Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 102 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #68730
    Palm
    Deltagare

      Har dessa D2 monterade på bilen jag nyss skaffat och har några funderingar. Ver inte vilken generation jag har man dom är köpta i september hos streetcar så jag gissar generation 3.

      När jag fick bilen var dom ställda mot det hårdaste läget och väghållning var kanon men alldeles för hård att åka i så nu ha jag skruvat dom till mjukaste läget.

      Har dock ett oljud som kommer bakifrån, ett ”klapprande” ljud som främst hörs när vägbanan är småojämn, allt verkar sitta som det ska och funderar om det är fel på fjäderbenen eller om det skall vara så.
      Jag tror att ljudet kommer från övre infästningen som är någon typ av lager eller kulled så att säga men från är om det är fel där i med glapp till följd eller om det helt enkelt är sådana till konstruktionen, fram uppfattar jag inget sådan ljud ifrån, däremot lite oljesöl/dimma som låg runt änden på dämparens camberplatta på båda sidor. Har motortvättat nu för att undersöka om det bildas igen efter ett tag.

      #68720
      syke
      Blockerad

        Har dessa D2 monterade på bilen jag nyss skaffat och har några funderingar. Ver inte vilken generation jag har man dom är köpta i september hos streetcar så jag gissar generation 3.När jag fick bilen var dom ställda mot det hårdaste läget och väghållning var kanon men alldeles för hård att åka i så nu ha jag skruvat dom till mjukaste läget. Har dock ett oljud som kommer bakifrån, ett ”klapprande” ljud som främst hörs när vägbanan är småojämn, allt verkar sitta som det ska och funderar om det är fel på fjäderbenen eller om det skall vara så.Jag tror att ljudet kommer från övre infästningen som är någon typ av lager eller kulled så att säga men från är om det är fel där i med glapp till följd eller om det helt enkelt är sådana till konstruktionen, fram uppfattar jag inget sådan ljud ifrån, däremot lite oljesöl/dimma som låg runt änden på dämparens camberplatta på båda sidor. Har motortvättat nu för att undersöka om det bildas igen efter ett tag.

        Jag har också ett klappande / smällande ljud när man kör på ojämnheter. Hörs endast från bakdämparna, så det kanske ska vara så? Ju större ojämnhet, desto mer låter det. Jag kan tippa på att det beror på att det är plåt mot plåt och inget gummi emellan som det var på orginal. Eller så är det fel på dämparna så de går i botten eller nått 🙂

        #68731
        Palm
        Deltagare

          Jädrans störande i alla fall. ska fan bygga om mina, sätta dit en ordentlig SKF led eller nått så de blir tyst x(

          #68782
          specialized
          Deltagare

            Jädrans störande i alla fall. ska fan bygga om mina, sätta dit en ordentlig SKF led eller nått så de blir tyst x(

            Testa att känna på muttern i toppmonteringen först,alltså den stora i mitten 😉
            Hade samma problem i början och det var just den muttern som lossat.
            Det är den som håller kolvstången, är den lös så glappar det och glappet blir till klonkar eller små smällar i ojämnheter 😉

            Förövrigt är det nog Gen-2 om de köptes i september..

            Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
            ———————————-
            SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

            #68732
            Palm
            Deltagare

              Jädrans störande i alla fall. ska fan bygga om mina, sätta dit en ordentlig SKF led eller nått så de blir tyst x(

              Testa att känna på muttern i toppmonteringen först,alltså den stora i mitten ;)Hade samma problem i början och det var just den muttern som lossat.Det är den som håller kolvstången, är den lös så glappar det och glappet blir till klonkar eller små smällar i ojämnheter ;)Förövrigt är det nog Gen-2 om de köptes i september..Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857———————————-SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

              Oki Gen 2, kan vara. Ang muttern så kände jag på dom igår men kändes som dom var dragna, lite svårt att komma åt iofs men det är ju en låsmutter så den borde ju inte gänga upp sig, båda sidorna var muttern nerdragen så ca 10 mm gänga syntes ovanför. Ungeför samma som fram så jag gissar att det är draget. Killen som hade bilen innan och monterade dom är bilmekaniker på subaru så jag antar att han skruvat fjäderben innan:-)

              #68759
              FeA
              Deltagare

                Jag kan tippa på att det beror på att det är plåt mot plåt och inget gummi emellan som det var på orginal.

                Precis, så är det 🙂

                #68733
                Palm
                Deltagare

                  Jag kan tippa på att det beror på att det är plåt mot plåt och inget gummi emellan som det var på orginal.

                  Precis, så är det 🙂

                  Fast frångan är ju om ljudet uppstår i leden eller mellan monteringsplattan och karossen, det sistnämda borde ju ljudet inte uppkomma i eftersom dom är dragna mot varandra möjligtvis så leder det ju bara ljudet från lagret i leden väldigt bra in i karossen. Och varför bara från bakdämparna i så fall?

                  Man kanske kunde avleda ljudet genom att lägga en tunn gummiduk mellan monteringsplattan och karossen eller kanske svarva en tunn nylonbussning som passar mellan karossen & dämparen.

                  Hur ser konstruktionen ut på andra coilovers tex Leda?

                  #68783
                  specialized
                  Deltagare

                    Då har man bytt ut Gen-2 dämparna mot de nya Gen-3.

                    Exteriört så är Gen-3 dämparna lite längre,med annan låsbricka längst upp på dämparen.Helt kromad nu ist. för varningtext om `garanti `
                    Samt med klicklägen på hårdheten istället för steglös.

                    Kort bakgrund: Höger bak börjat läcka och jag erbjöds 2 nya.(D2:s garanti gäller axelvis ) Jag valde att lägga en liten summa mellan för att få alla 4 utbytta.

                    Eloge till Street Performance som skött detta jättebra 🙂

                    Använder alltså Gen-2 fjädrarna ihop med Gen-3 dämparna.
                    (Gen-2 är ca 15 % hårdare) Med dämparna ställda åt det hårdare hållet så funkar detta bra,har man dem mjukare ställda blir det underdämpat.

                    Så hur funkar detta då ? Jo,chassiet känns nu mer följsamt och spänstigt än tidigare. Kränger kanske lite mer nu,men inget jag har haft ont av …än iaf..;)

                    Känns som Gen-3 är mer anpassade för kurvig,ojämn väg än den tidigare generationen var. Ska ut och åka min teststräcka nåndag 😉

                    Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                    ———————————-
                    SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

                    #68734
                    Palm
                    Deltagare

                      Det finns ju ett antal D2 trådar nu men skriver i denna, har ni som åker D2 dämpare märkt om era dämpare skjuter ur sig lite olja från justerskruvarna? I alla fall mina framdämpare blir det lite oljeklet som ”dimmat” ut som ligger runt toppen och på camberjusteringsplattan när man kört ett tag utan att ha motortvättat. Är det normalt eller ska man försöka få dom bytta innan garantin går ut. Dom funkar som dom ska annars.

                      #68735
                      Palm
                      Deltagare

                        Lyfter och hoppas på svar ang dämparna.

                        #68736
                        Palm
                        Deltagare

                          Mer frågor, skalan på camberplattorna fram motsvarar hur mycket camber? Nu står mina i mitten men hur ska man räkna om man vill justera vinklen? Är ett sträck typ 0,5 grader eller någon sådant tro?

                          #68784
                          specialized
                          Deltagare

                            Mer frågor, skalan på camberplattorna fram motsvarar hur mycket camber? Nu står mina i mitten men hur ska man räkna om man vill justera vinklen? Är ett sträck typ 0,5 grader eller någon sådant tro?

                            Ingen aning hur mycket det skiljer. Har du en ”nollpunkt” att utgå i från så är det ju bara att testa när du gör hjulinställningen.

                            Cambern i sig beror ju också på hur det är ställt i spindeln. ( den excentriska bulten)

                            Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                            ———————————-
                            SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

                            #68737
                            Palm
                            Deltagare

                              Sitter det verkligen excentriska bultar orginal? har för mig att vi satte i sådana på kompisens för att få justermöjligeheten.

                              Har inte tänkt göra någon hjulinställning för det verkar vara rätt som dom sitter nu men vill labba lite på sista emmabodakörningen. Kommer ändå att slita ner fjäderbenen och åka ”standard” över vintern så ja slänger inga pengar på hjulinställning nu.

                              #68790
                              challe
                              Deltagare

                                Sitter det verkligen excentriska bultar orginal?

                                Japp det gör det, iaf på gt-00

                                #68789
                                MariaimprezaGT
                                Deltagare

                                  ni pratade om vinterkörning? om jag har fattat de rätt (rätta mig om jag har fel) är D2 gjorda av alu, vilket ergar med salt. Tein tex är gjort av stål som är teflonbehandlat. Därav en del skillnad i pris å så.

                                  Maria

                                  Audi is teh ####!!

                                Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 102 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.