› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Byte till stålomspunna
- Detta ämne har 12 svar, 1,942 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 4 månader sedan av
specialized.
-
FörfattareInlägg
-
6 november, 2006 kl. 19:23 #5638
.zip
DeltagareNär jag köpte subban så fick jag med 4st omonterade stålomspunna slangar + 2 flaskor (1liter) AP Racing 551 brake fluid. Vet någon vad detta är för olja, och funkar det sill subaru?
Tanken slog mig att slangarna gör mer nytta monterade än att ligga i en påse och sammla damm.
Det jag har hittat här på forumet är att man ska helst vara 2 personer, men helst med en bromsluftare.
Jag har dock inte hittat svar på mina andra frågor.
1. Vet någon hur mkt en subaru verkstad tar för att byta slangar + olja om man håller med prylarna själv?
2. Hur mkt olja behövs det för att fylla på hela systemet?
3. Vilka verktyg behövs?
4. Är det svårt att byta och borde jag låta killarna på subaru göra jobbet?
5. Stämmer det att man ska börja med höger fram, vänster fram, höger bak, vänster bak?//.zip
8 november, 2006 kl. 05:05 #74261Desen
DeltagareByta slangarna bör du klara själv. Allt som behövs är ett par ringnycklar och möjligtvis en bra tång om muttrarna på de gamla skulle vara lite runda.
Spänn inte de nya allt för hårt för då e de risk att du drar sönder gängerna.
Vill du vara extra duktig så lossar du även oken och vänder upponer på dem så att du får ut all den gamla bromsvätskan, som annars kommer att bli kvar och blandas med den nya.Söker du lite så hitta du en tråd med en mycket bra beskrivning om hur man luftar sina bromsar.
Lycka till.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
8 november, 2006 kl. 12:21 #74262.zip
DeltagareOk, då vågar man kanske ge sig på slangarna själv 🙂
Ingen som har hört talas om oljan?EDIT: Lusläste AP:s hemsida och såg detta
-‘Typical’ New Dry Boiling Point – 275°C (527°F)
Minimum ‘Wet’ E.R. (Equilibrium Reflux) Boiling Point – 150°C (302°F)AP Racing 551 Fluid conforms to all technical requirements of DOT 3, SAE J1703, F.M.V.S.S. 116, & ISO 4925 specifications, and is suitable for all forms of motorsport as well as road use, AP Racing 551 Fluid has a higher boiling point than many typical brake fluids intended for road use.
Note:- AP551 is compatible with magnesium brake and clutch systems.Så det ska väl funka till Subaru?
//.zip
19 november, 2006 kl. 02:25 #74266sti_erik
DeltagareBromsvätskan funkar. om det räcker med en liter vet jag ej.
skulle dock rekomendera snällare bromsvätska. kör man bromsvätska med väldigt hög kokpunkt och du kör väldigt hårt så kommer skivor/klossar att ta få ta mer stryk, istället för att bromsvätskan kokar kommer det faida och bromsen kommer endå att försvinna. Och ”rejs bromsvätska” måste bytas med mycket tätare intervall än vanlig är att tänka på.Årdningen du luftar bör inte spela någon roll då det är abs och det går ett rör till varje ok, annars börjar man med den bromsen som har längst väg till till huvudcylinder,
börja med att ta av hjulen (mer utrymme)
sug ur den gamla bromsvätskan i kärlet. (mindre rinn)
lossa slangarna: börja med banjo bulten i oket (14 ringnyckel) var beredd på lite rinn lägg en tidning eller något under när du håller på, bromsvätska är elakt mot garagegolv, byt ut kopparbrickorna.
vicka ur låsbläket som håller bromsslangen i fjäderbenet med lämplig tång.
lossa nu bromsslangen från bromsröret (öppen 6 kants ringnyckel är att rekomendera), du lossar på bromsrörssidan.
när du bytt alla slangar fyller du nya bromsvätskan i kärlet. pumpa på bromsen tills du får en antydan till tryck (håll koll så det finns bromsvätska i kärlet hela tiden) håll pedalen nertryckt, öppna luftningsnippeln på ett av oken (6 kantsnyckel alt hylsa är att rekomendera ca 180 grader brukar räcka när du lossar) tills du ser att det kommer ”bromsvätske skum” (va försiktig överdra inte nipplarna) slut nippel och pumpa, håll tryck, lufta på samma sätt tills du ser en fin liten stråle av bromsvätska utan luft i.
när du känner dig nöjd med luftningen känner du hur pedalen känns, pedalen ska nå ett stumt läge, om den lixom fjädrar har du luft kvar i systemet och det är bara att gå ett varv runt bilen och lufta. när allt käns bra ber du ”pumparen” hålla tryck medans du kontrolerar att ingenting läcker.
på med hjulen och ut och gasa!
tänk på att om du lämnar den till en värkstad så kommer dom förmodligen salta på priset på arbetet efter som dom inte får sälja några grejjer och inte får göra någon avans på delar.
Lycka till!
21 november, 2006 kl. 20:00 #74263.zip
DeltagareTackar för guiden Erik. Men jag ska för säkerhetens skull ringa subba killarna och kolla upp pris, och då blir det ev. att köpa olja då.
Jag är rätt så snäll med bilen, men kan samtidigt säga att jag gasar mer än vad jag bromsar 🙂 Så jag får ta mig en funderare på oljan.
Blir hela kalaset för dyrt så byter jag bara själv.//.zip
22 november, 2006 kl. 19:33 #74258MickeM
DeltagareHär på Åland är stålomspunna slangar inte ok i bilbesktningen om
man inte kan visa upp papper på att de är likvärdiga eller bättre
än orignalet.23 november, 2006 kl. 15:27 #74264.zip
DeltagareHoppsan.
Någon annan som har stött på det?//.zip
23 november, 2006 kl. 16:02 #74268Niklas
DeltagareJag har besiktigat med stålomspunna tre gånger utan anmärkning. Dock lyckades AudiAnders få en gnällig gubbe när han besiktigade sin Audi S6+ (med nyligen bytt till stålomspunna) och fick en kommentar angående dessa, men det blev inget krav på att ta av.
23 november, 2006 kl. 16:31 #74265.zip
DeltagareTackar tackar för snabbt svar.
Då blir det nog att byta för min del.//.zip
23 november, 2006 kl. 18:02 #74259MickeM
DeltagareJag har besiktigat med stålomspunna tre gånger utan anmärkning. Dock lyckades AudiAnders få en gnällig gubbe när han besiktigade sin Audi S6+ (med nyligen bytt till stålomspunna) och fick en kommentar angående dessa, men det blev inget krav på att ta av.
Ah, blänker de så syns dom… mhmmm…. ”svart” = original 😀
26 november, 2006 kl. 19:18 #74267sti_erik
DeltagareDet finns ju stålomspunna slangar i alla möjliga färger så att köpa ett par svarta om man ska köpa stålomspunnet kanske inte är en så dum idé
27 november, 2006 kl. 08:15 #74269Niklas
DeltagareJag kör med ofärgade, funkar kalas. Efter ett tag blir de ju ändå skitiga.
27 november, 2006 kl. 18:19 #74260specialized
DeltagareKopierar in Rallystackes inlägg om detta, han om någon vet nog hur man gör 😉
Hoppas det är ok ..
#4128, ”RE: Byta bromsolja”
Mon Apr-24-06 05:09 PM by RallystackeSå här bör du göra när du byter vätska:
Töm HELA systemet på gamla bromsvätskan innan ni hällar på den nya. Gör följande:
Lossa locket på vätskebåhållaren (så det ej blir vacum)
Sätt på en slang eller liknande på luftnippeln (så du slipper få vätska överallt )
Börja med ett framok. Lossa sen nippeln o sitt i bilen o pumpa. Pumpa tills det bara kommer luft. Ta sen andra framoket (gör samma procedur). Ta sen bakoken. Ett i taget till det bara kommer luft.
Är man riktigt seriös går man ett varv till sen för att kolla så det bara kommer luft överallt.Fyll sen på med ny vätska (obs sätt EJ på locket under luftningsproceduren). Sen måste en sitta i bilen o en sköta nippeln.
Pumpa ett bra tag med alla nipplar stängda. Sen börja med ett framok. Håll ner bromspedalen i botten. Lossa luftnippeln. Dra åt nippel INNAN du släpper upp bromspedalen igen. Pumpa sen 5-10ggr. Ner i botten. Lossa nippel. Dra åt, pedal upp, pumpa x antal gånger. Gör så 5ggr. Gå sen till nästa framok och gör samma sak igen.
VIKTIGT att hela tiden ha koll på vätskenivån i behållaren. Blir det för lite och sen fylla på=luft i systemet igen.Ta sen bakoken (gör likadant som framoken)
Börja sen om från början. Gör detta tills det ej kommer någon luft/bubblor när du luftar (skall bara komma ren o fin vätska och pedalen skall kännas stum). KLAR
Ett bra tips till är att ta ut bilen en runda o köra o bromsa ganska aktivt. Sen gå ett varv till med luftningen för at tverkligen få ut allt.
Nu kan du ta ut pärlan på banorna
Lycka till!Evo IV, VI & VII användare
Regionsansvarig Syd Evoclub Sweden
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.