SSC Allmänt snack Projekt Cosworth 2.5l STI-05

Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 496 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #196484
    HighLevelOfSweden
    Deltagare

      Bänkningspappret fick jag aldrig, som jag skrev så fick jag hör att den gav 522hk nånting men vid 6800rpm orkade inte mina ventiler svälja 2.2bar ladd.

      *host* *host*

      Vem har uppgivit för dig att din motor någonsin gett denna effekt vid ”låga” 2.2bar i uppmätt form då Autotech inte säger sig ha sett dessa siffror i bänk oavsett vi pratar om hjulhästar, motorhästar??

      Tror säkert att denna bil kommer att bli riktigt ball i slutändan………kanske!! ;0)

      #196055
      Subarumicke
      Deltagare

        Jag förstår att portarna stryper effekten, de är ju som sugrör… Så då är de bara att porta o byta ut lite saker 😛

        Håller inte alls med detta konstaterande, ett par org toppar flödar bra felet ligger inte där.

        #196111
        bowser
        Deltagare

          Håller inte alls med detta konstaterande, ett par org toppar flödar bra felet ligger inte där.

          vilka flödar bra 2,0 sti toppar då? för det är inte nå bra flöde i 2,5 sti topparna ialla fall…

          #196251
          Bodyshot
          Deltagare

            När vi pratar flöde så är inte det största problemet med orginaltoppar, utan vad jag fick erfara var att orginal ventilfjädrarna inte var starka nog att orka hålla stängt, vilket resulterade i att effekten försvann och dom inte orkade varva mer än 6800rpm vid högre laddtryck, jag fick ju ändå ut 522hk med orginaltoppar, fast fjädrarna sa ju nej då.

            Portning gör man för att man ändå har topparna nere när man byter material såsom kammar,ventiler & fjädrar – det går ju ändå att hämta mer flöde om man portar så att säga.

            Behövs å behövs, beror väl på vad man ligger på för effekt.

            såsom subarumicke säger, han kör ju Spec C toppar vad jag har hört, med GT3076R och fick 450hk? (osäker) och jag tror lätt att dom topparna pallar med upp till 520hk utan problem, där handlar det inte om flödet utan om materialet pallar – ventiler&fjädrar/kammar.

            #196112
            bowser
            Deltagare

              När vi pratar flöde så är inte det största problemet med orginaltoppar, utan vad jag fick erfara var att orginal ventilfjädrarna inte var starka nog att orka hålla stängt, vilket resulterade i att effekten försvann och dom inte orkade varva mer än 6800rpm vid högre laddtryck, jag fick ju ändå ut 522hk med orginaltoppar, fast fjädrarna sa ju nej då.

              Portning gör man för att man ändå har topparna nere när man byter material såsom kammar,ventiler & fjädrar – det går ju ändå att hämta mer flöde om man portar så att säga.

              Behövs å behövs, beror väl på vad man ligger på för effekt.

              såsom subarumicke säger, han kör ju Spec C toppar vad jag har hört, med GT3076R och fick 450hk? (osäker) och jag tror lätt att dom topparna pallar med upp till 520hk utan problem, där handlar det inte om flödet utan om materialet pallar – ventiler&fjädrar/kammar.

              han kör inte vad ja vet 3076R därimot tror ja han kör en 3071R

              #196252
              Bodyshot
              Deltagare

                nytt soppasystem blir det nu när motorn är nere..

                Detta är vad jag har tänkt:

                En walbro i tanken upp till en catch tank som sedan matar 2 externa bosch 044or. Dessa trycker sedan bränsle fram i 2 ledningar och matar fuel railen från varsit håll. Retur på mitten med BTR och retur till catch tanken.

                Vad tror ni?

                #196082
                Kvarnis
                Deltagare

                  Kommer dra mycket ström kan jag säga, 1 bosh pump 10bars räcker för 600Bhp.
                  Sedan så måste du verkligen se över elen om du ska mata 3 pumpar, det kommer dra upp i mot 50 amp.
                  Men har du slantar till att göra det riktigt så är det lungt.
                  Det kostar en dl att göra dt riktigt + att pumpar m.m kostar gissar på 10k om du fixar jobbet själv. Antar att du redan byt fuel rails?

                  #196253
                  Bodyshot
                  Deltagare

                    Idag fick jag beskedet att allt mitt material till topparna såsom kammar,ventiler in+ut,dubbla ventilfjädrar, kamrem, packning, arp bultar ja allt var på väg från staterna idag, räknar med att ha dom hemma till nästa fredag, då ska ni få er en bild på allt sommargodis 😀

                    #196416
                    Mumin
                    Deltagare

                      Härligt 😀 då är din bil igång om 2 veckor då? 😛

                      #196254
                      Bodyshot
                      Deltagare

                        Jajjemän så fort det går, jag vill ju köra lite bana osv i sommar 😉 kommer du förbi och hjälpa till om du har tid

                        #196417
                        Mumin
                        Deltagare

                          Jajjemän så fort det går, jag vill ju köra lite bana osv i sommar 😉 kommer du förbi och hjälpa till om du har tid

                          Kan jag göra om min bil funlar då 😀 planen denna vecka är ihop med motor,insug, avgas och allt och låda imorgon så det är att bara lyfta i på tisdag men vi får se villka problem som uppstår 😀

                          #196418
                          Mumin
                          Deltagare

                            Iaf ang dragning av topparna så kan jag inet skriva ut förtillfället för datorn är cp men ska se om det kan lösas imogon! vill du ha till överfallen också?

                            #196255
                            Bodyshot
                            Deltagare

                              Åfasen, datorer, vilket helvete.

                              Behöver bara veta momentet man ska dra åt, fast det kanske är någon special NM jag ska dra nu när det är ARP bultar jag har köpt?

                              Du har PM ang del också mumintroll!

                              #196256
                              Bodyshot
                              Deltagare

                                Fick se när jag plockade loss topparna att det redan satt Cosworth packning, och ARP bultar på bilen, fina grejjer jrm har byggt ihop bilen med 😀

                                Jag har nu nya Sparco stolar i bilen samt 5punkt fegsnöre också 😀

                                Fast jag behöver stolsunderede som är modellanpassat, någon som har över?

                                #196083
                                Kvarnis
                                Deltagare

                                  20-40-60-80lb vill jag minnas att man drar arp med deras medföljande olja.
                                  Vänta en en timme dra till 80lb igen.
                                  Efter du kört så skan man igentilgen efterdra igen till 80-85lb…men det är f-n inte många som gör 😉

                                Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 496 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.