SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Däck mönster

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    challe
    Deltagare
      5vensson
      Deltagare

Blev inte riktigt klok på den tråden. Vad gäller för en STi -02:a? Hur mycket får däcken skilja fram mot bak och höger mot vänster? Antar att däcken ska ha samma djup på samma axel

/Johan

Impreza WRX STi -02

challe
        Deltagare

Det gäller nog alla kokare oavsett årsmodell och typ. Sen kan det ju skilja mellan olika däckstillverkare även om däcken är stämplade med samma storlek

Jag skulle personligen inte köra med olika däck varken fram eller bak, höger eller vänster. Det är ju trots allt en ganska liten slant vi pratar om jämfört med att riskera diffras 😉

5vensson
          Deltagare

Det gäller nog alla kokare oavsett årsmodell och typ. Sen kan det ju skilja mellan olika däckstillverkare även om däcken är stämplade med samma storlek Jag skulle personligen inte köra med olika däck varken fram eller bak, höger eller vänster. Det är ju trots allt en ganska liten slant vi pratar om jämfört med att riskera diffras 😉

Det har du ju helt rätt i. Nu är det som såhär att jag råkade ut för en viltolycka och försäkringen ska betala skadorna men kan man kräva dom på 4 nya däck då?

/Johan

Impreza WRX STi -02

challe
            Deltagare

…men kan man kräva dom på 4 nya däck då?/JohanImpreza WRX STi -02

Det tycker jag absolut, förklara för dom hur det ligger till med 4wd osv så tror jag nog att dom förstår

Lycka till 🙂

5vensson
              Deltagare

Tack! ska ringa dom imorgon.

/Johan

Impreza WRX STi -02

Adam K
                Deltagare

Försäkringsbolaget kommer säga något om att låta svarva ner däcket så att det får exakt samma diameter som de andra. Det finns inga gränsrer på hur långt moderna förtag kan gå för att inte behöva lägga ut med mer än minimum (att svarva ner kostar säkert som att köpa ett däck till men inte som tre….)

5vensson
                  Deltagare

Fick igår punktering på höger framhjul. Om det inte går att laga däcket hur många nya däck måste man köpa då? Har hört att man inte ska köra med olika däckdjup på 4wd bilar men räcker det att man har samma däckdjup på samma axel?

/Johan

Impreza WRX STi -02

5vensson
                    Deltagare

Har idag fått reda på från Subaru’s generalagent i Helsingborg att om det inte skiljer mer än 1.5mm på nya däcket räcker det att byta ett annars måste man byta alla 4.

Försäkringsbolaget ville svarva ner däcket men däckhandlaren övertalade dom att det nog inte fanns någon däckfirma som sysslade med sånt längre.

Vi får se hur allt slutar.

/Johan

Impreza WRX STi -02

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.