- Detta ämne har 495 svar, 50,520 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år, 5 månader sedan av Bodyshot.
-
FörfattareInlägg
-
18 november, 2009 kl. 13:43 #196185BodyshotDeltagare
Dumpventilen monteras nu i EM, sen ska jag lägga upp bilder så ni nyfikna kan se hur det blev 🙂
Jag håller på att beställa nya kammar till bilen, lutar mot ett komplett topp-kitt från den bästa märket, Cosworth.
Dock lite dyra grejjer, ligger på dryga 25.000kr komplett “bolton” klara toppar ifrån usa, räkna med att dessa i sverige kostar närmare 50.000kr!
Jag har funderat kring att göra en Gymkhana practice film när bilen är klar, vore väl ganska ballt med ett svar från Sverige när det kommer mycket sådana från staterna… 😉
18 november, 2009 kl. 18:40 #196075KvarnisDeltagareDumpventilen monteras nu i EM, sen ska jag lägga upp bilder så ni nyfikna kan se hur det blev :)Jag håller på att beställa nya kammar till bilen, lutar mot ett komplett topp-kitt från den bästa märket, Cosworth. Dock lite dyra grejjer, ligger på dryga 25.000kr komplett “bolton” klara toppar ifrån usa, räkna med att dessa i sverige kostar närmare 50.000kr! Jag har funderat kring att göra en Gymkhana practice film när bilen är klar, vore väl ganska ballt med ett svar från Sverige när det kommer mycket sådana från staterna… 😉
Öhhh kompletta toppar från Cosworth inkl kammar bol-on med all lyftare m.m för 25K ?
KÖP KÖP KÖP, det blir aldrig billigare !!!
Dom är verkligen grymma cosworth topparna, det har min gode vän Paul på zen performance intygat 🙂
18 november, 2009 kl. 18:46 #196186BodyshotDeltagareTjenare igen!
Jag bytte HKS SSQV dumpen mot en APS Dumpventil som jag hade innan, gillar den bättre, och vet att den håller bra också.
Jag monterade den ikväll, lätt som en plätt, nya bilder finns här:
18 november, 2009 kl. 20:40 #196137STIredDeltagareHa ha 25k för kopletta cosworth topparna är knappast dyrt :D. Var de helt nya? Låter inte speciellt troligt att de skulle ligga på 25k inkl kammar och allt helt nya. Utan kammar och lyftare går de kanske hitta för det priset.
Begagnade? Ja då är det mer troligt att kompletta kan kosta runt 25. Hursomhelst 25 är billigt ändå.
/r
19 november, 2009 kl. 08:43 #196187BodyshotDeltagareTjena igen! Jasså var det så j-vla billigt för dom topparna?
Dom var helt nya och byggda av Cosworth, min återförsäljare hade 2st uppsättningar eller vad man säger, jag fick dom för 3500usd ink frakt! 😀
Fan, då måste man ju köpa dom ju… helvete… 😛 😀 😉
19 november, 2009 kl. 10:54 #196188BodyshotDeltagareVad kostar ett sådant kitt i sverige då? Om nu 25-30K är jättebilligt dvs, då måste dom kosta multum här? 😛
19 november, 2009 kl. 14:54 #196138STIredDeltagareTjena igen! Jasså var det så j-vla billigt för dom topparna?Dom var helt nya och byggda av Cosworth, min återförsäljare hade 2st uppsättningar eller vad man säger, jag fick dom för 3500usd ink frakt! 😀 Fan, då måste man ju köpa dom ju… helvete… 😛 😀 😉
Som sagt jag tycker det låter väldigt konstigt då det normala priset i US för dem ligger på runt 5000dollar kompletta. Så det saknas drygt 1500dollar för att det ska låta rimligt. Utan kammar, lyftare så låter det mera vettigt. Men om det nu stämmer att de är så billiga så är det bara handla. Vem vet han du köper av kanske medvetet vill göra storförluster på sina affärer då är det bara skynda sig och utnyttja så länge det går :D.
Vad kostar ett sådant kitt i sverige då? Om nu 25-30K är jättebilligt dvs, då måste dom kosta multum här? 😛
Jepp, just av den anledningen skall man inte handla saker här i Sverige 😉
/r
22 november, 2009 kl. 11:08 #196189BodyshotDeltagareHar pratat med min kontakt i US och topparna från Cosworth var kompletta men dock utan kammmar till det priset.
Sparar så får vi se om man köper sådana 🙂
i övrigt så ska jag byta olja i bilen i eftermiddag, se över alla slangar och sen fylla på kylarvätskan, och starta upp den är det tänkt 🙂
22 november, 2009 kl. 15:14 #196139STIredDeltagareHar pratat med min kontakt i US och topparna från Cosworth var kompletta men dock utan kammmar till det priset.Sparar så får vi se om man köper sådana :)i övrigt så ska jag byta olja i bilen i eftermiddag, se över alla slangar och sen fylla på kylarvätskan, och starta upp den är det tänkt 🙂
Precis som jag misstänkte då ;). Då är priset helt plötsligt mycket mera vettigt. 25k lät osannolikt billigt. Slänger man på kammar och lyftare och betalar några kronor för jobbet som behövs för att få allt monterat så hamnar man närmare 35-40k med en gång vilket fortfarande kan anses som ett helt ok pris för de topparna.
/r
22 november, 2009 kl. 18:53 #196190BodyshotDeltagareJa, visst blir det lite mer än vad jag hade hoppats på…
Nu är det mesta på bilen och oljan byttes idag, skall fylla på kylarvätskan imorgon.
Tänkte passa på att fråga, nu när jag skall starta bilen med turbon första gången, vad är det för säkring man skall ta ur för att bilen skall få gå runt ett par varv innan den startar, så att olja osv kommer runt?
23 november, 2009 kl. 08:03 #196191BodyshotDeltagareBugar och Bock Mats! Fick höra att det var vevaxelgivaren men fick inte reda på vart den satt.
Nu är det nära gott folk, startar nog upp kärran ikväll!
hoppas jag slipper luft i kylsystemet…
23 november, 2009 kl. 10:19 #196076KvarnisDeltagareBugar och Bock Mats! Fick höra att det var vevaxelgivaren men fick inte reda på vart den satt.Nu är det nära gott folk, startar nog upp kärran ikväll!hoppas jag slipper luft i kylsystemet…
Kapa en pet flaska(0.5l).
Starta motorn med flaskan i exp.kärlet på motorn.
Låt bilen gå tills fläktarna startar.
kylarvattenet kan undertiden bubbla i falskan så luften försvinner.
Försöka hitta en en flaska som är så tight som möjligt i exp.kärlet
Så slipper det rinna så mycket på sidan 🙂Btw ska man fylla filtret innan montering, men man ska ändå bygga lite oljetryck innan start.
23 november, 2009 kl. 10:53 #196192BodyshotDeltagareTusen tack mina vänner för alla tips och tricks, uppskattas enormt!
23 november, 2009 kl. 18:54 #196193BodyshotDeltagareNu ikväll snurrade jag igång kärran, startade och lät lite bluddrigt men den gick kort därefter som den brukar/skall gå.
Allt gick lätt, fyllde på kylarvätska, klämde lite på kylarslangar och nog hade den vätska i sig alltid.
Expansionskärlet var fullt, och den drog knappt något ifrån den under den halvtimmen bilen var igång, konstigt. jag fyllde dock på direkt i kylaren och i andra behållaren som sitter vid insuget, men allt verkade funka, den skenade inget i vattentempen utan höll sig stadigt i mitten.
Nått jävla konstigt dock är att när jag svänger så hugger den lite i ratten, vettefan vad det kan bero på?
JRM nästa!
Film på uppstarten kommer upp på garaget.org inom kort.
25 november, 2009 kl. 08:11 #196194BodyshotDeltagareHej alla glada!
Igår skulle jag låta bilen gå på tomgång, och såg då att det rök lite, det visade sig vara en vattenslang som går till turbon som droppade ner på up-pipen, denna satt med en slangklämma som man trycker ihop med tång, blir till att byta den mot en som man kan skruva ihop istället, så får vi se om det håller bättre.
Har funderat kring att byta termostaten själv nu också, till den 160graders jag köpte från staterna, någon som har gjort det och kan ge tips?
mvh
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.