› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › D2 coilovers
- Detta ämne har 101 svar, 9,885 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 11 månader sedan av
Janne248.
-
FörfattareInlägg
-
22 april, 2007 kl. 19:20 #68715
syke
BlockeradHAHAHAHAHAHA!!! 😮 :7 :+
Att åka med coilovers var det roligaste på länge. Varenda liten sten känns! Prinsen på ärten??
Lågt och hårt blev det, lite lägre bak än fram, men det får justeras in någon annan dag. Det gick iaf bra och var inga problem med monteringen. Tack för alla tips och råd!
23 april, 2007 kl. 05:15 #68749Mats
DeltagareDet är jeep stuk på imprezan från början så det är nog ingen som märker det… 😀
Blev det några bilder?
Mats GBG
Regionsansvarig Göteborg23 april, 2007 kl. 05:28 #68716syke
BlockeradDet är jeep stuk på imprezan från början så det är nog ingen som märker det… 😀 Blev det några bilder?Mats GBGRegionsansvarig Göteborg
Jag tänkte dokumentera monteringen, men den var så busenkel så det kan göras i efterhand utan problem.
Om du menar bilder på bilen efter sänkningen så kommer det om ett par dar, när vi finjusterat lite.
Här är iallafall en före-bild:
http://www.bleh.se/typera/media/953643864.jpg25 april, 2007 kl. 05:00 #68777specialized
DeltagareInga problem att få 2 nya dämpare, D2 ersätter alltid axelvis, dvs 2 st, fastän det bara är en som läcker.
Betalar en nätt summa mellan för att få Generation-3 dämparna även fram. Kostnadsfritt omshimsade av D2 till de hårdare fjädrarna jag har.Eloge till Street Performance som så här långt skött detta verkligen bra 🙂
Syke : Är det Gen-2 eller Gen-3 dämparna du har ?
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉25 april, 2007 kl. 05:05 #68717syke
BlockeradSyke : Är det Gen-2 eller Gen-3 dämparna du har ?
Uhm .. jag vet inte, hur ser jag det?
25 april, 2007 kl. 05:23 #68778specialized
DeltagareGen-3 dämparna har 44 mm dämparkolvar. bla. På Gen-2 är de väl ~20 mm
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉25 april, 2007 kl. 06:28 #68718syke
BlockeradHmm … Går det att se på denna bild, eller måste man lyfta på gummiskyddet?
25 april, 2007 kl. 06:46 #68728SecretAgentMan
DeltagareUmm…är det 40 mm så är dämparen inverterad, det är knappast själva dämparstången som är 40 mm. 🙂
…folk lurar sig lätt och tycker vissa bilar har så balla, grova ben, när dämparen sitter upp och ned – och den smala stången sitter nedåt, inne i benet. 😀
/J
25 april, 2007 kl. 06:59 #68779specialized
DeltagareUmm…är det 40 mm så är dämparen inverterad, det är knappast själva dämparstången som är 40 mm. :)…folk lurar sig lätt och tycker vissa bilar har så balla, grova ben, när dämparen sitter upp och ned – och den smala stången sitter nedåt, inne i benet. :D/J
Åfan, har inte förstått vad `inverterad` har inneburit förän nu
Inverterad framgaffel visste man ju,ungefär samma här då 😉Så inte ens på riktiga tex.Sellholm-ben är det själva kolven som är ~40 mm ? ??
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉25 april, 2007 kl. 07:04 #68729SecretAgentMan
DeltagareSjälva kolven inne i dämparen i fråga kan säkert vara grov, men stången (det man ser) är knappast lika grov som benet självt, då är det en inverterad dämpare man ser, med dämparkroppen som rör sig, och stången sitter bultad nedåt.
En dämpare är en enkel pryl egentligen, det är en kolv som gör det svårt för olja att ta sig runt, och det skapar tröghet (beroende på hur stora/många hål kolven har, och vilken viskositet oljan har), sedan krånglar man till det med ventiler och justerbarhet. 😉
Man inverterar för att spara på ofjädrad vikt, dämparkroppen väger mer än stången, och bultas således i karossen, då slipper fjädringen ha den vikten att hålla ned i asfalten när det studsar och far. 🙂
/J
25 april, 2007 kl. 07:04 #68780specialized
DeltagareHmm … Går det att se på denna bild, eller måste man lyfta på gummiskyddet?
Dämparkolven sitter under gummiskyddet 😉
Men det ser ut som Generation-2 dämparen 🙂Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉25 april, 2007 kl. 07:12 #68781specialized
DeltagareSjälva kolven inne i dämparen i fråga kan säkert vara grov, men stången (det man ser) är knappast lika grov som benet självt, då är det en inverterad dämpare man ser, med dämparkroppen som rör sig, och stången sitter bultad nedåt.
Oki, bara att konstatera att det finns rena faktafel på en del hemsidor då 🙂
Tack 🙂
Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉8 maj, 2007 kl. 19:51 #68797neriksson666
Deltagareang. hårdheten.. finns det nått ”stoppläge” på ställratten så man vet att dämparna är ställd någolunda lika ?
8 maj, 2007 kl. 20:03 #68719syke
Blockeradang. hårdheten.. finns det nått ”stoppläge” på ställratten så man vet att dämparna är ställd någolunda lika ?
Japp, det tar stopp åt båda hållen. Ca 6 varv är det totalt.
9 maj, 2007 kl. 10:47 #68798neriksson666
Deltagareang. hårdheten.. finns det nått ”stoppläge” på ställratten så man vet att dämparna är ställd någolunda lika ?
Japp, det tar stopp åt båda hållen. Ca 6 varv är det totalt.
tack för ett snabbt svar 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.