› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › D2 coilover problem
- Detta ämne har 9 svar, 1,497 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år sedan av
specialized.
-
FörfattareInlägg
-
2 mars, 2010 kl. 18:07 #5018
berne
Deltagareförra ägaren till min bil monterade D2 coliovers å nu smäller de till när man svänger, troligen så är de väl toppen i stötdämpaen som inte hänger med, troligien så sitter den fast, så nu måste ja köpa en ny..
men allt jag vet är att de är D2 mer vet jag inte, hur ska ja lösa det
mvh
2 mars, 2010 kl. 18:32 #69907Snofi
Deltagarehttp://www.streetperformance-butik.se/Shop/Index.php?sArtModelId=D2-4-9-TopMount_15395
http://www.streetperformance-butik.se/Shop/Index.php?sArtModelId=D2-3-1-TopMount_15394
Eller ring och fråga Patrik på Street Performance då dom är huvudleverantör för D2 i Sverige.
/Stoffe
2 mars, 2010 kl. 18:52 #69909berne
Deltagarehttp://www.streetperformance-butik.se/Shop/Index.php?sArtModelId=D2-4-9-TopMount_15395http://www.streetperformance-butik.se/Shop/Index.php?sArtModelId=D2-3-1-TopMount_15394Eller ring och fråga Patrik på Street Performance då dom är huvudleverantör för D2 i Sverige./Stoffe
tror det är den första dom du länka, det tackar ja för
2 mars, 2010 kl. 18:57 #69908Torgan
Deltagaredu har kollat så det inte är topplagringen som behöver smörjas? Kan smälla rätt bra ur dom!
2 mars, 2010 kl. 20:16 #69903specialized
Deltagareförra ägaren till min bil monterade D2 coliovers å nu smäller de till när man svänger, troligen så är de väl toppen i stötdämpaen som inte hänger med, troligien så sitter den fast, så nu måste ja köpa en ny..men allt jag vet är att de är D2 mer vet jag inte, hur ska ja lösa detmvh
1. Har du känt på muttern mitt i toppmonteringen ?
2. Smörj med rostlösare/olja,jucka upp kulan(pillowballen)separera själva fjäderbenet från toppmonteringen, om så behövs för att göra detta3: Kolla så att fjädrarna ligger riktigt i fjäderskålarna.
4: Oljudet kvar ? Om ja se punkt 5.
5. Nu kan du börja fundera på om du behöver köpa nya toppmonteringar 🙂
_____________________________________
http://www.garaget.org/?car=18857
http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg3 mars, 2010 kl. 13:37 #69901andreaswrx
Deltagarestörsta problemet med D2 och k-sport grejerna är oljan som blir stenhård i vinter kyla och sen när man kör så slår oljan sönder innehållet i dämparen!
5 mars, 2010 kl. 01:47 #69902alrik
Deltagarestörsta problemet med D2 och k-sport grejerna är oljan som blir stenhård i vinter kyla och sen när man kör så slår oljan sönder innehållet i dämparen!
Står t.om. på någon lapp eller lådan man får bena i att dom ej rekommenderar att köra med dom under -5 eller nått. Ska leta upp lappen ifall någon vill veta exakt.
/Mikael
5 mars, 2010 kl. 09:25 #69906Lirkus
Deltagarestörsta problemet med D2 och k-sport grejerna är oljan som blir stenhård i vinter kyla och sen när man kör så slår oljan sönder innehållet i dämparen!
Står t.om. på någon lapp eller lådan man får bena i att dom ej rekommenderar att köra med dom under -5 eller nått. Ska leta upp lappen ifall någon vill veta exakt./Mikael
Gäller detta alla versioner på D2 å K-sport även de nyare ?
5 mars, 2010 kl. 09:26 #69905Bodyshot
DeltagareJag har haft detta problem med 3st uppsättningar Coilovers.
D2, Helix, Apexi. Alla började klonka och låta helvete efter nån månads ”normalt” bruk.
Detta löste jag genom att köpa HKS Hipermax.
Kan även säga att det gäller 2st olika bilar, GT-00, STI-03.
5 mars, 2010 kl. 11:31 #69904specialized
Deltagarestörsta problemet med D2 och k-sport grejerna är oljan som blir stenhård i vinter kyla och sen när man kör så slår oljan sönder innehållet i dämparen!
Står t.om. på någon lapp eller lådan man får bena i att dom ej rekommenderar att köra med dom under -5 eller nått. Ska leta upp lappen ifall någon vill veta exakt./Mikael
Gäller detta alla versioner på D2 å K-sport även de nyare ?
Det där är med ganska stor säkerhet en myt 🙂
Effekten blir ju den samma om dämparna är hårdare shimsade – oljan flyter trögare genom shimsen och belastningen på shimsen (”innehållet”) ökar
Och det är ju precsis vad som händer när det blir kallare – oljan blir trögare och flyter därmed trögare genom shimsen, vilket även märks på hårdheten på dämparen.Att olja skulle slå sönder en shims-stack med metall-shims, låter ju inte så sannolikt.
Innehållet är ju inte i ”skumplast ” 🙂Däremot, så har jag också för mig att de inte ” rekommenderar” användning vid tempraturer under – 10 eller något ,men det har nog mer att göra med aluminium delarna i tex. infästningen i spindeln,toppmonteringar osv.
de blir säkerligen sprödare vid låga tempraturer, och ökar risken för att de spricker._____________________________________
http://www.garaget.org/?car=18857
http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.