Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33720
    Jansson
    Deltagare

      Hej! Har hört ett knakande/knarrande ljud som kommer bakifrån på min bil ett tag nu, så jag slet ut baksätet idag och upptäckte att båda infästningarna “locken” uppe till coiloversen är knäckta. Så jag åkte till en verkstad och de tyckte att jag skulle byta allt ihop. Har ni några förslag på bra prisvärda coils? Behöver verkligen inte en massa inställnings möjligheter då jag fattar noll om bilar egentligen

      #276800
      Tobben
      Deltagare

        Hmm är det topplagringarna som är knäckta? Om det inte är helt okända coils så kanske det finns delar för att fixa till dom?

        #276801
        Jansson
        Deltagare

          Om ja bara fick in bilden så skulle ni få se men nu är jag ju inte direkt teknikens underbarn, men det är liksom plåtkoppen längst upp som är sprucken vid en utav muttrarna. Firman som jag köpte bilen utav sa att dom bytt dämpare bak pga att orginalarna var slut då bytte dom till Coilovers och köpte dom från j-spec. Antar att det är BC då jag inte hittar något annat märke på deras hemsida.

          #276796
          t1hero
          Deltagare

            Är det del 1 på denna bilden så är den i sig ingen fara, det som hänt då är att muttrarna som håller coilovern skakat loss litet och sedan har allt skakat mycket och haft sönder locket. MEN mer kan ju gått sönder.

            http://opposedforces.com/parts/impreza/en_g10/type_13/suspension_and_axle/rear_shock_absorber/

            (bilden är från en annan årsmodell och OEM men delen är den samma)

            #276792
            Christian S
            Deltagare

              Om ja bara fick in bilden så skulle ni få se men nu är jag ju inte direkt teknikens underbarn, men det är liksom plåtkoppen längst upp som är sprucken vid en utav muttrarna. Firman som jag köpte bilen utav sa att dom bytt dämpare bak pga att orginalarna var slut då bytte dom till Coilovers och köpte dom från j-spec. Antar att det är BC då jag inte hittar något annat märke på deras hemsida.

              lägga upp någon bild är inte svårt, bara att ladda upp den någonstanns på nätet sen klistra in adressen imellan eller trycka på symbolen som ser ut som ett vykort med 2 alptoppar och klistar in adressen i popupp rutan.

              är det i karossen det är sprucket eller i topplagringen på fjäderbenet?

              #276802
              Jansson
              Deltagare

                Är det del 1 på denna bilden så är den i sig ingen fara, det som hänt då är att muttrarna som håller coilovern skakat loss litet och sedan har allt skakat mycket och haft sönder locket. MEN mer kan ju gått sönder.

                http://opposedforces.com/parts/impreza/en_g10/type_13/suspension_and_axle/rear_shock_absorber/

                (bilden är från en annan årsmodell och OEM men delen är den samma)

                Jajjamen det är del 1, går det att svetsa den tror ni eller är det bättre att försöka få tag på en ny och vart isåfall? Får hoppas att det bara är den som gått sönder. Tack som fan för hjälpen

                #276803
                Jansson
                Deltagare

                  lägga upp någon bild är inte svårt, bara att ladda upp den någonstanns på nätet sen klistra in adressen imellan eller trycka på symbolen som ser ut som ett vykort med 2 alptoppar och klistar in adressen i popupp rutan.

                  är det i karossen det är sprucket eller i topplagringen på fjäderbenet?

                  Karossen är inte sprucken det är bara den översta plattan som spruckit vid en utav muttrarna. Har däremot inte skruvat av den och kollat hur det ser ut under den.

                  #276804
                  Jansson
                  Deltagare

                    http://www.icloud.com/sharedalbum/#B02JtdOXm4tPa5

                    Så ser det ut om bilden syns.

                    #276798
                    Fladric
                    Deltagare

                      Det enda den delen gör är stänga ute smuts och dylikt tänker jag mig 🙂
                      Sitter ingen sådan platta på mina Legacys eller på en äldre GT vad jag vet så är nog ingen fara så länge inte fjäderbenet är löst eller liknande 🙂 Bör bara vara att svetsa ihop!

                      #276797
                      t1hero
                      Deltagare

                        Ja själva plattan är bara damm/ljud-skydd. Men att den går sönder måste ha sin orsak.

                        Jag skulle åkt till en annan verkstad och bett dem kolla, eller till en närboende forummedlem med lite mekvana.

                        Topplagringen på coilovern kan vara trasig, eller så är det verkstadskillen där du var som inte är fordonsmekaniker utan “delbytare” som tyvärr är vanligt på märkesverkstäder nu för tiden har jag märkt.

                        Jag kör utan det där locket på min bil för ställskruven till stötdämparen är för hög.

                        #276793
                        Christian S
                        Deltagare

                          den där har jag aldrig sett innan, finns nog bara på nyare bilar.
                          om du skruvar bort den hur ser det ut då? tänkte om nått gått sönder i topplagringen, ser allt bra ut är det bara att antingen köpa nya lock eller köra utan.

                          #276807
                          clasen
                          Deltagare

                            Ja står bilen på backen är de bara att lossa muttrarna och lyfta av locket och ta en kik.

                            Jag skulle kunna tänka mig att om topplagringen är i gummi som den ofta kan vara, så kan den ha börjat sätta sig och helt enkelt börjat stöta emot locket som spruckit. Topplagringarna på min skitvolvo t.ex. Sätter sig flera centimeter med tiden.

                            Men oavsett så bör du kolla upp det så de inte är något allvarligare

                            #276790
                            Koffe
                            Keymaster

                              Instämmer helt med tidigare inlägg.
                              Den där plåten/koppen behövs inte. Jag tog bort mina när jag bytte stötdämpare.
                              Låt bilen stå på backen (dvs hissa inte upp den) och skruva bort de tre muttrarna och lyft av locket. Fota hur det ser ut under så kan vi kanske svara på varför den spruckit.

                              //Koffe

                              #276805
                              Jansson
                              Deltagare

                                https://www.icloud.com/sharedalbum/#B02JtdOXm4tPa5;F44C3BA4-CE9C-40C0-9BC1-09F28599FC87

                                Fick upp en till bild där nu, jag såg att det var märken efter dämpar skruven i “skålarna” det kanske förklarar något?
                                Ska ta mej en liten provtur och höra om knarrandet har slutat.

                                #276791
                                Koffe
                                Keymaster

                                  Dina BC-stötdämpare är ställbara i hårdhet genom att vrida den där svarta ratten med- eller motsols. Det är av exakt den anledningen som jag tagit bort täcklocket på min, för att komma åt inställningsratten.
                                  Vet inte hur mkt ratten rör sig, men det räcker nog med några millimeters spel för att den ska slå i och till slut spräcka locket.
                                  Mitt tips:
                                  1) Ta bort locket på båda sidorna bak och lägg dem på lämplig plats (tex i metallåtervinningen).
                                  2) Hissa bilen bak och kolla på övre stötdämparinfästningen underifrån (dvs del nr. 4 i sprängskissen tidigare i tråden). Ser det OK ut? Ser du några sprickor eller dyl?

                                  Om 2) ser OK ut och “knarrandet” har upphört så är det bara gasa och se glad ut 🙂

                                  3) Byt verkstad. Om de rekommenderar dig att byta stötdäpare pga av de spruckna täcklocken så låter det som de försökte blåsa dig imho.

                                  MVH
                                  //Koffe

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.