› SSC › Allmänt snack › Projekt › Cosworth 2.5l STI-05
- Detta ämne har 495 svar, 50,520 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 8 månader sedan av Bodyshot.
-
FörfattareInlägg
-
10 november, 2010 kl. 08:31 #196320BodyshotDeltagare
Trycksatt var ett fint ord, hur och vad syftar du på? Antar att det är Trycksatt annars hade bilen inte funkat alls, JRM som stod för uppstarten av den..
Kylare har jag ju redan :p
10 november, 2010 kl. 18:23 #196434SternbornDeltagareTrycksatt var ett fint ord, hur och vad syftar du på? Antar att det är Trycksatt annars hade bilen inte funkat alls, JRM som stod för uppstarten av den..
Kylare har jag ju redan :p
Jag antar att micke menar provtryckt systemet, alltså för att leta läckage..
21 december, 2010 kl. 15:05 #196510TomKDeltagareHur går det med kärran??
2 mars, 2011 kl. 14:40 #196542JohanSTIDeltagareJag har hört rykten om att denna maskinen skar och att en helt ny motor byggs ihop av känd firma…
2 mars, 2011 kl. 14:47 #196451Fricke.wDeltagareJo kan nog vara så, ja menar han körde ju lagrena i boten på första turbon = lager räster från turbon som åker runt i motorn, sen smakades nya turbon på bara vad jag vet, så risken att nå lager räster satte stop för något är ju stor tyvär, a ja hoppas de löser sig för han i alla fall.
5 mars, 2011 kl. 20:52 #196543JohanSTIDeltagareJo kan nog vara så, ja menar han körde ju lagrena i boten på första turbon = lager räster från turbon som åker runt i motorn, sen smakades nya turbon på bara vad jag vet, så risken att nå lager räster satte stop för något är ju stor tyvär, a ja hoppas de löser sig för han i alla fall.
Tror inte att det var felet utan han hade sprickor i cylindrarna så nu kör han med nya foder och helt nybyggd maskin av JRM.
Och turbon skar så pass att inget lager ”gick sönder i bitar” utan bara värmenöp så den fastnade…
6 mars, 2011 kl. 12:36 #196452Fricke.wDeltagareOkej, hoppas de löser sig i alla fall då, han har ju haft en del motgångar om man säger så.
8 mars, 2011 kl. 09:14 #196321BodyshotDeltagareGoddag allihopa! Har haft ett litet uppehåll från SSI då jag har jobbat och fokuserat på annat ett tag för att allt har gått emot mig med bilen, som min vän Johan skrev så trodde jag för några veckor sedan att bilen var klar då jrm hade byggt nytt Custom soppasystem till mig, samt att jag bytte till Link sprut, och skulle sedan mappa med mitt nya roterade turbokitt från Perrin (GT3582R). Pratade med Jimmy och allt var som det skulle och bilen lämnade enligt Jimmy (dock utan papper) garanterat över 500hk på 1.7bar laddtryck, men allt eftersom han började finjustera mappen så missade den lite, så Jimmy förslog att vi skulle riva ur maskinen, tror ni jag tog det som ett skämt i början? Japp för detta kunde bara inte hända med min mytomspunna Cosworth 2.5l.
Sagt och gjort så fick JRM riva ner maskinen och då upptäcktes sprickor i cylinderväggarna, inget annat var skadat men jag valde ändå att byta ALLT.
lager i hela maskinen, nya fina foder, nya ARP bultar i hela maskinen, vikntning balansering, sedan injustering av ventilerna som visade sig vara helt galet inställda(?) trots att dessa endast gått ett tiotal mil…
100.000kr (+turbokitt och toppar och allt jag gjort tidigare som ej är inräknat i denna summa) fattigare så hoppas jag nu att detta skall vara det sista jag gör på bilen och att den kommer funka!
8 mars, 2011 kl. 09:16 #196469SteeweDeltagareFan vad surt för dig!
Kämpa på så ses vi sommar!
/Stefan
10 mars, 2011 kl. 10:53 #196540ljungbergDeltagareHade jag varit dig hade jag haft ihjäl den där bilen för längesedan 🙂 För dom pengarna du lagt ner nu på bilen hade du kunnat köpt en problemfri GT2 för 😎
10 mars, 2011 kl. 12:53 #196322BodyshotDeltagareHade jag varit dig hade jag haft ihjäl den där bilen för längesedan 🙂 För dom pengarna du lagt ner nu på bilen hade du kunnat köpt en problemfri GT2 för 😎
Hehe jo jag vet att det har ”stuckit iväg lite” pengamässigt…
Någon som vill köpa kärran med en helt nybyggd maskin? PMa 😉
11 mars, 2011 kl. 14:30 #196323BodyshotDeltagareSåhär ser dagens Spec ut på bilen samt lite allmänt om den.
Bilen införskaffades 14 juli 2009 av mig – tidigare ägare av bilen är Jimmy på JRM-RACING AB
Effekt / Vridmoment (kortfakta) 500hk+ / 600+ Nm
Motor, växellåda och avgassystem
Motor Nyrenoverad av JRM-RACING AB i Södertälje 2011 (Lager i hela motorn, nytt foder, injusterade ventiler (topparna helt nya med ventiler +1mm porting osv), nya kolvringar från Cosworth, nytt Link G4 sprut samt Custom byggt soppasystem allt gjort på JRM-Racing AB med kvitto)
ARP bultar i toppen
ARP bultar i botten
Cosworth 2,6 liters Motor – blueprintad och invägd på alla sätt av Cosworth
Cosworth Billet Vevaxel
Cosworth Stakar
Cosworth Kolvar
Cosworth Kolvringar
Cosworth Lager i botten
Cosworth Toppackning
Cosworth race oljepump högre tryck samt 20% mer flöde
Cylindrar omfodrade av Ultramotors
GSC Race Kammar 282*/282* 11.5mm i lyft
GSC Titan Retainers
Ventiler injusterade av Ultramotors
GSC Exhaust Valves +1mm
GSC Intake Valves +1mm
GSC Dual Springs (dubbla ventilfjädrar per ventil)
Gates Kevlar kamrem (100%starkare än orginal)
Perrin GT3582R 82 a/r Roterat Turbokit
Perrin Signatures Series Black FMIC kitt
Peririn Roterad Downpipe 3.5″
Perrin Roterad Up-pipe – med Screampipe för wastegate
Perrin 4″ Turbo Inlet Pipe
Perrin Luftfilter
Power Enterprise 800cc Spridare
HKS Oljekylarkit med termostat
HKS Extreme Grenrör
HKS Titanium Avgassystem från catten 3″ rör med 5″
HKS GD max koppling
HKS lättare svänghjul
HKS tändstift 8or
Precision 44mm Svart Wastegate
Cusco motorfästen samt växellådsfästen
Portade toppar på både insug & avgas för bästa flöde och register!
TGV deletes – borttaget och flödesmatchat
Mirafrästa ventilsäten av ENEM (+1mm både insug&avgas)
APS dumpventil
APS Fuelrails med stålomspunna ledningar
Aeromotive Bränsletrycks regulator
Sachs Uttrampningslager
Gimmick Motorsports Packnings kitt i Koppar
JRM Special 4l FuelCatchtank
Bosh 044 Soppapump med AN10 stålomspunnenledning & Anslutningar på matningssidan och AN8 stålomspunnenledning & anslutningar på retursidan
Nuke soppafilter
Bränsle: E85/V-Power
Link Styrsystem med ALS och LAUNCH + 5bars mapsensor + lufttempsensor.
JRM mappning av Link Sprutet
JRM remskiva
NBM Hydrauliks Stålomspunna soppaslangar
Mishimoto Racing Termostat för kallare vattentemp (60g)
Mishimoto Vattenkylare i Aluminium
Castrol Racing motorolja+diffar&Växellåda….
Effekt och prestanda (ingående)Bör ligga på över 500hk+Nu sitter ett roterat helt nytt Turbokkit monterat, med en riktig Garett GT3582R från kvalitetsmärket Perrin.
Även oljekylare från HKS inhandlat för att hålla bra oljetemp vid banåka!
Link Styrsystem monteras NU och mappas av JRM-RACING!- Pågår
JRM-RACING håller även på att installerar mitt nya VÄRSTING soppasystem nu! – KLART
Chassi:
HKS Hipermax 3 Coilovers runt om
Whiteline 24mm krängnings hämmar runt om
PowerFlex bussningar
3.2 Grader Camber framFälgar, däck och bromsar White Inovit Asuka RD21 18″ 8″
DBA slitsade skivor fram och bak med Hawk HPE+ klossar runt om.
EPS Super Blue Racing Olja, grym bromsolja!! + bromsslangar stålomspunnet
Interiör / Inredning Rally – Stolar båda fram
Laddtrycksmätare vid ratten
Sti orginalinredningBilstereo och multimedia JVC 51x4watt med mp3 spelare
Bilen har i övrigt gått prick 6000mil och är svensksåld & okrockad i klanderfritt skick!
11 mars, 2011 kl. 14:47 #196528EiiiiikDeltagareSåhär ser dagens Spec ut på bilen samt lite allmänt om den.
Bilen införskaffades 14 juli 2009 av mig – tidigare ägare av bilen är Jimmy på JRM-RACING AB
Effekt / Vridmoment (kortfakta) 500hk+ / 600+ Nm
Motor, växellåda och avgassystem
Motor Nyrenoverad av JRM-RACING AB i Södertälje 2011 (Lager i hela motorn, nytt foder, injusterade ventiler (topparna helt nya med ventiler +1mm porting osv), nya kolvringar från Cosworth, nytt Link G4 sprut samt Custom byggt soppasystem allt gjort på JRM-Racing AB med kvitto)
ARP bultar i toppen
ARP bultar i botten
Cosworth 2,6 liters Motor – blueprintad och invägd på alla sätt av Cosworth
Cosworth Billet Vevaxel
Cosworth Stakar
Cosworth Kolvar
Cosworth Kolvringar
Cosworth Lager i botten
Cosworth Toppackning
Cosworth race oljepump högre tryck samt 20% mer flöde
Cylindrar omfodrade av Ultramotors
GSC Race Kammar 282*/282* 11.5mm i lyft
GSC Titan Retainers
Ventiler injusterade av Ultramotors
GSC Exhaust Valves +1mm
GSC Intake Valves +1mm
GSC Dual Springs (dubbla ventilfjädrar per ventil)
Gates Kevlar kamrem (100%starkare än orginal)
Perrin GT3582R 82 a/r Roterat Turbokit
Perrin Signatures Series Black FMIC kitt
Peririn Roterad Downpipe 3.5″
Perrin Roterad Up-pipe – med Screampipe för wastegate
Perrin 4″ Turbo Inlet Pipe
Perrin Luftfilter
Power Enterprise 800cc Spridare
HKS Oljekylarkit med termostat
HKS Extreme Grenrör
HKS Titanium Avgassystem från catten 3″ rör med 5″
HKS GD max koppling
HKS lättare svänghjul
HKS tändstift 8or
Precision 44mm Svart Wastegate
Cusco motorfästen samt växellådsfästen
Portade toppar på både insug & avgas för bästa flöde och register!
TGV deletes – borttaget och flödesmatchat
Mirafrästa ventilsäten av ENEM (+1mm både insug&avgas)
APS dumpventil
APS Fuelrails med stålomspunna ledningar
Aeromotive Bränsletrycks regulator
Sachs Uttrampningslager
Gimmick Motorsports Packnings kitt i Koppar
JRM Special 4l FuelCatchtank
Bosh 044 Soppapump med AN10 stålomspunnenledning & Anslutningar på matningssidan och AN8 stålomspunnenledning & anslutningar på retursidan
Nuke soppafilter
Bränsle: E85/V-Power
Link Styrsystem med ALS och LAUNCH + 5bars mapsensor + lufttempsensor.
JRM mappning av Link Sprutet
JRM remskiva
NBM Hydrauliks Stålomspunna soppaslangar
Mishimoto Racing Termostat för kallare vattentemp (60g)
Mishimoto Vattenkylare i Aluminium
Castrol Racing motorolja+diffar&Växellåda….
Effekt och prestanda (ingående)Bör ligga på över 500hk+Nu sitter ett roterat helt nytt Turbokkit monterat, med en riktig Garett GT3582R från kvalitetsmärket Perrin.
Även oljekylare från HKS inhandlat för att hålla bra oljetemp vid banåka!
Link Styrsystem monteras NU och mappas av JRM-RACING!- Pågår
JRM-RACING håller även på att installerar mitt nya VÄRSTING soppasystem nu! – KLART
Chassi:
HKS Hipermax 3 Coilovers runt om
Whiteline 24mm krängnings hämmar runt om
PowerFlex bussningar
3.2 Grader Camber framFälgar, däck och bromsar White Inovit Asuka RD21 18″ 8″
DBA slitsade skivor fram och bak med Hawk HPE+ klossar runt om.
EPS Super Blue Racing Olja, grym bromsolja!! + bromsslangar stålomspunnet
Interiör / Inredning Rally – Stolar båda fram
Laddtrycksmätare vid ratten
Sti orginalinredningBilstereo och multimedia JVC 51x4watt med mp3 spelare
Bilen har i övrigt gått prick 6000mil och är svensksåld & okrockad i klanderfritt skick!
Herrejävlar säger jag bara…!!! 😮
11 mars, 2011 kl. 15:57 #196324BodyshotDeltagareHehe mycket mumma prylar på bilen har det blivit, jag har endast kört bilen 100mil sedan jag köpte den och nu har den ju inte gått en meter med den nya maskinen 🙂
11 mars, 2011 kl. 16:16 #196532RompaDeltagareHoppas den blir klar snart!!! Jag var nere o glodde på din och Patriks STI idag nere hos JRM… de har snarlik spec…:D
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.