /Mikael

            Ledsen, men jag kommer inte ihåg vad jag fick ge…men det kändes inte direkt dyrt. Min uppfattning var att det såg trångt och j-vligt ut att byta dessa, men jag misstänker att man gjort jobbet några gånger vid det här laget på Fürstenhoffs Motor och ”övning ger träning” :).

            #65054
            Snowman
            Deltagare

              Tja!
              Jag bytte min på verkstad och det gick ~2500:- för service + byte, och bara servicen brukar landa på ~1000:- för olja+filter och en allmän översyn, så det är inte så jättedyrt….

              MVH
              Markus

              #65055
              Mumin
              Deltagare

                jag kan ta reda på exakt pris från våran firma imorgon.

                #65050
                b20mannen
                Deltagare

                  Glöm inte att limma på med trågsilikon. Annars är det stor risk att det läcker lika mycket snart igen.
                  Limma åtminstone på undersidan och i vecken runt kamöverfallen. Men det är lika bra att limma hela vägen runt, inklusive oringarna runt tändstiftshålen, när man ändå är igång.

                  Och 6,4 Nm är LÄTT mejselkraft. Det går alltså jättelätt att dra åt för hårt med endast en liten ringnyckel om man inte är van.

                  #65052
                  rallymarkus
                  Deltagare

                    jag som just bytt packningar o monterat tillbaks allt igen, men jag använde ingen trågsilikon, kanske värt o ta ner den igen o klistra dit…
                    hur viktigt är det?
                    jag har inte dragit åt kåpan ännu har bara hakat fast den i väntan på momentnyckel..

                    #65051
                    b20mannen
                    Deltagare

                      jag som just bytt packningar o monterat tillbaks allt igen, men jag använde ingen trågsilikon, kanske värt o ta ner den igen o klistra dit… hur viktigt är det?

                      Det kommer att läcka relativt snart om du inte satt trågsilikon runt kamöverfallen och i underkant.

                      Läcker väl inga floder direkt. Men tillräckligt för att få lite rök från grenrören då och då, och för att göra en besiktningsman grinig.

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.