Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2228
    OzO
    Deltagare

      >Vet inte om jag postat ang detta tidigare , går ju inte att
      >söka på forumet. Men men…

      😮 Går inte att söka i forumet? När/var/hur? Du klickar på Search och skriver in vad du vill söka på och klickar “Search Now”-knappen. Slå inte retur för det funkar ej.

      ________________________________________
      http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
      ~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
      “Id be unstoppable… if I could just get started!”

      #50434
      Kvarnis
      Deltagare

        Satsa hellre pengar på ett bra WI kit i stället, ökar ju säkerheten mot spikar rätt så bra, blanda sedan en 50/50 blandning vatten och metanol så får du en fin oktan booster oxå 😀

        Med en ny mappning så finns mer kraft att hämta oxå.

        tror inte det är nått att satsa på…kylá av IC

        mina 2 öre’n till det hela..

        #50426
        SecretAgentMan
        Deltagare

          Jag skulle inte rekommendera detta…i teorin ger det att motorn får in mer syre, vilket *tillsammans* med mer soppa ger mer effekt (tillsammans med rimlig mängd förtändning så det inte spikar).

          Gör det ordentligt istället:

          Större turbo (svalare luft vid samma laddtryck jämfört med en mindre snurra).
          Frontmonterad ic (högre verkningsgrad – svalare luft). Vatteninsprutning (vattnet kondenseras och kyler laddluften).

          Något av det ovanstående, eller en kombination fungerar garanterat, men för att det skall ge effekt skall det mappas om efter förutsättningarna.

          När man har vrid nog så får man helt andra bekymmer med drivlinan – vill man ha det, har man råd med det? 😉

          /J

          #50433
          Allan
          Deltagare

            Tackar!!

            Men luften kan väl ändå aldrig bli för kall för en turbomatad bil..eller är jag fel ute? Skulle inte systemet göra sig bra då vassare turbo och FMIC är installerad för att ytterligare få ut mer kräm ur snurran? Eller är det overkill då FMIC redan är installerad?

            Jeje..whatever

            #50427
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Grejen är ju att mängden soppa/tändning överensstämmer med mängden syre man matar motorn med. 🙂

              Kall luft är bra – men denna lösningen känns kanske inte helt rätt…

              /J

              #50435
              Kvarnis
              Deltagare

                Precis..att få mer syre i luften utan x-tra soppa kan bli dyrt det…:o

                När man känner att man ligger på gräsen på vad turbon flödar och IC klarar att kyla är följande lämpliga åtgärder..

                * Köp div kemikalier å blanda i tanken(kan vara hälso+miljö farligt);):D
                * Byt till Race soppa(dyrt i längden men effektivt)
                * Större Turbo(finns ingen för stor)}(
                * Bättre IC hörde jag nån säga fmic…;)
                * WI med ev Metanol blandning }( , fast rent vatten kyler bäst 😮

                Osäkravägen..som kan bli dyr…med väldigt hög beronde framkallning som STOR negativ bieffekt;)

                – Navs….no need to say any more…:D
                – Will you carbonate …:o ??? Runner up…..:+

                #50438
                Calibra_KKK27
                Deltagare

                  Jag tror det har uppstått ett litet missförstånd rörande denna produkten.

                  Allan har nämligen blivit lite nyfiken eftersom detta systemet är på g in i min bil som för övrigt redan har Större Turbo, FMIC och mycket mer därtill.

                  Cryo2 systemet styrs inte av sig självt och du har inte en liten knapp att trycka på för att aktivera det, det styrs som en injektor och du väljer själv om du t.ex vill använda en piggyback för att komma billigt undan. I mitt fall kommer systemet styras som en extra injektor av ett Haltech sprut.

                  A&O är.. systemet MÅSTE mappas om 🙂 .. om inte.. ja då är det ingen höjdare o slänga i bilen det kan vi nog alla hålla med om.

                  #50428
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    Jag säger – mjääää. 😉

                    Gör man det rätt behövs det inga specialprodukter a’la detta.
                    Med en rejäl turbo, bra laddluftkylare, soppa så det räcker OCH ommappning är det motorns delar som sätter begränsningen – inte mängden kall luft..

                    Bränn pengar där det gör nytta.

                    /J

                    #50436
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      Precis !!

                      På en Subaru så gå det at ta ut ~350Bhp med en lämlig turbo och IC
                      Med 98 oktan skall tillägas.

                      Med högre oktan så finns det lite mer att hämta, och nu pratar vi enkla bolt on turbos typ TD05 div IHI, och IHI Hybrider.

                      Sedan finns större doningar som är lite special byggen… utan att få en överjävlig spool up på en 2.0L så är 440-450Bhp ~gränsen.
                      Och då är det med tillsatser i bärnslet… annars så är nog ~400 närmare verkligheten och nu snackar vi 1.bar förre 4000rpm på ex 4:an
                      agg.

                      efter det gäller olika “trix” för att kunna klämma utt det sista
                      eller slippa sen spool up…
                      innan man kommit till den gänsen..så känns Cryo som nått som är lite onödigt.. i mitt tycke.

                      Ett turbo byte ger ju så mycket mer/investerad krona.

                      Som sagt..att köra med Cryo tillsamns med högt laddtryck …kan vara en idé för en stripp bil…men knappst för en ban/eller vardags bil med enstaka race !!

                      Behövs en hysad Ecu för att kunna använda det fullt utt… TEK är bara att glömma ..om dom inte har triggers för ex Nos …vilket jag inte har för mig att orginal ecu ..har 😉

                      #50439
                      Calibra_KKK27
                      Deltagare

                        I mitt fall pratar vi 550-600HK, utan vare sig tillsatser eller gas. Det är ju uppenbart att denna applikation inte gör speciellt stor nytta i alla typer av applikationer. Dessutom är min bil ingen impreza… ingen subaru heller.. utan en gammal sketen opel 😉 med över en kvarts mille investerat i motor och drivlina för övrigt anpassad för den önskade effekten. Men jag kan nog lugnt instämma att pratar vi sub 450hk så finns det bättre och effektivare prylar att hämta effekt ifrån.

                        I mitt fall är/var ett av dem största bekymren just faktumet att temperaturerna börjar tendera till varningsindikationer över 400, ett ordinarie vatteninsprut var i tankarna först, men med tanke på att denna produkten inte är speciellt dyr, dessutom torde simpel logik förklara att det ÄR effektivare än vatteninsprutningen. Kostnaden för inköp och drift är ju en helt annan sak :).

                        Att styra via original ECU är nog bara att glömma, såvida du inte installerar en piggyback typ SMT6 och lurar original databox, SMT6 kan driva t.ex lustgas/cryo2 i kombination med övrig motormappning men har sina begränsningar jämfört med ett seriösare sprut. lämpar sig som sagt bäst med nytt sprut och mappas därefter som i mitt fall.

                        #50437
                        Kvarnis
                        Deltagare

                          550-600Bhp så är det en helt annan liga..finns i dag nog ingen subba i Svergie med den effekten ute vägarna än alla fall …

                          Men du kör säker med rätt så högt laddtryck å har redan fett IC&turbo
                          Och då kan det ju behövas lite x-tra kylning för att höja trycket yterligare ;):D

                          #50429
                          ExOrdis
                          Deltagare

                            Fråga dig om du har råd med raset och motorrenoveringen som tillkommer?
                            Det där är för “billiga” hästkrafter för korta ryck.
                            Personligen uppskattar jag ett stabilt vridmoment under körning,
                            det är svårt nog ändå.
                            Allan satsar för rattlås eller Superstageturen?

                            #50430
                            ExOrdis
                            Deltagare

                              Sorry, jag kollade inte upp prylarna ifråga utan förutsatte att du “trillat dit”.
                              Men jag lutar som du förstått på mitt godag yxskaftsvar tidigare
                              mer åt traditionell maskin teori och praktik, med adekvat styrning förståss.
                              Om systemet har som uppgift att skapa mer syre till förbränningsrummet finns det betydligt enklare och billigare
                              alternativ, bla oxygener som blandas i bränslet som
                              Kvarnis redan tagit upp och vanlig hederlig intercoolerspray.
                              Sätt dit munstycken och använd strålkastarspolningen.
                              Om du vill krångla till det så monterar du en ecu som styr
                              intercoolersprayen istf knappen och matchar den mappen mot
                              motorns mapp, busenkelt?

                              /K

                              >>Fråga dig om du har råd med raset och motorrenoveringen som
                              >>tillkommer?
                              >>Det där är för “billiga” hästkrafter för korta ryck.
                              >>Personligen uppskattar jag ett stabilt vridmoment under
                              >>körning,
                              >>det är svårt nog ändå.
                              >>Allan satsar för rattlås eller Superstageturen?
                              >>
                              >Ehm det är inget lustgassystem eller så. Detta är ett
                              >kylsystem baserat på co2 i flytande form. Den kompletta satsen
                              >består av 1st cryogenisk kylningskammare som monteras på
                              >insuget, temperaturen på denna kylningskammare då den är
                              >aktiverad är -62 grader celsius, efter kylningskammaren sitter
                              >en sk “fuelbar” som bränslet passerar genom och kyls på samma
                              >sätt. Eftersom systemet sedermera inte är slutet så frigörs
                              >den mängd av co2 i systemet genom en intercooler kylare som
                              >sprutar ut överflödet över ic’n. Systemet styrs av en
                              >piggyback precis som ett NOS system skulle styrts eller ett
                              >Vatteninsprut. Små pulser av co2 släpps ut i systemet när
                              >laddtrycket når ett önskat värde och kyler då ner
                              >insugsluften, bränslet och intercoolern rejält.

                              #50431
                              Allan
                              Deltagare

                                Vet inte om jag postat ang detta tidigare , går ju inte att söka på forumet. Men men…

                                Är det någon som tror att detta kan vara nått att lägga en slant på? Tub med alla anslutningar ( 2.5KG Co2 ), Fuelbar för bränslekylning, Cryogenic Chamber för luftintag samt Intercooler sprayern hamnar totalt på ca 6-6500:- inklusive moms.

                                http://www.designengineering.com/products.html
                                http://www.karbelt.com/newsletter/2003/week15/dei_release.pdf

                                #50432
                                Allan
                                Deltagare

                                  >Fråga dig om du har råd med raset och motorrenoveringen som
                                  >tillkommer?
                                  >Det där är för “billiga” hästkrafter för korta ryck.
                                  >Personligen uppskattar jag ett stabilt vridmoment under
                                  >körning,
                                  >det är svårt nog ändå.
                                  >Allan satsar för rattlås eller Superstageturen?
                                  >
                                  Ehm det är inget lustgassystem eller så. Detta är ett kylsystem baserat på co2 i flytande form. Den kompletta satsen består av 1st cryogenisk kylningskammare som monteras på insuget, temperaturen på denna kylningskammare då den är aktiverad är -62 grader celsius, efter kylningskammaren sitter en sk “fuelbar” som bränslet passerar genom och kyls på samma sätt. Eftersom systemet sedermera inte är slutet så frigörs den mängd av co2 i systemet genom en intercooler kylare som sprutar ut överflödet över ic’n. Systemet styrs av en piggyback precis som ett NOS system skulle styrts eller ett Vatteninsprut. Små pulser av co2 släpps ut i systemet när laddtrycket når ett önskat värde och kyler då ner insugsluften, bränslet och intercoolern rejält.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.