› SSC › Allmänt snack › Projekt › Cosworth 2.5l STI-05
- Detta ämne har 495 svar, 50,520 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av Bodyshot.
-
FörfattareInlägg
-
23 maj, 2010 kl. 18:37 #196484HighLevelOfSwedenDeltagare
Bänkningspappret fick jag aldrig, som jag skrev så fick jag hör att den gav 522hk nånting men vid 6800rpm orkade inte mina ventiler svälja 2.2bar ladd.
*host* *host*
Vem har uppgivit för dig att din motor någonsin gett denna effekt vid ”låga” 2.2bar i uppmätt form då Autotech inte säger sig ha sett dessa siffror i bänk oavsett vi pratar om hjulhästar, motorhästar??
Tror säkert att denna bil kommer att bli riktigt ball i slutändan………kanske!! ;0)
23 maj, 2010 kl. 20:06 #196055SubarumickeDeltagareJag förstår att portarna stryper effekten, de är ju som sugrör… Så då är de bara att porta o byta ut lite saker 😛
Håller inte alls med detta konstaterande, ett par org toppar flödar bra felet ligger inte där.
24 maj, 2010 kl. 09:19 #196111bowserDeltagareHåller inte alls med detta konstaterande, ett par org toppar flödar bra felet ligger inte där.
vilka flödar bra 2,0 sti toppar då? för det är inte nå bra flöde i 2,5 sti topparna ialla fall…
24 maj, 2010 kl. 13:24 #196251BodyshotDeltagareNär vi pratar flöde så är inte det största problemet med orginaltoppar, utan vad jag fick erfara var att orginal ventilfjädrarna inte var starka nog att orka hålla stängt, vilket resulterade i att effekten försvann och dom inte orkade varva mer än 6800rpm vid högre laddtryck, jag fick ju ändå ut 522hk med orginaltoppar, fast fjädrarna sa ju nej då.
Portning gör man för att man ändå har topparna nere när man byter material såsom kammar,ventiler & fjädrar – det går ju ändå att hämta mer flöde om man portar så att säga.
Behövs å behövs, beror väl på vad man ligger på för effekt.
såsom subarumicke säger, han kör ju Spec C toppar vad jag har hört, med GT3076R och fick 450hk? (osäker) och jag tror lätt att dom topparna pallar med upp till 520hk utan problem, där handlar det inte om flödet utan om materialet pallar – ventiler&fjädrar/kammar.
24 maj, 2010 kl. 14:45 #196112bowserDeltagareNär vi pratar flöde så är inte det största problemet med orginaltoppar, utan vad jag fick erfara var att orginal ventilfjädrarna inte var starka nog att orka hålla stängt, vilket resulterade i att effekten försvann och dom inte orkade varva mer än 6800rpm vid högre laddtryck, jag fick ju ändå ut 522hk med orginaltoppar, fast fjädrarna sa ju nej då.
Portning gör man för att man ändå har topparna nere när man byter material såsom kammar,ventiler & fjädrar – det går ju ändå att hämta mer flöde om man portar så att säga.
Behövs å behövs, beror väl på vad man ligger på för effekt.
såsom subarumicke säger, han kör ju Spec C toppar vad jag har hört, med GT3076R och fick 450hk? (osäker) och jag tror lätt att dom topparna pallar med upp till 520hk utan problem, där handlar det inte om flödet utan om materialet pallar – ventiler&fjädrar/kammar.
han kör inte vad ja vet 3076R därimot tror ja han kör en 3071R
26 maj, 2010 kl. 14:19 #196252BodyshotDeltagarenytt soppasystem blir det nu när motorn är nere..
Detta är vad jag har tänkt:
En walbro i tanken upp till en catch tank som sedan matar 2 externa bosch 044or. Dessa trycker sedan bränsle fram i 2 ledningar och matar fuel railen från varsit håll. Retur på mitten med BTR och retur till catch tanken.
Vad tror ni?
26 maj, 2010 kl. 15:24 #196082KvarnisDeltagareKommer dra mycket ström kan jag säga, 1 bosh pump 10bars räcker för 600Bhp.
Sedan så måste du verkligen se över elen om du ska mata 3 pumpar, det kommer dra upp i mot 50 amp.
Men har du slantar till att göra det riktigt så är det lungt.
Det kostar en dl att göra dt riktigt + att pumpar m.m kostar gissar på 10k om du fixar jobbet själv. Antar att du redan byt fuel rails?11 juni, 2010 kl. 09:28 #196253BodyshotDeltagareIdag fick jag beskedet att allt mitt material till topparna såsom kammar,ventiler in+ut,dubbla ventilfjädrar, kamrem, packning, arp bultar ja allt var på väg från staterna idag, räknar med att ha dom hemma till nästa fredag, då ska ni få er en bild på allt sommargodis 😀
12 juni, 2010 kl. 22:02 #196416MuminDeltagareHärligt 😀 då är din bil igång om 2 veckor då? 😛
12 juni, 2010 kl. 22:21 #196254BodyshotDeltagareJajjemän så fort det går, jag vill ju köra lite bana osv i sommar 😉 kommer du förbi och hjälpa till om du har tid
13 juni, 2010 kl. 20:17 #196417MuminDeltagareJajjemän så fort det går, jag vill ju köra lite bana osv i sommar 😉 kommer du förbi och hjälpa till om du har tid
Kan jag göra om min bil funlar då 😀 planen denna vecka är ihop med motor,insug, avgas och allt och låda imorgon så det är att bara lyfta i på tisdag men vi får se villka problem som uppstår 😀
14 juni, 2010 kl. 18:01 #196418MuminDeltagareIaf ang dragning av topparna så kan jag inet skriva ut förtillfället för datorn är cp men ska se om det kan lösas imogon! vill du ha till överfallen också?
14 juni, 2010 kl. 19:38 #196255BodyshotDeltagareÅfasen, datorer, vilket helvete.
Behöver bara veta momentet man ska dra åt, fast det kanske är någon special NM jag ska dra nu när det är ARP bultar jag har köpt?
Du har PM ang del också mumintroll!
14 juni, 2010 kl. 19:39 #196256BodyshotDeltagareFick se när jag plockade loss topparna att det redan satt Cosworth packning, och ARP bultar på bilen, fina grejjer jrm har byggt ihop bilen med 😀
Jag har nu nya Sparco stolar i bilen samt 5punkt fegsnöre också 😀
Fast jag behöver stolsunderede som är modellanpassat, någon som har över?
15 juni, 2010 kl. 06:20 #196083KvarnisDeltagare20-40-60-80lb vill jag minnas att man drar arp med deras medföljande olja.
Vänta en en timme dra till 80lb igen.
Efter du kört så skan man igentilgen efterdra igen till 80-85lb…men det är f-n inte många som gör 😉 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.