I helgen så bytte jag och kompisen till stålomspunna bromsslangar, på min Impreza GT 97:a, men fick det bara gjort på tre av de fyra oken. När vi skulle lossa slangen ifrån bromsröret vänster bak så hade rörnipplen rostat fast i slangen. Efter att ha rundat muttern så lät vi den gamla slangen sitta kvar men nu vill jag gärna veta hur ni hade gjort för att lösa detta så jag får på den sista nya slangen 🙁
Rostlösare typ 5-56 är det nog som gäller och hoppas på att inte ”slicka” muttern dvs göra den rund
Har redan försökt med WD-40 och lyckats runda muttern så egentligen så undrar jag om någon behövt byta hela bromsröret lr vet någon annan fiffig och lättare lösning?
Har du slickat muttern så är det nog inte så mycket att göra utan att byta röret. 🙁
Du kan ju iofs använda en polygrip eller liknande för att försöka lossa slangen, lossar det så är det ju bra annars kommer du troligen vrida av röret
Har du slickat muttern så är det nog inte så mycket att göra utan att byta röret. 🙁 Du kan ju iofs använda en polygrip eller liknande för att försöka lossa slangen, lossar det så är det ju bra annars kommer du troligen vrida av röret
Ah okej men så långt är jag oxå med 😉 är det någon här som har bytt bromsröret som går till vänster bakhjul? Någon som vet hur långt och hur det röret går?
Jag bytte bromsslangar för någon vecka sedan och fick värma med gasol så släppte de väldigt lätt. Tror nästan att du kan dra loss den med bara polygrip efter att ha värmt lite. Dock så smälte original slangarna sönder så du får inte ge dig där du väl ha börjat värma.