SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning D2 coilover problem

  • Detta ämne har 9 svar, 1,497 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av specialized.
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #5018
    berne
    Deltagare

      förra ägaren till min bil monterade D2 coliovers å nu smäller de till när man svänger, troligen så är de väl toppen i stötdämpaen som inte hänger med, troligien så sitter den fast, så nu måste ja köpa en ny..

      men allt jag vet är att de är D2 mer vet jag inte, hur ska ja lösa det

      mvh

      #69907
      Snofi
      Deltagare
        #69909
        berne
        Deltagare

          http://www.streetperformance-butik.se/Shop/Index.php?sArtModelId=D2-4-9-TopMount_15395http://www.streetperformance-butik.se/Shop/Index.php?sArtModelId=D2-3-1-TopMount_15394Eller ring och fråga Patrik på Street Performance då dom är huvudleverantör för D2 i Sverige./Stoffe

          tror det är den första dom du länka, det tackar ja för

          #69908
          Torgan
          Deltagare

            du har kollat så det inte är topplagringen som behöver smörjas? Kan smälla rätt bra ur dom!

            #69903
            specialized
            Deltagare

              förra ägaren till min bil monterade D2 coliovers å nu smäller de till när man svänger, troligen så är de väl toppen i stötdämpaen som inte hänger med, troligien så sitter den fast, så nu måste ja köpa en ny..men allt jag vet är att de är D2 mer vet jag inte, hur ska ja lösa detmvh

              1. Har du känt på muttern mitt i toppmonteringen ?
              2. Smörj med rostlösare/olja,jucka upp kulan(pillowballen)separera själva fjäderbenet från toppmonteringen, om så behövs för att göra detta

              3: Kolla så att fjädrarna ligger riktigt i fjäderskålarna.
              4: Oljudet kvar ? Om ja se punkt 5.
              5. Nu kan du börja fundera på om du behöver köpa nya toppmonteringar 🙂
              _____________________________________
              http://www.garaget.org/?car=18857
              http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
              ———————————-
              Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

              #69901
              andreaswrx
              Deltagare

                största problemet med D2 och k-sport grejerna är oljan som blir stenhård i vinter kyla och sen när man kör så slår oljan sönder innehållet i dämparen!

                #69902
                alrik
                Deltagare

                  största problemet med D2 och k-sport grejerna är oljan som blir stenhård i vinter kyla och sen när man kör så slår oljan sönder innehållet i dämparen!

                  Står t.om. på någon lapp eller lådan man får bena i att dom ej rekommenderar att köra med dom under -5 eller nått. Ska leta upp lappen ifall någon vill veta exakt.

                  /Mikael

                  #69906
                  Lirkus
                  Deltagare

                    största problemet med D2 och k-sport grejerna är oljan som blir stenhård i vinter kyla och sen när man kör så slår oljan sönder innehållet i dämparen!

                    Står t.om. på någon lapp eller lådan man får bena i att dom ej rekommenderar att köra med dom under -5 eller nått. Ska leta upp lappen ifall någon vill veta exakt./Mikael

                    Gäller detta alla versioner på D2 å K-sport även de nyare ?

                    #69905
                    Bodyshot
                    Deltagare

                      Jag har haft detta problem med 3st uppsättningar Coilovers.

                      D2, Helix, Apexi. Alla började klonka och låta helvete efter nån månads ”normalt” bruk.

                      Detta löste jag genom att köpa HKS Hipermax.

                      Kan även säga att det gäller 2st olika bilar, GT-00, STI-03.

                      #69904
                      specialized
                      Deltagare

                        största problemet med D2 och k-sport grejerna är oljan som blir stenhård i vinter kyla och sen när man kör så slår oljan sönder innehållet i dämparen!

                        Står t.om. på någon lapp eller lådan man får bena i att dom ej rekommenderar att köra med dom under -5 eller nått. Ska leta upp lappen ifall någon vill veta exakt./Mikael

                        Gäller detta alla versioner på D2 å K-sport även de nyare ?

                        Det där är med ganska stor säkerhet en myt 🙂

                        Effekten blir ju den samma om dämparna är hårdare shimsade – oljan flyter trögare genom shimsen och belastningen på shimsen (”innehållet”) ökar
                        Och det är ju precsis vad som händer när det blir kallare – oljan blir trögare och flyter därmed trögare genom shimsen, vilket även märks på hårdheten på dämparen.

                        Att olja skulle slå sönder en shims-stack med metall-shims, låter ju inte så sannolikt.
                        Innehållet är ju inte i ”skumplast ” 🙂

                        Däremot, så har jag också för mig att de inte ” rekommenderar” användning vid tempraturer under – 10 eller något ,men det har nog mer att göra med aluminium delarna i tex. infästningen i spindeln,toppmonteringar osv.
                        de blir säkerligen sprödare vid låga tempraturer, och ökar risken för att de spricker.

                        _____________________________________
                        http://www.garaget.org/?car=18857
                        http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
                        ———————————-
                        Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

                      Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.