Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 102 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #68715
    syke
    Blockerad

      HAHAHAHAHAHA!!! 😮 :7 :+

      Att åka med coilovers var det roligaste på länge. Varenda liten sten känns! Prinsen på ärten??

      Lågt och hårt blev det, lite lägre bak än fram, men det får justeras in någon annan dag. Det gick iaf bra och var inga problem med monteringen. Tack för alla tips och råd!

      #68749
      Mats
      Deltagare

        Det är jeep stuk på imprezan från början så det är nog ingen som märker det… 😀

        Blev det några bilder?

        Mats GBG
        Regionsansvarig Göteborg

        #68716
        syke
        Blockerad

          Det är jeep stuk på imprezan från början så det är nog ingen som märker det… 😀 Blev det några bilder?Mats GBGRegionsansvarig Göteborg

          Jag tänkte dokumentera monteringen, men den var så busenkel så det kan göras i efterhand utan problem.

          Om du menar bilder på bilen efter sänkningen så kommer det om ett par dar, när vi finjusterat lite.

          Här är iallafall en före-bild:
          http://www.bleh.se/typera/media/953643864.jpg

          #68777
          specialized
          Deltagare

            Inga problem att få 2 nya dämpare, D2 ersätter alltid axelvis, dvs 2 st, fastän det bara är en som läcker.
            Betalar en nätt summa mellan för att få Generation-3 dämparna även fram. Kostnadsfritt omshimsade av D2 till de hårdare fjädrarna jag har.

            Eloge till Street Performance som så här långt skött detta verkligen bra 🙂

            Syke : Är det Gen-2 eller Gen-3 dämparna du har ?

            Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
            ———————————-
            SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

            #68717
            syke
            Blockerad

              Syke : Är det Gen-2 eller Gen-3 dämparna du har ?

              Uhm .. jag vet inte, hur ser jag det?

              #68778
              specialized
              Deltagare

                Gen-3 dämparna har 44 mm dämparkolvar. bla. På Gen-2 är de väl ~20 mm

                Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                ———————————-
                SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

                #68718
                syke
                Blockerad

                  Hmm … Går det att se på denna bild, eller måste man lyfta på gummiskyddet?

                  http://www.bleh.se/dump/d2coilovers/1.jpg

                  #68728
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    Umm…är det 40 mm så är dämparen inverterad, det är knappast själva dämparstången som är 40 mm. 🙂

                    …folk lurar sig lätt och tycker vissa bilar har så balla, grova ben, när dämparen sitter upp och ned – och den smala stången sitter nedåt, inne i benet. 😀

                    /J

                    #68779
                    specialized
                    Deltagare

                      Umm…är det 40 mm så är dämparen inverterad, det är knappast själva dämparstången som är 40 mm. :)…folk lurar sig lätt och tycker vissa bilar har så balla, grova ben, när dämparen sitter upp och ned – och den smala stången sitter nedåt, inne i benet. :D/J

                      Åfan, har inte förstått vad `inverterad` har inneburit förän nu
                      Inverterad framgaffel visste man ju,ungefär samma här då 😉

                      Så inte ens på riktiga tex.Sellholm-ben är det själva kolven som är ~40 mm ? ??

                      Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                      ———————————-
                      SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

                      #68729
                      SecretAgentMan
                      Deltagare

                        Själva kolven inne i dämparen i fråga kan säkert vara grov, men stången (det man ser) är knappast lika grov som benet självt, då är det en inverterad dämpare man ser, med dämparkroppen som rör sig, och stången sitter bultad nedåt.

                        En dämpare är en enkel pryl egentligen, det är en kolv som gör det svårt för olja att ta sig runt, och det skapar tröghet (beroende på hur stora/många hål kolven har, och vilken viskositet oljan har), sedan krånglar man till det med ventiler och justerbarhet. 😉

                        Man inverterar för att spara på ofjädrad vikt, dämparkroppen väger mer än stången, och bultas således i karossen, då slipper fjädringen ha den vikten att hålla ned i asfalten när det studsar och far. 🙂

                        /J

                        #68780
                        specialized
                        Deltagare

                          Hmm … Går det att se på denna bild, eller måste man lyfta på gummiskyddet?

                          Dämparkolven sitter under gummiskyddet 😉
                          Men det ser ut som Generation-2 dämparen 🙂

                          Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                          ———————————-
                          SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

                          #68781
                          specialized
                          Deltagare

                            Själva kolven inne i dämparen i fråga kan säkert vara grov, men stången (det man ser) är knappast lika grov som benet självt, då är det en inverterad dämpare man ser, med dämparkroppen som rör sig, och stången sitter bultad nedåt.

                            Oki, bara att konstatera att det finns rena faktafel på en del hemsidor då 🙂

                            Tack 🙂

                            Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                            ———————————-
                            SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

                            #68797
                            neriksson666
                            Deltagare

                              ang. hårdheten.. finns det nått ”stoppläge” på ställratten så man vet att dämparna är ställd någolunda lika ?

                              #68719
                              syke
                              Blockerad

                                ang. hårdheten.. finns det nått ”stoppläge” på ställratten så man vet att dämparna är ställd någolunda lika ?

                                Japp, det tar stopp åt båda hållen. Ca 6 varv är det totalt.

                                #68798
                                neriksson666
                                Deltagare

                                  ang. hårdheten.. finns det nått ”stoppläge” på ställratten så man vet att dämparna är ställd någolunda lika ?

                                  Japp, det tar stopp åt båda hållen. Ca 6 varv är det totalt.

                                  tack för ett snabbt svar 🙂

                                Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 102 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.