SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Dags att byta koppling?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4334
    syke
    Blockerad

      Märkte i helgen när jag körde på motorvägen och tryckte gasen i botten att motorn varvade innan bilen satte fart (sen kom den ”ikapp”). Betyder detta att det är dags att byta koppling, eller ska man vänta ett tag till? Kan kopplingen rasa helt, och vad händer i så fall?

      #64796
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Händer det på tung belastning så är det inte absolut tokpanik, men slirar du ofta på den så blir det inte bättre…

        Börjar det däremot slira stup i ett även på låglast, då är det bäst att se till att ha batteri i, och täckning på mobilen. 😉

        Fixa det innan det krånglar till sig, en vässad kokare skall väl användas hårt?

        /J

        #64795
        syke
        Blockerad

          Händer det på tung belastning så är det inte absolut tokpanik, men slirar du ofta på den så blir det inte bättre…Börjar det däremot slira stup i ett även på låglast, då är det bäst att se till att ha batteri i, och täckning på mobilen. ;)Fixa det innan det krånglar till sig, en vässad kokare skall väl användas hårt?/J

          Än så länge har det bara hänt på femman i motorvägsfart, inte vid iskörning och banzaistarter 🙂

          Tack för svaret, får bli ett byte nu i vinter / vår.

          #64797
          b20mannen
          Deltagare

            Det börjar på låga varv, med högt laddtryck, och värre på högre växlar.

            Undvik att köra på högt laddtryck under 4500 rpm så får du lite mer tid att skaffa en ny koppling.

            En liten nerväxling vid omkörning på motorvägen ger ju även bonusen att du kommer fortare om, samtidigt som du spar på lamellen. 😉

            #64798
            Markus
            Deltagare

              När min koppling betedde sig så var det inte vackert kan jag säga 🙂 Kopplingen var nersliten till bultarna och svänghjulet var det rejält mycket sprickor i. Det berodde iof mest på att det var 4-puck sinter och det är ju inte så snällt mot svänghjulet…

              Detta märkte jag bara på vid fullgas från växel 3 och uppåt. Nyper det dåligt så är det nog dags att byta snart skulle jag säga.

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.