SSC Allmänt snack Projekt Cosworth 2.5l STI-05

Visar 15 inlägg - 331 till 345 (av 496 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #196320
    Bodyshot
    Deltagare

      Trycksatt var ett fint ord, hur och vad syftar du på? Antar att det är Trycksatt annars hade bilen inte funkat alls, JRM som stod för uppstarten av den..

      Kylare har jag ju redan :p

      #196434
      Sternborn
      Deltagare

        Trycksatt var ett fint ord, hur och vad syftar du på? Antar att det är Trycksatt annars hade bilen inte funkat alls, JRM som stod för uppstarten av den..

        Kylare har jag ju redan :p

        Jag antar att micke menar provtryckt systemet, alltså för att leta läckage..

        #196510
        TomK
        Deltagare

          Hur går det med kärran??

          #196542
          JohanSTI
          Deltagare

            Jag har hört rykten om att denna maskinen skar och att en helt ny motor byggs ihop av känd firma…

            #196451
            Fricke.w
            Deltagare

              Jo kan nog vara så, ja menar han körde ju lagrena i boten på första turbon = lager räster från turbon som åker runt i motorn, sen smakades nya turbon på bara vad jag vet, så risken att nå lager räster satte stop för något är ju stor tyvär, a ja hoppas de löser sig för han i alla fall.

              #196543
              JohanSTI
              Deltagare

                Jo kan nog vara så, ja menar han körde ju lagrena i boten på första turbon = lager räster från turbon som åker runt i motorn, sen smakades nya turbon på bara vad jag vet, så risken att nå lager räster satte stop för något är ju stor tyvär, a ja hoppas de löser sig för han i alla fall.

                Tror inte att det var felet utan han hade sprickor i cylindrarna så nu kör han med nya foder och helt nybyggd maskin av JRM.

                Och turbon skar så pass att inget lager ”gick sönder i bitar” utan bara värmenöp så den fastnade…

                #196452
                Fricke.w
                Deltagare

                  Okej, hoppas de löser sig i alla fall då, han har ju haft en del motgångar om man säger så.

                  #196321
                  Bodyshot
                  Deltagare

                    Goddag allihopa! Har haft ett litet uppehåll från SSI då jag har jobbat och fokuserat på annat ett tag för att allt har gått emot mig med bilen, som min vän Johan skrev så trodde jag för några veckor sedan att bilen var klar då jrm hade byggt nytt Custom soppasystem till mig, samt att jag bytte till Link sprut, och skulle sedan mappa med mitt nya roterade turbokitt från Perrin (GT3582R). Pratade med Jimmy och allt var som det skulle och bilen lämnade enligt Jimmy (dock utan papper) garanterat över 500hk på 1.7bar laddtryck, men allt eftersom han började finjustera mappen så missade den lite, så Jimmy förslog att vi skulle riva ur maskinen, tror ni jag tog det som ett skämt i början? Japp för detta kunde bara inte hända med min mytomspunna Cosworth 2.5l.

                    Sagt och gjort så fick JRM riva ner maskinen och då upptäcktes sprickor i cylinderväggarna, inget annat var skadat men jag valde ändå att byta ALLT.

                    lager i hela maskinen, nya fina foder, nya ARP bultar i hela maskinen, vikntning balansering, sedan injustering av ventilerna som visade sig vara helt galet inställda(?) trots att dessa endast gått ett tiotal mil…

                    100.000kr (+turbokitt och toppar och allt jag gjort tidigare som ej är inräknat i denna summa) fattigare så hoppas jag nu att detta skall vara det sista jag gör på bilen och att den kommer funka!

                    #196469
                    Steewe
                    Deltagare

                      Fan vad surt för dig!

                      Kämpa på så ses vi sommar!

                      /Stefan

                      #196540
                      ljungberg
                      Deltagare

                        Hade jag varit dig hade jag haft ihjäl den där bilen för längesedan 🙂 För dom pengarna du lagt ner nu på bilen hade du kunnat köpt en problemfri GT2 för 😎

                        #196322
                        Bodyshot
                        Deltagare

                          Hade jag varit dig hade jag haft ihjäl den där bilen för längesedan 🙂 För dom pengarna du lagt ner nu på bilen hade du kunnat köpt en problemfri GT2 för 😎

                          Hehe jo jag vet att det har ”stuckit iväg lite” pengamässigt…

                          Någon som vill köpa kärran med en helt nybyggd maskin? PMa 😉

                          #196323
                          Bodyshot
                          Deltagare

                            Såhär ser dagens Spec ut på bilen samt lite allmänt om den.

                            Bilen införskaffades 14 juli 2009 av mig – tidigare ägare av bilen är Jimmy på JRM-RACING AB

                            Effekt / Vridmoment (kortfakta) 500hk+ / 600+ Nm

                            Motor, växellåda och avgassystem

                            Motor Nyrenoverad av JRM-RACING AB i Södertälje 2011 (Lager i hela motorn, nytt foder, injusterade ventiler (topparna helt nya med ventiler +1mm porting osv), nya kolvringar från Cosworth, nytt Link G4 sprut samt Custom byggt soppasystem allt gjort på JRM-Racing AB med kvitto)

                            ARP bultar i toppen
                            ARP bultar i botten
                            Cosworth 2,6 liters Motor – blueprintad och invägd på alla sätt av Cosworth
                            Cosworth Billet Vevaxel
                            Cosworth Stakar
                            Cosworth Kolvar
                            Cosworth Kolvringar
                            Cosworth Lager i botten
                            Cosworth Toppackning
                            Cosworth race oljepump högre tryck samt 20% mer flöde
                            Cylindrar omfodrade av Ultramotors
                            GSC Race Kammar 282*/282* 11.5mm i lyft
                            GSC Titan Retainers
                            Ventiler injusterade av Ultramotors
                            GSC Exhaust Valves +1mm
                            GSC Intake Valves +1mm
                            GSC Dual Springs (dubbla ventilfjädrar per ventil)
                            Gates Kevlar kamrem (100%starkare än orginal)
                            Perrin GT3582R 82 a/r Roterat Turbokit
                            Perrin Signatures Series Black FMIC kitt
                            Peririn Roterad Downpipe 3.5″
                            Perrin Roterad Up-pipe – med Screampipe för wastegate
                            Perrin 4″ Turbo Inlet Pipe
                            Perrin Luftfilter
                            Power Enterprise 800cc Spridare
                            HKS Oljekylarkit med termostat
                            HKS Extreme Grenrör
                            HKS Titanium Avgassystem från catten 3″ rör med 5″
                            HKS GD max koppling
                            HKS lättare svänghjul
                            HKS tändstift 8or
                            Precision 44mm Svart Wastegate
                            Cusco motorfästen samt växellådsfästen
                            Portade toppar på både insug & avgas för bästa flöde och register!
                            TGV deletes – borttaget och flödesmatchat
                            Mirafrästa ventilsäten av ENEM (+1mm både insug&avgas)
                            APS dumpventil
                            APS Fuelrails med stålomspunna ledningar
                            Aeromotive Bränsletrycks regulator
                            Sachs Uttrampningslager
                            Gimmick Motorsports Packnings kitt i Koppar
                            JRM Special 4l FuelCatchtank
                            Bosh 044 Soppapump med AN10 stålomspunnenledning & Anslutningar på matningssidan och AN8 stålomspunnenledning & anslutningar på retursidan
                            Nuke soppafilter
                            Bränsle: E85/V-Power
                            Link Styrsystem med ALS och LAUNCH + 5bars mapsensor + lufttempsensor.
                            JRM mappning av Link Sprutet
                            JRM remskiva
                            NBM Hydrauliks Stålomspunna soppaslangar
                            Mishimoto Racing Termostat för kallare vattentemp (60g)
                            Mishimoto Vattenkylare i Aluminium
                            Castrol Racing motorolja+diffar&Växellåda

                            ….
                            Effekt och prestanda (ingående)Bör ligga på över 500hk+

                            Nu sitter ett roterat helt nytt Turbokkit monterat, med en riktig Garett GT3582R från kvalitetsmärket Perrin.

                            Även oljekylare från HKS inhandlat för att hålla bra oljetemp vid banåka!

                            Link Styrsystem monteras NU och mappas av JRM-RACING!- Pågår

                            JRM-RACING håller även på att installerar mitt nya VÄRSTING soppasystem nu! – KLART

                            Chassi:

                            HKS Hipermax 3 Coilovers runt om
                            Whiteline 24mm krängnings hämmar runt om
                            PowerFlex bussningar
                            3.2 Grader Camber fram

                            Fälgar, däck och bromsar White Inovit Asuka RD21 18″ 8″

                            DBA slitsade skivor fram och bak med Hawk HPE+ klossar runt om.

                            EPS Super Blue Racing Olja, grym bromsolja!! + bromsslangar stålomspunnet

                            Interiör / Inredning Rally – Stolar båda fram
                            Laddtrycksmätare vid ratten
                            Sti orginalinredning

                            Bilstereo och multimedia JVC 51x4watt med mp3 spelare

                            Bilen har i övrigt gått prick 6000mil och är svensksåld & okrockad i klanderfritt skick!

                            #196528
                            Eiiiiik
                            Deltagare

                              Såhär ser dagens Spec ut på bilen samt lite allmänt om den.

                              Bilen införskaffades 14 juli 2009 av mig – tidigare ägare av bilen är Jimmy på JRM-RACING AB

                              Effekt / Vridmoment (kortfakta) 500hk+ / 600+ Nm

                              Motor, växellåda och avgassystem

                              Motor Nyrenoverad av JRM-RACING AB i Södertälje 2011 (Lager i hela motorn, nytt foder, injusterade ventiler (topparna helt nya med ventiler +1mm porting osv), nya kolvringar från Cosworth, nytt Link G4 sprut samt Custom byggt soppasystem allt gjort på JRM-Racing AB med kvitto)

                              ARP bultar i toppen
                              ARP bultar i botten
                              Cosworth 2,6 liters Motor – blueprintad och invägd på alla sätt av Cosworth
                              Cosworth Billet Vevaxel
                              Cosworth Stakar
                              Cosworth Kolvar
                              Cosworth Kolvringar
                              Cosworth Lager i botten
                              Cosworth Toppackning
                              Cosworth race oljepump högre tryck samt 20% mer flöde
                              Cylindrar omfodrade av Ultramotors
                              GSC Race Kammar 282*/282* 11.5mm i lyft
                              GSC Titan Retainers
                              Ventiler injusterade av Ultramotors
                              GSC Exhaust Valves +1mm
                              GSC Intake Valves +1mm
                              GSC Dual Springs (dubbla ventilfjädrar per ventil)
                              Gates Kevlar kamrem (100%starkare än orginal)
                              Perrin GT3582R 82 a/r Roterat Turbokit
                              Perrin Signatures Series Black FMIC kitt
                              Peririn Roterad Downpipe 3.5″
                              Perrin Roterad Up-pipe – med Screampipe för wastegate
                              Perrin 4″ Turbo Inlet Pipe
                              Perrin Luftfilter
                              Power Enterprise 800cc Spridare
                              HKS Oljekylarkit med termostat
                              HKS Extreme Grenrör
                              HKS Titanium Avgassystem från catten 3″ rör med 5″
                              HKS GD max koppling
                              HKS lättare svänghjul
                              HKS tändstift 8or
                              Precision 44mm Svart Wastegate
                              Cusco motorfästen samt växellådsfästen
                              Portade toppar på både insug & avgas för bästa flöde och register!
                              TGV deletes – borttaget och flödesmatchat
                              Mirafrästa ventilsäten av ENEM (+1mm både insug&avgas)
                              APS dumpventil
                              APS Fuelrails med stålomspunna ledningar
                              Aeromotive Bränsletrycks regulator
                              Sachs Uttrampningslager
                              Gimmick Motorsports Packnings kitt i Koppar
                              JRM Special 4l FuelCatchtank
                              Bosh 044 Soppapump med AN10 stålomspunnenledning & Anslutningar på matningssidan och AN8 stålomspunnenledning & anslutningar på retursidan
                              Nuke soppafilter
                              Bränsle: E85/V-Power
                              Link Styrsystem med ALS och LAUNCH + 5bars mapsensor + lufttempsensor.
                              JRM mappning av Link Sprutet
                              JRM remskiva
                              NBM Hydrauliks Stålomspunna soppaslangar
                              Mishimoto Racing Termostat för kallare vattentemp (60g)
                              Mishimoto Vattenkylare i Aluminium
                              Castrol Racing motorolja+diffar&Växellåda

                              ….
                              Effekt och prestanda (ingående)Bör ligga på över 500hk+

                              Nu sitter ett roterat helt nytt Turbokkit monterat, med en riktig Garett GT3582R från kvalitetsmärket Perrin.

                              Även oljekylare från HKS inhandlat för att hålla bra oljetemp vid banåka!

                              Link Styrsystem monteras NU och mappas av JRM-RACING!- Pågår

                              JRM-RACING håller även på att installerar mitt nya VÄRSTING soppasystem nu! – KLART

                              Chassi:

                              HKS Hipermax 3 Coilovers runt om
                              Whiteline 24mm krängnings hämmar runt om
                              PowerFlex bussningar
                              3.2 Grader Camber fram

                              Fälgar, däck och bromsar White Inovit Asuka RD21 18″ 8″

                              DBA slitsade skivor fram och bak med Hawk HPE+ klossar runt om.

                              EPS Super Blue Racing Olja, grym bromsolja!! + bromsslangar stålomspunnet

                              Interiör / Inredning Rally – Stolar båda fram
                              Laddtrycksmätare vid ratten
                              Sti orginalinredning

                              Bilstereo och multimedia JVC 51x4watt med mp3 spelare

                              Bilen har i övrigt gått prick 6000mil och är svensksåld & okrockad i klanderfritt skick!

                              Herrejävlar säger jag bara…!!! 😮

                              #196324
                              Bodyshot
                              Deltagare

                                Hehe mycket mumma prylar på bilen har det blivit, jag har endast kört bilen 100mil sedan jag köpte den och nu har den ju inte gått en meter med den nya maskinen 🙂

                                #196532
                                Rompa
                                Deltagare

                                  Hoppas den blir klar snart!!! Jag var nere o glodde på din och Patriks STI idag nere hos JRM… de har snarlik spec…:D

                                Visar 15 inlägg - 331 till 345 (av 496 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.