Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #25136
    Miiicke
    Deltagare

      Tja,

      Om jag har 215/45 17″ orginal vad ska jag då ha för profil på min 16″ vinterdäck?

      Jag tycker det borde vara 205/55 16″ men enligt försäljaren ska det vara 205/60 16″….

      Det gör att diametern blir nästan 3 cm i skillnad :S
      Kan det ha någon inverkan på fyrhjulsdriften ?
      Hastighetsmätaren kommer ju inte visa rätt iaf.

      Tacksam för svar, ska försöka kontakta någon annan återförsäljare för en andra “opinion”. Går ju inte att kontakta generalagenten direkt =/

      Det jag såg på subarus sida var att på nya modellen så ska det vara 205/60 16″ men då är orginal 215/50 17″..

      #218774
      Lt Dan
      Deltagare

        Jag håller med dig. 205/55-16 ger 1% skillnad mot org.
        205/60-16 ger 4.3% (vilket iof också är inom 5%)

        Kolla på denna sida, knappa in och test lite olika mått

        http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp

        /Dan

        #218776
        Miiicke
        Deltagare

          Hej Michael,

          Min rekommendation är att välja 205/55-16 då du får en avvikelse procentuellt sett på +1,1%.

          Det är heller ej rekommendabelt att ha för stor avvikelse på grund av att bilen är fyrhjulsdriven, +4,3% som 205/60-16 skulle innebära är i överkant av rekommendationerna från subaru.

          Däremot så passar 205/60-16 utmärkt till nya legacyn från modellår 2010.

          Hoppas detta ger dig lite mer information.

          Vänliga Hälsningar

          Kim Karlsson
          Försäljningschef

          Fick detta trevliga svar på mitt mail jag skickat till S.O Pettersson Bil AB i Västerås.

          #218773
          LegacyLarsa
          Keymaster

            Jag åker med 205/55-16 på min gamm´legacy och det fungerar utmärkt.

            Det ska väl inte vara några problem för dig att åka på det heller, det är ju som sagt, bara hastighesmätaren som inte stämmer, allt annat fungerar.

            Sedan är väl dimensionen 205/55 vanligare(billigare?) än vad 205/60 är..

            /Larsa

            #218775
            Eiiiiik
            Deltagare

              Jag åker med 205/55-16 på min gamm´legacy och det fungerar utmärkt.

              Det ska väl inte vara några problem för dig att åka på det heller, det är ju som sagt, bara hastighesmätaren som inte stämmer, allt annat fungerar.

              Sedan är väl dimensionen 205/55 vanligare(billigare?) än vad 205/60 är..

              /Larsa

              205/60-16 börjar bli ganska vanligt nu med faktiskt. Sitter tex på alla V70, A4, A6 osv osv som vinterdimension 🙂

              Dock är det nog som du säger att 205/55-16 är aningen billigare fortfarande 🙂

              #218777
              Miiicke
              Deltagare

                Jag åker med 205/55-16 på min gamm´legacy och det fungerar utmärkt.

                Det ska väl inte vara några problem för dig att åka på det heller, det är ju som sagt, bara hastighesmätaren som inte stämmer, allt annat fungerar.

                Sedan är väl dimensionen 205/55 vanligare(billigare?) än vad 205/60 är..

                /Larsa

                Det är 205/60-16 jag har nu som jag inte vill ha då det påverkar hastighetsmätaren. 205/55-16 är det som är mest optimalt 🙂

                Dessutom är inte bilen godkänd med 205/60 profil då den är helbilsgodkänd, iaf vad jag förstått. Så då kan man få böter och antar att den inte går igenom besiktningen då !?

                205/60-16 är det som rekommenderas till den nyaste modellen 🙂 så försäljaren har lovat att fixa nya däck till mig och byta 🙂

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.