› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › D2 coilovers
- Detta ämne har 101 svar, 9,885 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 1 månad sedan av
Janne248.
-
FörfattareInlägg
-
11 april, 2007 kl. 21:01 #68769
specialized
Deltagareni som har d2 coilovers.. få höra era tankar om dom..måste fixa nya för mina orginaldämpare är snart totalt slut.
Vet bara positiva omdömmen om dem. Du har ju 2-3 stycken här ovan.
Jag kan bara spä på mina positiva omdömmen efter att kört konbana för första gången med dem nu i helgen.
Gryym skillnad 🙂
D2:ben, Whiteline-krängare & solida droplinks och du har en bil som är ungefär 100 ggr roligare att köra när det svänger :7Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉15 april, 2007 kl. 19:39 #68787SPiKE
DeltagareJag har en fundering ang ”hållbarheten”. Håller dom säg 10k mil, ungefär som std dämpare gör? Jag åker dagligen med bilen och har inget emot att den är hård och stötig men jag vill inte byta/renovera vart annat år. Någon som vet?
16 april, 2007 kl. 16:59 #68705syke
BlockeradTill helgen tänkte vi montera mina d2 coilovers. Har dock några frågor eftersom manualen verkar lämna en del att önska.
Höjden har jag förstått ställer man genom att vrida på det stora ”röret” 🙂
Är den ställd på maxhöjd när man får dom?
Hur ställer man hårdheten? Vad är fabriksinställningen?
Vilka specialverktyg behövs vid montering, en fjäderihopklämmare, hylsnyckelsats och vanliga verktygen, något mer?
17 april, 2007 kl. 15:21 #68770specialized
DeltagareTill helgen tänkte vi montera mina d2 coilovers. Har dock några frågor eftersom manualen verkar lämna en del att önska.Höjden har jag förstått ställer man genom att vrida på det stora ”röret” :)Är den ställd på maxhöjd när man får dom?Hur ställer man hårdheten? Vad är fabriksinställningen?Vilka specialverktyg behövs vid montering, en fjäderihopklämmare, hylsnyckelsats och vanliga verktygen, något mer?
Här finns en del bra info : http://www.d2racingsport.com/technical.htm
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉17 april, 2007 kl. 15:59 #68706syke
BlockeradHar kikat där, men det närmaste jag har hittat inställningen för hårdheten är ”Turn with supplied adjusting bar the adjustment scale above the cylinder to the full firm setting position.”
Menar de absolut högst upp på benet, vid toppmonteringen?
Sen undrar jag ang. höjdinställningen. Kan man skruva ut den ”för mycket”, eller tar det stopp så att den är på högsta liksom. Vill inte pajja något när men leker runt 🙂
Tillägg!
Enligt manualen ska man ändra höjden och sen dra åt en ”ring” som benämns som C. Denna saknas på mina, bör den finnas?? 😮17 april, 2007 kl. 17:09 #68707syke
BlockeradJag fotade lite nu för att kunna fråga lite bättre 🙂
Manualen är skriven på riktigt flummig engelska, så jag har lite knepigt att förstå allt de menar.
Men först, om vi kikar på denna bild:
http://www.bleh.se/dump/d2coilovers/2.jpg
Här saknas en sån där ring som benämns ”C” i onlinemanualen ovan, den ska skruvas åt efter att man ställt in höjden. Min tanke är att den ringen kanske ersatts av dessa skruvar som klämmer åt runt gängorna:
http://www.bleh.se/dump/d2coilovers/3.jpg
Och stämmer det att det är delen ovan man snurrar på för att ställa in höjden? Isåfall, eftersom man kan skruva loss den helt, vad är max den får vara utskruvad?Och om man sedan kollar på toppen. Är det där man ställer hårdheten? I hålet på mitten:
http://www.bleh.se/dump/d2coilovers/4.jpgDen här saken passade finfint i hålet:
http://www.bleh.se/dump/d2coilovers/7.jpgOch den här kunde man skruva på ovanför, men vad gör den?
http://www.bleh.se/dump/d2coilovers/8.jpgSka man montera på den svarta ringen och sen skruva med den långa pinnen?
Såhär:
http://www.bleh.se/dump/d2coilovers/5.jpgoch sedan
http://www.bleh.se/dump/d2coilovers/6.jpg
Stämmer det också att man aldrig ska röra delen ”A” i onlinemanualen ovan, utan den ska vara som den är?
… Kan dom inte anställa en engelsman som skriver manualen …
17 april, 2007 kl. 17:38 #68796neriksson666
DeltagareSyke.. vars beställde du dina coliovers och hur mkt fick du ge för dom ?
17 april, 2007 kl. 17:48 #68708syke
BlockeradJag beställde dom i gruppköpet från APP ( http://www.advan.se/app ) .. de kostade mellan 7000 och 8000:-, men det var som sagt lite billigare pga gruppköp.
18 april, 2007 kl. 08:04 #68722SecretAgentMan
DeltagareDu har förstått helt rätt. 🙂 Den svarta ringen med mystisk runskrift på är till nytta när du justerar (i och med att det går att veva rätt många varv mellan max och min).
Dagens supertips blir att se till att justernycklar och de svarta ringarna sitter i de bakre benen INNAN du installerar dem, annars blir det till att tigersåga ur hatthyllan, eller ta loss benen igen. 😉 😀
Nedre fästet är det du gör höjdjusteringen på, fjädern skall bara sitta dikt an mellan fjädersätena (det skall inte glappa, jag spände åt mina ett varv från direkt-kontakt-läget, kan behöva dras åt lite senare då fjädrar alltid sätter sig en smula).
De levereras i ”väldigt lågt” läge, för lågt vill jag minnas, men det där är ju en smaksak, montera och justera efter smak och tycke.
Camberjusteringen (speciellt fram) är lite spännande då det är liiiite för stora hål i förhållande till excenterbulten – för att kunna få massor med camber antar jag – man bör dra åt tämligen friskt där när det är injusterat och klart på framvagnsaffärn’ (annars kommer det flytta på sig en smula när man går på nysockrad attack med varma r-däck, och jagar KN i konbanan… :+ ).
/J
18 april, 2007 kl. 08:14 #68709syke
BlockeradTusen tack för svaren, nu känns det lättare. 🙂
En snabb fråga kvar, i och med att man snurrar hela nedre fästet går det väl inte att justera höjden när allt är på plats, utan man måste lossa nedre fästet så pass att man kan snurra på det?
18 april, 2007 kl. 08:20 #68723SecretAgentMan
DeltagareVisst är det så, då roterar du hela den nedre gängade delen, men det underlättar om du lyfter bilen dock. 😀 😉
/J
18 april, 2007 kl. 08:25 #68710syke
BlockeradVisst är det så, då roterar du hela den nedre gängade delen, men det underlättar om du lyfter bilen dock. 😀 ;)/J
Det, eller äta en ordentlig portion gröt på morgonen! :+
18 april, 2007 kl. 10:35 #68771specialized
DeltagareSom en parentes så upptäckte jag att en av mina (höger bak) läcker olja häromdagen.
Har varit monterade 8 månader
Har varit i kontakt med försäljningsstället och det verkar inte vara några problem att få 2 eller 4 nya 🙂Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉18 april, 2007 kl. 16:39 #68757FeA
DeltagareEn snabb fråga kvar, i och med att man snurrar hela nedre fästet går det väl inte att justera höjden när allt är på plats, utan man måste lossa nedre fästet så pass att man kan snurra på det?
Antingen så missuppfattar jag det som du har skrivit, eller så har Jerry gjort det. Men: 🙂
Det enda du måste lossa på när du ställer höjden är dom 2 insexbultarna som låser gängorna. Du behöver inte lossa hela nedre infästningen till fjäderbenet.18 april, 2007 kl. 16:56 #68724SecretAgentMan
DeltagareDet var så jag menade det med fea. 🙂 Men jag antog att man förstod hur man ser till att det går att snurra på den nedre gängade delen av dämparen. 🙂
/J
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.