› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › D2 coilovers
- Detta ämne har 101 svar, 9,885 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 11 månader sedan av
Janne248.
-
FörfattareInlägg
-
18 april, 2007 kl. 16:57 #68711
syke
BlockeradEn snabb fråga kvar, i och med att man snurrar hela nedre fästet går det väl inte att justera höjden när allt är på plats, utan man måste lossa nedre fästet så pass att man kan snurra på det?
Antingen så missuppfattar jag det som du har skrivit, eller så har Jerry gjort det. Men: 🙂 Det enda du måste lossa på när du ställer höjden är dom 2 insexbultarna som låser gängorna. Du behöver inte lossa hela nedre infästningen till fjäderbenet.
Åhå! Så man kan snurra på hela det gängade benet även fast nedre fästet sitter fast i bilen? Det är ju guld 😀
Bara att ta tag runt benet och snurra på det, eller går det satans trögt pga tyngden som ligger på gängorna?
18 april, 2007 kl. 17:09 #68725SecretAgentMan
DeltagareNäpp, det går inte direkt trögt alls, lossa de två insexbultarna som fea skriver, sedan är det bara att gänga upp eller ned.
Själva dämparstången tillåter rotation, det sitter styrningar och packboxar runt den, men det är inga problem att rotera dämparkroppen runt denna.
Busenkelt att få till precis rätt höjd, ut och montera nu! 😀
/J
Edit – Som jag redan skrivit bör man kanske avlasta den ände på bilen man har för avsikt att höjdjustera, annars blir det till att ha tagit både socker, dunderhåning, rocknrolltobak och havregrynsgröt. 😀
18 april, 2007 kl. 17:27 #68758FeA
DeltagareSom jag redan skrivit bör man kanske avlasta den ände på bilen man har för avsikt att höjdjustera, annars blir det till att ha tagit både socker, dunderhåning, rocknrolltobak och havregrynsgröt. 😀
*ASG*
Och så lär man garanterat få se över gängorna… 😀Ta å smörj gängorna lite innan du börjar justera höjden oxå så blir det prima skinka.
18 april, 2007 kl. 17:34 #68712syke
BlockeradJag blir onekligen sugen på att springa ut nu och skruva, men måste lägga band på mig. Bilen är på karate och jag tror inte dom passar på grannens 206:a 😀 :+
Tack för svaren!
Edit: Tänkte ha på lite mercasolvax på gängorna innan för att förhindra rost och annat äckelpäckel.
18 april, 2007 kl. 18:16 #68772specialized
DeltagareSjälva dämparstången tillåter rotation, det sitter styrningar och packboxar runt den, men det är inga problem att rotera dämparkroppen runt denna.
Hmm, är det jag som fått detta om bakfoten ? 🙂 Jag trodde INTE man fick vrida kolven i dämparen, vilket man gör om man ställer höjden utan att lossa infästningarna i spindeln.
Så här står det i online-manualen som jag länkade till ovan..
”When installing this shock, do not overturn with too much torque unless it is absolutely necessary. However, if it must be turned with force, ensure that it is turned with low torque and be sure that the cylinder hasn’t been turned.”
Jag tolkar det som att man inte ska vrida kolven i dämparen ? Men jag kanske är ute och cyklar ? 😛
Eller menas det att man ska försäkra sig om att inte kolven snurrar med när man drar åt,just för att man vill dra åt ? 😉Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉18 april, 2007 kl. 18:21 #68726SecretAgentMan
DeltagareDet är nog mer för att se till att någon klurig filur vevar på friskt med muttermaskinen.
De har tätningen i åtanke, packboxen, som säkert inte uppskattar att man vevar friskt – det är inga som helst problem att rotera dämparkroppen lite varsamt för hand.
Skulle man behöva ta loss benet för att höjdjustera skulle det bli tämligen drygt, det är en hel del pillande innan man är nöjd… 😉
/J
18 april, 2007 kl. 18:33 #68773specialized
DeltagareDet är nog mer för att se till att någon klurig filur vevar på friskt med muttermaskinen.De har tätningen i åtanke, packboxen, som säkert inte uppskattar att man vevar friskt – det är inga som helst problem att rotera dämparkroppen lite varsamt för hand.Skulle man behöva ta loss benet för att höjdjustera skulle det bli tämligen drygt, det är en hel del pillande innan man är nöjd… ;)/J
Ok, då gjorde jag det på det jobbiga sättet 1:a gången,fick lossa och justera 3 ggr 😉 Men nu har man mätt avtåndet mellan nedre delen och låsringen för fjädern så nu ställer man både vinter och sommarhöjden ”spot on” 🙂
Tror inte ert sätt att ställa höjden rekommenderas till som använder benen året om 😉 ( läs jag )
Jag passar på att fråga, är det någon här som åker på generation 3: orna ?
De har ju tydligen 44 mm kolvar samt 15-20 % mjukare fjädrar.
Jag har generation 2: orna med smalare kolvar och lite hårdare fjädrar.Jag är nöjd med fjäderhårdheten men 44 mm kolvar är ju bättre ur hållbarhets och stabiltetssynpunkt.
Ev. så får jag välja när jag får mina nya 🙂
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉18 april, 2007 kl. 18:58 #68713syke
BlockeradMen nu har man mätt avtåndet mellan nedre delen och låsringen för fjädern så nu ställer man både vinter och sommarhöjden ”spot on” 🙂
Du har inte lust att avslöja några sköna mått för sommarinställningarna, så man inte träffar helt käpprätt åt skogen?
18 april, 2007 kl. 19:12 #68727SecretAgentMan
Deltagare…umm…varför skulle det inte fungera att justera sommar-/vinterhöjd på mitt och feas sätt?
Det är ju precis samma sak, bara att ditt sätt innefattar 10 ggr mera meck? 😀 😉
/J – förutsätter att det inte är något problem med att rotera kolv och dämpare lite varsamt (har gjort så på både d2 och Leda och inte haft problem).
18 april, 2007 kl. 19:22 #68774specialized
DeltagareMen nu har man mätt avtåndet mellan nedre delen och låsringen för fjädern så nu ställer man både vinter och sommarhöjden ”spot on” 🙂
Du har inte lust att avslöja några sköna mått för sommarinställningarna, så man inte träffar helt käpprätt åt skogen?
Ska vi väl kunna ordna 😉
Avstånd : nederkanten på låsringen,undrefjäderskålen I<<< >>>I ”nedre del”
Fram : ~ 66 mm
Bak : ~ 85 mmDå blir den så här låg med gen-2 benen och 205 /40 17
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi947/DSC00185.sized.jpgMvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉18 april, 2007 kl. 19:28 #68775specialized
Deltagare…umm…varför skulle det inte fungera att justera sommar-/vinterhöjd på mitt och feas sätt?Det är ju precis samma sak, bara att ditt sätt innefattar 10 ggr mera meck? 😀 ;)/J – förutsätter att det inte är något problem med att rotera kolv och dämpare lite varsamt (har gjort så på både d2 och Leda och inte haft problem).
Salt, bööös & ev lite ärg på gängorna, som oavsett hur rent och fint man gjort gör att det kanske går trögt ? 🙂
Nu hade ju jag iofs inte några som helst problem med att det ärgat ihop ,men man kan nog få 🙂
Antar att jag gillar att mecka då 😉
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉18 april, 2007 kl. 19:29 #68738Blocken
Deltagare18 april, 2007 kl. 19:37 #68776specialized
DeltagareDå blir den så här låg med gen-2 benen och 205 /40 17
En sån hög jeep 😉 :+/Black – som inte kommer över domkraften :+…………………..Thai–Perr!
Komma över domkraften ??? :+ :+
Jag kan iaf köra konbana utan skrap, de du 😉 😉
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉18 april, 2007 kl. 20:01 #68714syke
BlockeradJag börjar testa med dom måtten. Tack!
Se så pedaglostiskt:
http://www.bleh.se/dump/d2coilovers/9.jpg21 april, 2007 kl. 17:38 #68745ADDE.H
Deltagare😛 :7
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.