› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Byte av stötdämpare/fjädrar, problem
- Detta ämne har 9 svar, 3,716 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 2 månader sedan av
Manor.
-
FörfattareInlägg
-
28 juli, 2005 kl. 15:03 #4785
SecretAgentMan
DeltagareMuttermaskin, eller stora elaka verktyg är det som gäller, och absolut 6-kantshylsor – 19 mm är det.
/J
28 juli, 2005 kl. 22:32 #67882Kenneth
DeltagareTackar för infon, ska göra ett nytt försök i helgen!
/Kenneth
4 augusti, 2005 kl. 09:40 #678792ny
Deltagaredet är bara att spänna musklerna! använd en 19 hylsa eller en 3/4 så går det ska du se 😉
föresten BILTEMA är skit låt det va 😛
4 augusti, 2005 kl. 20:33 #67883Kenneth
Deltagaredet är bara att spänna musklerna! använd en 19 hylsa eller en 3/4 så går det ska du se 😉 föresten BILTEMA är skit låt det va 😛
Jodå första gången jag tog i så trodde jag att det gick.. var bara det att jag vred sönder förländningen till hylsan 😛
Har införskaffat en stark muttermaskin till tryckluften, så nu ska det nog gå. 🙂
Det är ju inte så att jag köper bildelar på biltema.. men vissa verktyg är ju inte helt kassa där faktiskt 🙂
/Kenneth
4 augusti, 2005 kl. 23:25 #678802ny
Deltagarevilken tur då!;-) jag spräckte faktisk min första hylsa när jag skulle ta bort dom där. men har du en stark mutter maskin med bra tryck i slangen på så ska det nog gå fint 😉
5 augusti, 2005 kl. 16:12 #67876SecretAgentMan
DeltagareJag handlar en del verktyg på Biltema, deras sortiment med 10-års garanti är klockrena, för att inte tala om deras motorstativ och motorlyft, kanonprylar!!
Stativet kan man se lite varstans på tuffare verkstäder. 😀
Hur gick det med fjäderbenen?
/J
19 december, 2005 kl. 06:19 #67877Manor
DeltagareDen övre av de två bultarna har en skum form för att man ska ha möjlighet att ställa cambervinkeln. Jag vet inte vad det är för storlek på bulten, men det lär väl vara en millimeterstorlek.
Spruta på massor av 5-56 eller liknande och låt den stå ett tag. Därefter försöker du att knacka på den med hammare för stt därefter göra ditt sista försök. När motsvarande bultar skulle öppnas bak för justeringen av ”toe-in/out” så var verkstaden tvungen att värma på den med gassvetsen…innan muttermaskinen fick upp den.
Lycka till.
mvh Mats N
PS. Det kanske är bäst att du ringer närmaste Subaruställe och lyssnar om de har denna bult hemma…det lär inte fungera att ersätta den med en vanlig bult om den går sönder.19 december, 2005 kl. 06:19 #67878Manor
DeltagareJag handlar en del verktyg på Biltema, deras sortiment med 10-års garanti är klockrena, för att inte tala om deras motorstativ och motorlyft, kanonprylar!!Stativet kan man se lite varstans på tuffare verkstäder. :DHur gick det med fjäderbenen?/J
Ja på MatsNstyling.nu. ser man ju mycket biltema grejer!!! 😀 😀 😀 😀 MVH Mr clean med ny lackade fälgar!!
Japp, två kromade ”tutor” sitter numera monterade (men bara en som syns)…
mvh Mats N – nu med tre lackade bromsok och rostskyddad skärmkant på en bakskärm…
19 december, 2005 kl. 06:19 #67881Kenneth
DeltagareTänkte att jag skulle byta mina fjädrar/stötdämpare idag.. men det gick inge vidare.
fick inte bort nedre muttern på fjäderbenet fram.. sitter som f-n.
En fråga bara, visst är den bulten inte helt runt som sitter där?
utan ser ut som detta på en sida av bulten ? -> ___/—–|
bulten/muttern är den 19 hylsa till den eller är det någon konstig tum storlek? tycker det glappar lite väl mycket med 19.tar jag i nästa gång så antagligen lossnar den eller så har jag sönder muttern, några förslag då? verkar vara dåligt med plats för att komma åt med vinkelslipen.
biltema har någon grej som spräcker muttrar, kan det vara något om det skiter sig?
kom gärna med förslag, är ingen super meck men har bytt fjädrar/stötdämpare på min gammla Ford förut så det ska nog gå på imprezan oxå med lite hjälp 😛
/Kenneth
19 december, 2005 kl. 06:19 #67884Addson
DeltagareJag handlar en del verktyg på Biltema, deras sortiment med 10-års garanti är klockrena, för att inte tala om deras motorstativ och motorlyft, kanonprylar!!Stativet kan man se lite varstans på tuffare verkstäder. :DHur gick det med fjäderbenen?/J
Ja på MatsNstyling.nu. ser man ju mycket biltema grejer!!! 😀 😀 😀 😀
MVH Mr clean med ny lackade fälgar!! -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.