› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Camberjustering inte möjlig?
- Detta ämne har 13 svar, 1,398 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 7 månader sedan av
b20mannen.
-
FörfattareInlägg
-
4 november, 2008 kl. 20:13 #4965
Alexander
DeltagareLämnade in bilen för fyrhjulsinställning hos Vianor förra veckan. Bilen drog till vänster och jag ville ha mer negativ camber. Blev dock förvånad när jag fick resultatet, -0,05 på vänster fram och -0,47 på höger fram. Mekanikern hävdade att camber inte gick att ställa varken fram eller bak. Bak vet jag att det inte går men fram? Har läst här på forumet att en bult vid spindeln ska vara av ecxentertyp. Nån som kanske kan ta bild på vilken bult det är? Vintersulorna ska ju på nu närsomhelst så hjulen ska ju ändå av 😛 Är det möjligt eller inte att justera camber fram, vem har rätt? GT med orginaldämpare det gäller btw.
//Alex
4 november, 2008 kl. 20:38 #69498challe
DeltagareOm det nu inte är nån som har varit ”hygglig” och bytt ut dina bultar i spindeln, så ska den övre vara excetrisk
Bak är det, precis som du sa, inte så mycket att göra åt saken….
10 november, 2008 kl. 07:20 #69494Pasi_k
DeltagareLämnade in bilen för fyrhjulsinställning hos Vianor förra veckan. Bilen drog till vänster och jag ville ha mer negativ camber. Blev dock förvånad när jag fick resultatet, -0,05 på vänster fram och -0,47 på höger fram. Mekanikern hävdade att camber inte gick att ställa varken fram eller bak. Bak vet jag att det inte går men fram? Har läst här på forumet att en bult vid spindeln ska vara av ecxentertyp. Nån som kanske kan ta bild på vilken bult det är? Vintersulorna ska ju på nu närsomhelst så hjulen ska ju ändå av 😛 Är det möjligt eller inte att justera camber fram, vem har rätt? GT med orginaldämpare det gäller btw.//Alexhttp://www.garaget.org/?car=95872
Var det Fredrik som gjorde den?
10 november, 2008 kl. 10:21 #69500Alexander
Deltagare10 november, 2008 kl. 12:11 #69495Pasi_k
DeltagareJepp, det var Fredrik.//Alexhttp://www.garaget.org/?car=95872
Kör och hör med han om dina bultar var bytta?
Eller det inte gick att få mer camber?
Han lyckades göra inställningen på min iallafall?11 november, 2008 kl. 10:54 #69501Alexander
DeltagareHan sa att det inte gick ställa camber alls :S Men om man vill så kan man fila upp det övre hålet i fjäderbenet så det blir ovalt sa han. Vet inte om det kanske är så din är justerad?
//Alex
11 november, 2008 kl. 12:23 #69496Pasi_k
DeltagareHan sa att det inte gick ställa camber alls :S Men om man vill så kan man fila upp det övre hålet i fjäderbenet så det blir ovalt sa han. Vet inte om det kanske är så din är justerad?//Alexhttp://www.garaget.org/?car=95872
Mina är ställbara men jag har ju en WRX STI -02.
OM det ska vara ställbart på din låter jag nå´n med en GT svara på.
Låter skumt om det inte skulle gå att ställa dom där fram , gick ju med mina orginal ben iallafall.11 november, 2008 kl. 19:52 #69499challe
DeltagareDet går hur fint som helst att ställa camber FRAM på org benen, det görs med den övre bulten i spindeln, om den nu finns kvar, orginal skall det nämligen sitta en excentrisk variant där…
12 november, 2008 kl. 11:16 #69502Alexander
DeltagareDet går hur fint som helst att ställa camber FRAM på org benen, det görs med den övre bulten i spindeln, om den nu finns kvar, orginal skall det nämligen sitta en excentrisk variant där…
Jag plockade av hjulet och tog en bild på hur det ser ut. Jag hittade bara två bultar som satt i spindeln. Vad jag förstår så ska då bult 1 vara excentrisk?
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi1286/DSC01967_copy.sized.jpgFredrik menade att man kunde fila upp hålet som jag märkt ut på bilden om man vill ställa camber, men det är ju fel väg att gå då.
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi1286/DSC01970_copy.sized.jpg
Tack för att ni är hjälpsamma 😀
//Alex
12 november, 2008 kl. 11:34 #69497specialized
DeltagareBult 1 och 2 på första bilden har inget med camberjustering att göra 🙂
Däremot den inringade bulten på bild 2.
Orginalbulten skall vara excentrisk och borde kunna ge dig ca 1-1,5 grad negativ camber.
Är det en vanlig bult så finns det eftermarknads camberbultar att beställa i diverse webshops.
Eller om du vill göra det lätt för dig, bara gå ned i dimension på bulten och utnyttja `glappet`som blir för mer negativ camber 🙂Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg12 november, 2008 kl. 11:54 #69503Alexander
DeltagareBult 1 och 2 på första bilden har inget med camberjustering att göra :)Däremot den inringade bulten på bild 2. Orginalbulten skall vara excentrisk och borde kunna ge dig ca 1-1,5 grad negativ camber. Är det en vanlig bult så finns det eftermarknads camberbultar att beställa i diverse webshops.Eller om du vill göra det lätt för dig, bara gå ned i dimension på bulten och utnyttja `glappet`som blir för mer negativ camber :)Mvh.Mattias – Nu med VF35:a http://www.garaget.org/?car=18857———————————-Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg
Aha, jag fattade inte hur det skulle gå att justera cambervinkeln på dem bultarna, men nu vet jag att det inte går då 🙂 Då har det ju inget med spindeln att göra? För då justerar man ju via fjäderbenet. Eller jag e trög som inte fattar 😛
Då är det ju bara att lossa på den och se vad man hittar :9Tack så mycket för det snabba svaret! :7
//Alex
12 november, 2008 kl. 14:05 #69492b20mannen
DeltagareAha, jag fattade inte hur det skulle gå att justera cambervinkeln på dem bultarna, men nu vet jag att det inte går då 🙂 Då har det ju inget med spindeln att göra? För då justerar man ju via fjäderbenet. Eller jag e trög som inte fattar 😛
Eftersom jag nästan helt saknar diplomatisk förmåga så vill jag bara påpeka att bultarna på bild två sitter precis lika mycket fast i hjulspindeln, (wheel hub), som bultarna på bild 1. :+
Ehhdit: …bortsett från den undre bulten på bild 1 då. Som sitter i undre länkarmen och undre spindelleden. Men inte i hjulspindeln. 😀
13 november, 2008 kl. 09:06 #69504Alexander
DeltagareEftersom jag nästan helt saknar diplomatisk förmåga så vill jag bara påpeka att bultarna på bild två sitter precis lika mycket fast i hjulspindeln, (wheel hub), som bultarna på bild 1. :+Ehhdit: …bortsett från den undre bulten på bild 1 då. Som sitter i undre länkarmen och undre spindelleden. Men inte i hjulspindeln. 😀
Hjulspindel.. Där lärde man sig nåt nytt :+
//Alex
13 november, 2008 kl. 22:10 #69493b20mannen
DeltagareHjulspindel.. Där lärde man sig nåt nytt :+
Ej att förväxla med klotspindlar och julspindlar. 😀
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.