SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Coiloverkit – jösses vilken skillnad!

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    bageera
    Deltagare

Sorry, nu måste jag bara skriva av mig lite…

Idag kändes det som att att få en ”ny” bil!
      Lämnade in min STi -04 (Som under tiden jag ägt bilen har tagit död på 3 st orginal-stötdämpare och känts allmänt svampig i fjädringen), i morse till Euromaster i Malmö.
      Att 3 dämpare gått hädan tror jag beror på att föregående ägare satte på Cobra sänkfjädrar på bilen, vilket knappast är nåt som orginaldämparna har upplevt som särskilt positivt. Vad jag tycker om detta hans tilltag kan vi lämna därhän, men låt oss kort säga att jag inte är imponerad.
      Väghållningen har ändå varit bra jämfört med det mesta annat i bilväg. Men på sista tiden har det börjat slamra från hjulställen som på en gammal peugeot 205:a, vilket var droppen som bägaren… osv.

MEN NU!! Herre jxxlar!
      Hämtade bilen igen för ett par timmar sen, numera utrustad med ett coiloverkit från H&R.
      Borta var slammer från hjulställen som fick hela bilen o kännas gammal o trist. Nu är det helt plötsligt nästan kul o köra över brunnar, kassa asfaltslagningar och allt annat man normalt undviker, bara för o känna hur tyst o fint ojämnheterna absorberas.
      Samtidigt är där en helt annan spänst i chassiet när man står på i kurvorna, där bilen tidigare, åtminstone jämförelsevis,
      rollade som en volvo 340.

Stort tack till Rolle och hans vänner på Euromaster i Malmö som lyckades övertala mig att köpa detta kit!

”I think this will be the beginning of a beatiful friendship” 🙂
      /Johan – Numera supernöjd STi-ägare

dragster
      Deltagare

Det där med ”sänkfjädrar” ska man akta sig för. 😉
        Bättre att satsa på en fjäder som är tänkt att fungera i harmoni med orginaldämparna, typ Prodrive.
        Kul att det löst sig. 🙂

bageera
        Deltagare

Håller helt med dig. Tyvärr är det nog så att den som inte är ute efter att förbättra något attribut i chassiet, utan bara är ute efter blingfaktorn sänkningen gärna köper det billigaste som åstadkommer sänkningen.

Nåja. #### happens, men nu känns det som det är löst i alla fall!

Subbahenke
          Deltagare

Ett ”neighbourhood kit” var väl vad grabbarna på Öhlins kallade det på den gamla goda tiden… 🙂

Mvh Henke

Niklas
            Deltagare

Med tanke på att väldigt många i klubben kör med sänkfjädrar och originaldämpare utan problem så verkar ett sk ”neighbourhood kit” funka ganska bra ändå.

Sen behöver man kanske inte välja det billigaste märket på fjädrar och sänka för mycket men så är det med allt och inget som är unikt för just fjädrar.

SecretAgentMan
              Deltagare

Hur mycket det sänker är ju det som är det direkta problemet…att dämparen kanske bottnar hårt, eller körs i ett område den inte är tänkt att göra det.

Sansade sänkningssatser rockar (Eibach, det som prodrive levererar mao)!

🙂

/J

MangeW
                Deltagare

Dags för mitt första inlägg här då!

Jag har en STI-02 som inte är sänkt men bakdämparna börjar tröttna ur som på så många andra.

Får man fråga hur mycket coiloverkitet kostade?

Har sneglat på D2 men är lite skraj för att det blir lite för stöttigt då jag mest kör på gata.

Skulle lätt kunna åka med original grejor men då två original dämpare bak kostar 8400:- hos Subaru så känns det inte aktuellt..

Är det nån som vet om det finns några andra tillverkare av dämpare/fjädrar som det är lite mer ”original” stuk på och som är någorlunda prisvärda?
                  Har sökt runt lite men är väl lite kass på att söka då jag inte hittat något lämpligt.

// Mange

bageera
                  Deltagare

Förtydligande:
                    Mina teorier angående vad som kunnat orsaka den typ av problem jag haft ligger i linje med det Jerry skriver i sitt inlägg.
                    I mitt inlägg ovan har jag absolut inte för avsikt att propagera för folk att sänkfjädrar + orginaldämpare automatiskt = skit. Beklagar om jag var otydlig och någon tog det på det sättet.

Kärnan i det hela var inte märkvärdigare än att jag var allmänt glad över att förhoppningsvis ha blivit av med ett återkommande problem(slammer o svampighet) OCH fått bättre väghållning på köpet på MIN bil.
                    Dvs jag konstaterade bara att den setup jag tidigare haft fungerade mycket dåligt på min bil.
                    Oavsett om det är förtjänt eller oförtjänt så har jag mitt förtroende för dämparna på STi:erna från -04 fått sig en törn, dels pga egna upplevelser, dels pga vad jag läst i forumet.
                    Hade jag ersatt en trasig dämpare med en ny orginaldämpare + andra fjädrar så hade jag nog gått omkring o funderat på om den nya dämparen skulle hålla eller ej, oavsett om det fanns teknisk grund för en sådan oro eller ej. Inte kul.
                    Nu slipper jag bry mig, för nu är det inte samma sorts dämpare som sitter på bilen längre, punkt slut.

Vad som skulle hända om man sänkte bilen med fjädrar från ett annat fabrikat än Cobra, eller inte sänkte bilen så mycket som dom fjädrar jag hade gjorde är väl iofs intressant, men inget som jag har någon större lust att lägga varken mer tid eller pengar på att testa ut.
                    Jag föredrog att byta från trasig orginaldämpare -> coiloverkit, jämfört med trasig orginaldämpare -> ny orginaldämpare.

Jag har iofs bara haft kittet i 2 ynka dagar, men har hittills inte ångrat ”investeringen” på nåt sätt.

MangeW:
                    Välkommen till forumet!
                    H&R har flera kit för olika behov, men kittet jag köpte kostade 13600 + moms och är mer sport än racing inriktat. Skönare i stan och mera spänst på bana, men det finns grymmare kit just för bana.

/Johan

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.