Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1257
    jmartinsson
    Deltagare

      Hej!

      vart nyss en mycket glad ägare till en 95:as Impreza Gt, mycket rolig!
      Bilen har stått ett tag och har nu börjat läcka någonstans inuti styrväxeln! kan inte riktigt lokaliserat felet mer än att det kommer ut i vänster damask! Pratade med subaru verkstaden och de sa att det troligtvis måste dit en ny styrväxel då det är dåligt med reservdelar till växeln???
      Så jag har därför följande frågor!

      Hur mycket jobb är det att plocka ut styrväxeln? måste den ut från sidan som på de flesta bilar, eller kan man plocka den neråt?

      Är det någon som har ett urdrag ur en verkstadshandbok eller liknande som man skulle kunna kolla på?

      Och till sist Vilka styrväxlar passar gt:n har de olika utslag på de olika modellerna/åren eller är det detsamma?

      Mycket tacksam för svar

      ///Jakob Martinsson

      #43785
      MariaimprezaGT
      Deltagare

        HUGA!!stackare.. vi säljer ju sånt då å då.. .först å främst är de väldigt få som man kan köpa lösa delar till… för de andra är det stomavgift på dem.. så när du köper en så går inköpet på lätt 6000-8000, men då får du tillbaka 2500 när du lämnar in din gamla…

        Maria

        Audi is teh ####!!

        #43781
        SecretAgentMan
        Deltagare

          Gör 2 flugor på smällen samtidigt, skicka den till Sellholm och få en kortare växel monterad – de bygger om allt och pillar in nya tätningar, så den blir som ny.

          Kostar runt 7 lock, och är nog värt varenda krona och lite till ur en ren körglädje-synpunkt (ligger med i att-göra på Silverpilen, men jag “skall bara…”).

          /J

          #43786
          jmartinsson
          Deltagare

            Hmm
            har läst en del andra inlägg och det verkar helt klart som om en selholms växel skulle vara bättre. Men tyvär så spräcker det ju min budget! har dock hitta ett gäng för si sådär 3000:- på bildelsbasen! några kommer från nyare imprezor!
            frågan är om de passar?
            Det känns mer som rätt pengar just nu då en lack är av mer värde! japs plåt!!!!

            Nägon som tagit ner växeln själv? Den såg ut att sitta ganska öppet!

            #43782
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Det ser busenkelt ut att ta ned den, det görs rakt nedåt.

              Skruva på ba’.

              /J

              #43787
              jmartinsson
              Deltagare

                Låter mycket bra! får ta lös den och se vad det blir av det!!!

                Tack så hemsk mycket för hjälpen

                #43783
                b20mannen
                Deltagare

                  Praktiskt detta att man tänker skapa en tråd och fråga lite om styrväxeln – Och så har ni ju redan skapat den och svarat på alla frågor!

                  Tack! :*

                  Jag har mixtrat lite med hjulinställningen och fått fram en setup som gör att det biter i kurvorna ända tills man måste öppna dörren och stödja emot med hälen för att inte välta. Men att bilen ändå samtidigt är skitsnabb på att styra in.

                  Extrem negativ camber. Raka undre bärarmar. Halvmild toe-in bak. Extrem toe-out fram.

                  Jerrys gamla RE070 på 225x45x17 passade utmärkt på 17×8-fälg.

                  Stänklappar ska jag montera tillbaks när jag kommit på var dom får plats. 🙁

                  Vingen tog jag bort. Här ska köras konbana!

                  Lustiga är att bilen styr själv i långa kurvor och farter 160+.
                  Som att åka tåg på våra svenska gröpta motorvägar. :+

                  Visst kan det vara lite spårkänsligt. Men man får hålla sig vaken. 😉

                  Så till ploblemet:
                  Med ett halvt varv på ratten i cirka 100 så tappar servot orken ibland. BJÖRNARMAR! 😮

                  Är inte helt säker, men misstänker att det kan vara den helt nya remmen som slirar. Eller så är det servot som hittar på något skumt.

                  Jag kör med servobehållaren knökfylld för att eliminera skvalp-problem.
                  Noterar att jag får fylla i cirka en halv deciliter på ett år, så det läcker ur lite. Men det kan bero på annat än läckage.
                  Kanske blir det helt enkelt för varmt i servot?
                  Man kanske ska bygga sig vattenkylning till servot?

                  Sen har jag ett problem till. Det som begränsar hastigheten i en konbana är hur snabbt jag kan ratta.
                  Sitter en fin liten spinkig italiensk ratt där på en snapoff-nav, men det blir ett helvetiskt rattande med den styrutväxlingen. Så nåt med mindre än 2,8 varv på ratten måste nog till.

                  Men samtidigt så återstår problemet med BJÖRNARMAR när man sist önskar det. Är det servot som håller på att lägga av, eller är det nåt annat som är problemet.
                  Kylning av servot? För lite trackbite på remmen?? För lite KPI på framvagnen för min fina hjulinställning???

                  Det man inte vill råka ut för nu är att man går och köper sig en kortare växel, men att den också lider av tillfällig kurvsvaghet med BJÖRNARMAR x 2 som symptom.

                  Nu är man lite rådvill.

                  #43784
                  b20mannen
                  Deltagare

                    Men samtidigt så återstår problemet med BJÖRNARMAR när man sist önskar det. Är det servot som håller på att lägga av, eller är det nåt annat som är problemet.Kylning av servot? För lite trackbite på remmen?? För lite KPI på framvagnen för min fina hjulinställning???Det man inte vill råka ut för nu är att man går och köper sig en kortare växel, men att den också lider av tillfällig kurvsvaghet med BJÖRNARMAR x 2 som symptom.Nu är man lite rådvill.

                    Jag reducerade toe-out fram till nästan noll.
                    Nu hänger servot med i alla lägen utom extremfallen.
                    Samtidigt så tappade framvagnen en hel del av det fina greppet in i kurvan, och man måste styra mycket mer för samma kurva.
                    Men fortfarande acceptabelt.

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.