› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › camberinställning bak
- Detta ämne har 9 svar, 1,194 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 1 månad sedan av
jraberg.
-
FörfattareInlägg
-
27 april, 2007 kl. 17:15 #4890
Wallinen
DeltagareÄr så att jag skaffat coilovers från BC Racing till min GT -00:a.
Har precis monterat dom o har varken hunnit köra speciellt mycket eller gjort hjulinställning men det är på G.Det sitter ställbara topplagringar fram men fasta bak… nu undrar jag om det finns nån möjlighet att ställa cambern bak och i så fall vilka.
Tänkte närmast på lösningen fram med excentrisk bult men det finns kanske nåt som inte funkar med den lösningen eftersom Subaru inte har det som standard?
Nån som har nåt förslag på vad jag kan göra?/W
1 maj, 2007 kl. 15:09 #69034Wallinen
DeltagareUppar denna en gång ifall det är någon som kommit på nåt eller har nåt förslag.
Är grymt intresserad av möjligheter./W
1 maj, 2007 kl. 18:28 #69031jraberg
Deltagarehej hej, jo en bult eller två skulle väl funka bak. Jag har hört ngn säga att de är värdelösa och lossnar men tänker ge mig på och prova ett par sådana iaf. Notera att de ska dras åt med typ 103Nm bara.
Ett alternativ är ju toppmontering bak, men det både låter och känns bökigt(man kommer ju inte åt den så bra), man lär ju ändå sätta max, så varför justerbart 🙂edit. man kan ställa camber bak i standard utförande, men det är inte mkt..
-johan
1 maj, 2007 kl. 19:17 #69030simo
DeltagareJag kör med den typen av inställningsmöjlighet bak på min bil, inga problem så länge man har lite koll på grejerna!
/U
1 maj, 2007 kl. 19:57 #69035Wallinen
DeltagareAhhh… tack för kommentarerna.
Johan, det är sant. Jag tänker oxå köra max bak o när jag väl ställt in det så kommer jag nog aldrig att röra det mer.
Men varför 103Nm??? Känns som dom ska sitta så hårt det går så dom håller sig på plats.
Kommer förstås sätta excenterbulten i ändläget så det inte kan spela åt båda hållen o sen se var man landar i jiggen hos hjulinställningsgubben.Simo, några frågor…
kör du med likadana skruvar som på frambenen dvs subaru orginal?
vad för grader har du lyckats få med den lösningen?
har du fräst ur dom översta hålen för att benen ska kunna röra sig när du skruvar eller det behövs inte?Kanske kan svara på den sista frågan själv…
fräser ur så att hålen blir exakt som dom på orginalbenen fram, då borde det väl bli ganska rätt o inte diffa så mkt mellan höger o vänster sida om jag sätter dom i maxläge?Så får det nog bli, har ni mer att komma med så gör gärna det.
Rapport på hur det blir kommer när allt är klart./W
1 maj, 2007 kl. 22:17 #69036specialized
DeltagarePÅ D2-benen jag har är redan det översta hålet ovalt.
Kan ställa in allt mellan ~ – 4 grader – ~ + 1 grad.
Använder orginalbultarna men funderar även jag på excentriska.
Ganska tidsödande att ställa cambern på `fri hand`
Senast hjulinställningen tog ~ 3 timmar.. tur man inte betalar timtaxa 😉Har för mig det är mindre diameter på bakbultarna än de fram. Testade med de org.excentriska frambultarna, men de gick inte genom hålet i spindeln bak.
En `snikvariànt` kan ju vara att gå ned 1-2 mm på diametern på bakbultarna (köpa nya vanliga) och sedan trycka in överkanten för max negativ camber och samtidigt dra åt som f-n. Borde ju funka bra då kraften/belastningen i hålet blir inåt med nedsänkt bil 🙂
Ger nog en grad eller två :))Då slipper du dessutom fräsa i dina spletans nya coilovers 🙂
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉2 maj, 2007 kl. 06:28 #69032jraberg
Deltagarekan svara för simo, han har ovala hål i dämparna ja. Men inte är det väl ovala hål standard? bulten har ju en kam. och du sätter den i nedersta hålet, inte behöver du fippla med hålen då? eller tänker jag fel nu igen. :/
Om du sätter max camber som går så lär du ändå inte komma upp i såpass höga vinklar att det börjar skrubba på insidan av däcken jämt ändå. Då imprezan har ganska lite caster(enl. min mening) så jämnar det ut sig(för man svänger ju mest ändå) 😀
Fasen åxå, är det inte samma bult bak som fram.. attans, har nog gjort lite för lite research inser jag.
-johan
14 maj, 2007 kl. 20:58 #69037camino cielo
DeltagareDet hjalper inte att stalla camberbultarna i maxlaget, det kan skilja valdigt mycket mellan H o V. Bak behover man inte sa mycket camber, jag kor med -1.6 men har justerbara armar, jag tyckte inte om dom tunna camberbultarna jag kopte.
14 maj, 2007 kl. 20:59 #69038camino cielo
Deltagarekan svara för simo, han har ovala hål i dämparna ja. Men inte är det väl ovala hål standard? bulten har ju en kam. och du sätter den i nedersta hålet, inte behöver du fippla med hålen då? eller tänker jag fel nu igen. :/ Om du sätter max camber som går så lär du ändå inte komma upp i såpass höga vinklar att det börjar skrubba på insidan av däcken jämt ändå. Då imprezan har ganska lite caster(enl. min mening) så jämnar det ut sig(för man svänger ju mest ändå) :DFasen åxå, är det inte samma bult bak som fram.. attans, har nog gjort lite för lite research inser jag.-johan
Caster? Vi pratar om bakandan (pa bilen).
14 maj, 2007 kl. 21:50 #69033jraberg
Deltagarejoråsatte.. vadå kan man inte ställa caster bak 🙂 nä, jag är(var) själv helt uppe i samma tankar men mest för framvagnen. Därav den lilla felskrivningen. Jaha, så du sket i bultarna med andra ord. Ok, bra att veta.
Då kanske man ska gå på toppmonteringar eller justerbara länkarmar istället. Det senare sparar ju njurarna ett tag.-johan
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.