Märkte i helgen när jag körde på motorvägen och tryckte gasen i botten att motorn varvade innan bilen satte fart (sen kom den ”ikapp”). Betyder detta att det är dags att byta koppling, eller ska man vänta ett tag till? Kan kopplingen rasa helt, och vad händer i så fall?
Händer det på tung belastning så är det inte absolut tokpanik, men slirar du ofta på den så blir det inte bättre…Börjar det däremot slira stup i ett även på låglast, då är det bäst att se till att ha batteri i, och täckning på mobilen. ;)Fixa det innan det krånglar till sig, en vässad kokare skall väl användas hårt?/J
Än så länge har det bara hänt på femman i motorvägsfart, inte vid iskörning och banzaistarter 🙂
Tack för svaret, får bli ett byte nu i vinter / vår.
När min koppling betedde sig så var det inte vackert kan jag säga 🙂 Kopplingen var nersliten till bultarna och svänghjulet var det rejält mycket sprickor i. Det berodde iof mest på att det var 4-puck sinter och det är ju inte så snällt mot svänghjulet…
Detta märkte jag bara på vid fullgas från växel 3 och uppåt. Nyper det dåligt så är det nog dags att byta snart skulle jag säga.
Författare
Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.