- Detta ämne har 18 svar, 2,727 deltagare, och uppdaterades senast för 9 år, 7 månader sedan av Fladric.
-
FörfattareInlägg
-
18 maj, 2015 kl. 14:57 #33720JanssonDeltagare
Hej! Har hört ett knakande/knarrande ljud som kommer bakifrån på min bil ett tag nu, så jag slet ut baksätet idag och upptäckte att båda infästningarna “locken” uppe till coiloversen är knäckta. Så jag åkte till en verkstad och de tyckte att jag skulle byta allt ihop. Har ni några förslag på bra prisvärda coils? Behöver verkligen inte en massa inställnings möjligheter då jag fattar noll om bilar egentligen
18 maj, 2015 kl. 18:13 #276800TobbenDeltagareHmm är det topplagringarna som är knäckta? Om det inte är helt okända coils så kanske det finns delar för att fixa till dom?
18 maj, 2015 kl. 19:19 #276801JanssonDeltagareOm ja bara fick in bilden så skulle ni få se men nu är jag ju inte direkt teknikens underbarn, men det är liksom plåtkoppen längst upp som är sprucken vid en utav muttrarna. Firman som jag köpte bilen utav sa att dom bytt dämpare bak pga att orginalarna var slut då bytte dom till Coilovers och köpte dom från j-spec. Antar att det är BC då jag inte hittar något annat märke på deras hemsida.
18 maj, 2015 kl. 19:35 #276796t1heroDeltagareÄr det del 1 på denna bilden så är den i sig ingen fara, det som hänt då är att muttrarna som håller coilovern skakat loss litet och sedan har allt skakat mycket och haft sönder locket. MEN mer kan ju gått sönder.
http://opposedforces.com/parts/impreza/en_g10/type_13/suspension_and_axle/rear_shock_absorber/
(bilden är från en annan årsmodell och OEM men delen är den samma)
18 maj, 2015 kl. 21:51 #276792Christian SDeltagareOm ja bara fick in bilden så skulle ni få se men nu är jag ju inte direkt teknikens underbarn, men det är liksom plåtkoppen längst upp som är sprucken vid en utav muttrarna. Firman som jag köpte bilen utav sa att dom bytt dämpare bak pga att orginalarna var slut då bytte dom till Coilovers och köpte dom från j-spec. Antar att det är BC då jag inte hittar något annat märke på deras hemsida.
lägga upp någon bild är inte svårt, bara att ladda upp den någonstanns på nätet sen klistra in adressen imellan eller trycka på symbolen som ser ut som ett vykort med 2 alptoppar och klistar in adressen i popupp rutan.
är det i karossen det är sprucket eller i topplagringen på fjäderbenet?
20 maj, 2015 kl. 07:53 #276802JanssonDeltagareÄr det del 1 på denna bilden så är den i sig ingen fara, det som hänt då är att muttrarna som håller coilovern skakat loss litet och sedan har allt skakat mycket och haft sönder locket. MEN mer kan ju gått sönder.
http://opposedforces.com/parts/impreza/en_g10/type_13/suspension_and_axle/rear_shock_absorber/
(bilden är från en annan årsmodell och OEM men delen är den samma)
Jajjamen det är del 1, går det att svetsa den tror ni eller är det bättre att försöka få tag på en ny och vart isåfall? Får hoppas att det bara är den som gått sönder. Tack som fan för hjälpen
20 maj, 2015 kl. 08:15 #276803JanssonDeltagarelägga upp någon bild är inte svårt, bara att ladda upp den någonstanns på nätet sen klistra in adressen imellan eller trycka på symbolen som ser ut som ett vykort med 2 alptoppar och klistar in adressen i popupp rutan.
är det i karossen det är sprucket eller i topplagringen på fjäderbenet?
Karossen är inte sprucken det är bara den översta plattan som spruckit vid en utav muttrarna. Har däremot inte skruvat av den och kollat hur det ser ut under den.
20 maj, 2015 kl. 08:22 #276804JanssonDeltagarehttp://www.icloud.com/sharedalbum/#B02JtdOXm4tPa5
Så ser det ut om bilden syns.
20 maj, 2015 kl. 08:51 #276798FladricDeltagareDet enda den delen gör är stänga ute smuts och dylikt tänker jag mig 🙂
Sitter ingen sådan platta på mina Legacys eller på en äldre GT vad jag vet så är nog ingen fara så länge inte fjäderbenet är löst eller liknande 🙂 Bör bara vara att svetsa ihop!20 maj, 2015 kl. 15:42 #276797t1heroDeltagareJa själva plattan är bara damm/ljud-skydd. Men att den går sönder måste ha sin orsak.
Jag skulle åkt till en annan verkstad och bett dem kolla, eller till en närboende forummedlem med lite mekvana.
Topplagringen på coilovern kan vara trasig, eller så är det verkstadskillen där du var som inte är fordonsmekaniker utan “delbytare” som tyvärr är vanligt på märkesverkstäder nu för tiden har jag märkt.
Jag kör utan det där locket på min bil för ställskruven till stötdämparen är för hög.
20 maj, 2015 kl. 20:12 #276793Christian SDeltagareden där har jag aldrig sett innan, finns nog bara på nyare bilar.
om du skruvar bort den hur ser det ut då? tänkte om nått gått sönder i topplagringen, ser allt bra ut är det bara att antingen köpa nya lock eller köra utan.20 maj, 2015 kl. 20:35 #276807clasenDeltagareJa står bilen på backen är de bara att lossa muttrarna och lyfta av locket och ta en kik.
Jag skulle kunna tänka mig att om topplagringen är i gummi som den ofta kan vara, så kan den ha börjat sätta sig och helt enkelt börjat stöta emot locket som spruckit. Topplagringarna på min skitvolvo t.ex. Sätter sig flera centimeter med tiden.
Men oavsett så bör du kolla upp det så de inte är något allvarligare
20 maj, 2015 kl. 21:57 #276790KoffeKeymasterInstämmer helt med tidigare inlägg.
Den där plåten/koppen behövs inte. Jag tog bort mina när jag bytte stötdämpare.
Låt bilen stå på backen (dvs hissa inte upp den) och skruva bort de tre muttrarna och lyft av locket. Fota hur det ser ut under så kan vi kanske svara på varför den spruckit.//Koffe
21 maj, 2015 kl. 08:32 #276805JanssonDeltagarehttps://www.icloud.com/sharedalbum/#B02JtdOXm4tPa5;F44C3BA4-CE9C-40C0-9BC1-09F28599FC87
Fick upp en till bild där nu, jag såg att det var märken efter dämpar skruven i “skålarna” det kanske förklarar något?
Ska ta mej en liten provtur och höra om knarrandet har slutat.21 maj, 2015 kl. 11:19 #276791KoffeKeymasterDina BC-stötdämpare är ställbara i hårdhet genom att vrida den där svarta ratten med- eller motsols. Det är av exakt den anledningen som jag tagit bort täcklocket på min, för att komma åt inställningsratten.
Vet inte hur mkt ratten rör sig, men det räcker nog med några millimeters spel för att den ska slå i och till slut spräcka locket.
Mitt tips:
1) Ta bort locket på båda sidorna bak och lägg dem på lämplig plats (tex i metallåtervinningen).
2) Hissa bilen bak och kolla på övre stötdämparinfästningen underifrån (dvs del nr. 4 i sprängskissen tidigare i tråden). Ser det OK ut? Ser du några sprickor eller dyl?Om 2) ser OK ut och “knarrandet” har upphört så är det bara gasa och se glad ut 🙂
3) Byt verkstad. Om de rekommenderar dig att byta stötdäpare pga av de spruckna täcklocken så låter det som de försökte blåsa dig imho.
MVH
//Koffe -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.