Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1658
    Nikke McRae
    Deltagare

      Hur tar man sig genom besiktning när man bytt till t.ex en STI 6växlad låda?

      Går det/ska man regbesikta om den med ny låda, diff och axlar?

      #46040
      Strat
      Deltagare

        Som alla vet får man egentligen inte röra en skruv på bilen, men det ska väl till en riktigt grinig besiktningsman om de underkänner ett lådbyte.

        Det går inte att registrera om bilen enbart för ny låda.

        #46046
        Nikke McRae
        Deltagare

          Ok. Ni som byggt om till 6 växlat, hur har det gått för er i besiktningen?

          #46049
          Oblivion
          Deltagare

            Byt vxlspaks knopp? 😛

            Borde väll räcka då dom inte kör på mer än vxl 1-3 för att testa bromsarna. Vet iofs inte vart backen ligger på den 6 vxlade lådan

            #46045
            Adam K
            Deltagare

              Har funderat på att sätta dit en omärkt knopp. Backen ligger på samma ställe men med en spärr som måste lyftas, och 6an är emellan…
              Senast gick det bra. Fast killen noterade det.

              #46041
              STIred
              Deltagare

                Eller så slänger man som sagt dit en 5vxl STI RA låda. Eller bara dreven från en sådan. Det finns förstärkta(med behandlade drev) RA drevsatser att köpa lösa. Byter man bara dreven då har man kvar GTns slutväxel, så lådan blir mer trevlig än RAns när man kör på motorväg, fast växlarna blir något tätare än GTns original.

                En sådan lösning pallar mer effekt/vrid än en standard GT låda och är mycket billigare än att byta till 6växlat. Blir inte ens halva priset jämfört med att byta mot 6vxl. Så om man inte tänkt o ha mer än runt 400hk så funkar denna lösning med. Slipper man dessutom oroa sig för besiktningen.

                /r

                #46050
                Lirkus
                Deltagare

                  Tror inte dom tänker på det om dom nu inte är extrema subarufantaster och väldigt griniga 🙂

                  Min tyckte dom var jätteskön att växla med och undrade om “alla sånahär sportbilar hade så tajta växellådor” 🙂 då har jag bara bytt till shortshift och sa jovisst det är ju subaru 😉

                  #46047
                  Nikke McRae
                  Deltagare

                    Eller så slänger man som sagt dit en 5vxl STI RA låda. Eller bara dreven från en sådan. Det finns förstärkta(med behandlade drev) RA drevsatser att köpa lösa. Byter man bara dreven då har man kvar GTns slutväxel, så lådan blir mer trevlig än RAns när man kör på motorväg, fast växlarna blir något tätare än GTns original.En sådan lösning pallar mer effekt/vrid än en standard GT låda och är mycket billigare än att byta till 6växlat. Blir inte ens halva priset jämfört med att byta mot 6vxl. Så om man inte tänkt o ha mer än runt 400hk så funkar denna lösning med. Slipper man dessutom oroa sig för besiktningen. /r

                    Jo, det är kanske också ett alternativ, men är de lätta att få tag på. Man vill nog nästan ha en med DCCD, annars kan man ju lika gärna montera synkade PPG. Eller vad pratar vi om för pris och tillgänglighet?

                    EDIT: Men det är bara när man flyttar över dreven i GT lådan som man slipper RA’n motorvägsdilemma?
                    Isåfall borde man väl kunna sätta in Rallispecs RA kit?

                    Ska höra med Grade-A om de har några sådana lådor. Vad ska jag fråga efter?

                    #46042
                    STIred
                    Deltagare

                      Jo, det är kanske också ett alternativ, men är de lätta att få tag på. Man vill nog nästan ha en med DCCD, annars kan man ju lika gärna montera synkade PPG. Eller vad pratar vi om för pris och tillgänglighet?Ska höra med Grade-A om de har några sådana lådor. Vad ska jag fråga efter?

                      PPG kostar en del mer, räkna med mellan 40-50k för 1-4an lös drevsats. Tror de skickar med en skiftgaffel i priset också 😀

                      Jag har själv precis satt in en RA drevsats i min låda som tillfällig lösning iaf så länge jag ligger kvar på nuvarande effekt ;). Ha inte hunnit provköra än, eftersom jag precis satt ihop lådan och inte hunnit montera tillbaks den på bilen.

                      En behandlad STI RA drevsats helt sprillans ny kostar ca 1600-1800dollar i USA. De är ganska lätta att få tag i finns på många ställen i US. Gruppe-s har dem till exempel, men finns som sagt många fler. Då följer med ingående axel, alla drev 1-5 samt linte synchro grejer.

                      http://www.gruppe-s.com/Subaru/subtrn/RAGears.jpg

                      Jag har en sådan sats liggandes hemma(helt ny aldrig använd) som jag egentligen hade tänkt behålla själv som reserv ifall nåt händer med den jag satt i lådan ;). Men om du skulle vara intresserad av nåt sånt skicka ett PM till mig så kan vi säkert ordna nåt. Kan tänka mig sälja min drevsats som jag har liggandes för ett bra pris.

                      Annars om du vill höra med gradea i england kolla om de säljer lösa RA drevsatser. Om du byter hela lådan då måste du byta bakdiff med för det är inte samma slutväxel i RA som på gtn. Annars funkar det inte med utväxlingen på framdiffen. Det är 4.11 alt. 4.44 på äldre sti lådorna. Det blir ganska jobbigt köra motorväg med dem slutväxlarna(speciellt 4.44). Kommer ligga högt som fan i varv i motorvägsfart på 5ans växel. Speciellt med 4.44 som sagt.

                      Om du nu funderar på detta alternativet istället för en 6växlad så är enlgit mig iaf det bästa alternativet som sagt att skaffa RA drev och flytta över dem till dina gt axlar för då kan du behålla GTns slutväxel på 3.9. Då kommer ändå toppfarten på femman hamna på över 250km/h utan problem.

                      Jobbet för att plocka av dreven från dina axlar samt trycka dit de nya dreven kommer hamna på 2-3tusen kr max(då får du även med nya packningar till lådan och tätningssilokon i det priset :D) om du öppnar lådan själv och lämnar iväg enbart dreven och de två axlarna till verkstan. Dreven måste pressas på axlarna så man måste ha en press för att fixa jobbet. JRM flyttade dreven åt mig och som sagt priset är överkomligt.

                      Så för 10-15k totalt(beror lite på vad du ger för drevsatsen samt om du skruvar lite själv) har du fixat ny och bättre låda 😉

                      Edit: jepp rallispecs RAkit funkar säkert o sätta in. Som sagt finns många som säljer sådana.

                      /r

                      #46051
                      Markus
                      Deltagare

                        Jag sa ingenting när jag besiktade med 6växlat och omärkt knopp. Killen noterade såklart att det inte var original. Jag sa att den var så när jag köpte den och att jag inte visste om man fick ha det eller inte. Han tyckte den var skön och sa inget mer om det. Kollade lite under för att se att det inte var något egensvetsat fäste osv. Däremot hade han lite åsikter om att den kanske var lite väl pigg för att vara en original GT men flinade lite och släppte genom det också 😉

                        Är det en grinig/petig handläggare så får man kanske en tvåa. Förstår dock inte varför det ska vara så jävla kinkigt egentligen. Det går att köra lite snabbare med en 6:a men det är ju inte tillåtet att köra i 240km/h+ heller så det borde inte spela någon roll om lådan möjliggör ytterligare 30km/h extra tycker jag. Väger en del extra men det ger knappast mer än någon centimeter extra bromssträcka, om ens det…

                        #46043
                        STIred
                        Deltagare

                          Det går att köra lite snabbare med en 6:a men det är ju inte tillåtet att köra i 240km/h+ heller så det borde inte spela någon roll om lådan möjliggör ytterligare 30km/h extra tycker jag. Väger en del extra men det ger knappast mer än någon centimeter extra bromssträcka, om ens det…

                          Ha ha det handlar inte om hur fort man får köra eller inte :D. Problemet är att bilen är helbilsgodkänt från början + att motorn är avgascertifierad. Avgasceritfieringen gäller motor och låda ihop. Byter du utväxlning(vilket ju sker när lådan byts ut) så gäller inte avgasceritfieringen längre. Så egentligen får man inte ens byta drev i lådan till annan utväxling, men hur fan ska de kolla sånt.

                          Visst fan är det larvigt. Men är de helt nitiska så kan det bli underkänt. Som alltid med besiktningen, ett jävla lotteri såfort man pillar lite på bilen.

                          Sen tror jag säkert att de flesta besiktningsmän släpper igenom om man har bytt låda. Själv vet jag folk som gått igenom med dogboxar utan probelm 😉 Problemet är bara att man aldrig vet innan hur det kommer gå.

                          /r

                          #46052
                          Markus
                          Deltagare

                            Ha ha det handlar inte om hur fort man får köra eller inte :D. Problemet är att bilen är helbilsgodkänt från början + att motorn är avgascertifierad. Avgasceritfieringen gäller motor och låda ihop. Byter du utväxlning(vilket ju sker när lådan byts ut) så gäller inte avgasceritfieringen längre. Så egentligen får man inte ens byta drev i lådan till annan utväxling, men hur fan ska de kolla sånt.Visst fan är det larvigt. Men är de helt nitiska så kan det bli underkänt. Som alltid med besiktningen, ett jävla lotteri såfort man pillar lite på bilen.Sen tror jag säkert att de flesta besiktningsmän släpper igenom om man har bytt låda. Själv vet jag folk som gått igenom med dogboxar utan probelm 😉 Problemet är bara att man aldrig vet innan hur det kommer gå./r

                            Hihi, nej det är jag medveten om 😉 Blir bara så trött på alla jäkla regler. Eller om man ska hårddra det till en: “Ge fan i att pilla” 🙂 Jag tycker också att en trimmad bil är mer intressant för försäkringsbolag än för besiktningen så länge bilen klarar miljökraven som SBP ställer.

                            Extra märkligt tycker jag det är att det ska gnällas på att man sätter dit en nyare Subaru-låda. Om man fipplar dit en helt annan motor eller växellåda från annan bil kan jag förstå att man måste regga om den men WRX-lådorna passar ju “bolt on”. Vet inte om jag har en kortad kardanaxel men annars passar växellådsfästen och axlar direkt.

                            Ja ja den dagen den sorgen… Det är ändå en lista att gå igenom inför varje gång 🙁 Att rulla in på SBP och låtsas som ingenting är nog bäst.

                            #46048
                            Nikke McRae
                            Deltagare

                              Har rullat igenom besiktningen förrut utan problem med etanolmappen och nu ligger en ny fin turbo o väntar på montering, så jag är ju egentligen redan ute på djupt vatten. 😀

                              Kollade lite på Gruppe-S, deras RA-kit ska tåla 270-350whp, ska man ha ännu mer rekommenderar de just STI 6 växlad låda. 😛

                              Det vore ju så jäkla kul att ha en DCCD diff. GT drivlinan är ju lite stel av sig och tycker inte om när man låser bakhjulen.
                              Men kan ju ta och fixa styrväxeln istället. :9 Och kanske finns det något man kan trycka dit istället i GT lådan och bakdiffen?

                              Rauls – du har strax ett PM. 🙂

                              #46044
                              STIred
                              Deltagare

                                Det vore ju så jäkla kul att ha en DCCD diff. GT drivlinan är ju lite stel av sig och tycker inte om när man låser bakhjulen.Men kan ju ta och fixa styrväxeln istället. :9 Och kanske finns det något man kan trycka dit istället i GT lådan och bakdiffen? Rauls – du har strax ett PM. 🙂

                                PM besvarat.

                                Istället för att satsa på dccd låda, så skulle jag köpt t.ex cusco lsd diffar(främre, bakre och center) istället. Blir nog minst lika ballt då 😉 Är iaf vad jag själv funderar litegrann på. Finns säkert andra fabrikat(har sett lite trådar om kaz diffar med på nasioc) än cusco som funkar med.

                                Rätt kul o se skillnaden med lite riktiga diffar på bilen.
                                http://www.youtube.com/watch?v=27NpcugLE60
                                http://www.youtube.com/watch?v=oWRVAxwJF-0

                                På japanska, men kul ändå 😉

                                /r

                              Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.