Tjo!Fick nyligen hem en uppsättning D2 Track racing coilovers.Jag har kollar runt lite på furumet och hittat lite tips om höjder osv. Men den går ju att ställa in på två olika ställen, hur mycket ska man trycka ihop själva fjädern? Är det bara att skruva så att det ligger an, eller ska den ha ett speciellt tryck som motsvarar hårdheten man ställer på dämparna?
Kopierat från tråden under denna 🙂
” ” Ett vanligare sätt är att mäta från: centrum på fälgen >>>> skärmkanten.
Används på de flesta bilforum och är dessutom bättre, eftersom profilen på däcket inte spelar någon roll
Ett annat sätt att mäta för att få bilen på en viss höjd,är att mäta mellan : nedre fjäderskålen >>>> infästningen i spindeln, alltså den roterbara delen du skruvar fast i spindel
Detta förutsätter dock att alla fjädrar är lika långa och inte är inspända.
Nedre fjäderskålen ska bara läggas an mot fjädern. Förspänning i fjädern påverkar ingenting eftersom fjädrarna är linjära och diffar max + – 5 % i hårdhet genom slaget ” ”
Höjden ska enbart ställas genom justering av infästningen i spindeln, alltså den nedersta delen. Detta kan göras med fjäderbenet på plats genom att lossa låsringen/låsbulrarna och försiktigt rotera fjäderbenet tills lagom höjd nås 🙂
_____________________________________
http://www.garaget.org/?car=18857
http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg