SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Dags att handla Impreza.. behöver lite råd..

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    cutepape
    Deltagare

Bor utomlands för tillfället men fått jobb uppe i Norrland.
    2 krav jag har ställt är kombi och 4wd. Nu vet jag att Impreza kombi inte är så stor men fortfarande en kombi.

Så har börjat att kika på 02-07 Imprezor som gått 2-5k mil.
    Kikar på 2.0GX motorn på 125hk. Skulle ju vilja ha en ny 160hk eller WRX motorn men måste kunna äta lite mer än nudlar.. och min sambo vill säkert ha lite mat med.

Så.. vad bör jag tänka på när jag kolla på beggade Imprezor?

Hur är driftskostnad gällande reservdelar och service?

Tacksam för alla svar och råd jag kan få. Hoppas ju att man kan bli stammis här på forumet så småningom när det blivit köp 🙂

Oh just ja… Gott Nytt År på er alla!!

Mvh
    Patrik

Palm
    Deltagare

Då säger jag titta på en legacy av sista modellen som funnit några år, verkar vara jäkla bra bil som ser bra ut med tycker jag. Bättre en än icke turbo impreza.

cutepape
    Deltagare

Palm,

var där o kikade lite på Legacy kombi.. tyvärr ligger de en 40k i pris över en 2.0 impreza av samma årsmodell.. 🙁

larsallan
    Deltagare

Kan ju säga att jag hade tittat på en 94-00 impreza gt kombi istället. (Är osäker på när gt kombi kom ut men jag tror det var 94.) Det är mycket roligare för pengarna. Eller så hade slagit på stort och importerat en WRX eller STI kombi av äldre modell, men då är ju jag fortfarande 12 år gammal i huvudet också.

Adam K
    Deltagare

Patrik,
    Jag tänkte som du och köpte en Impreza kombi RX-99.
    Sålde den och köpte en GT kombi istället, efter mindre än ett år. Köp inte en 125hästars, de är iof piggare under 2000 varv, men sen…
    Om du inte vill gå upp i storlek till en legacy så rekommenderar jag starkt en 01-02 kombi, de minst åtråvärda årgångarna (bug-eye).
    Eller som ovan föreslagits, en GT-kombi. De säljs inte fast de är satta skamligt lågt i pris.
    Jag håller fullständigt med om att vad du BÖR göra är att importera en STi-kombi från england. Du *kommer* vara glad över det inom 2 månader 🙂
    Sök på forumet så kommer du hitta massor av info om bilarna.
    (Köpråd eller likande kommer ge massor av träffar)

Edit: Om STin: inte för att GT/WRX är dåliga på något sätt utan för allt godis som du snart kommer vilja ha och som redan sitter på STin.

cutepape
    Deltagare

Håller med om att det vore roligare med en GT/WRX/STI.
    några faktorer jag måste väga in dock.

Helförsäkring på en 04’as GX som rullat 3000mil ligger runt 4200.
    Helförsäkring på en 00’as GT som rullat 13000mil ligger på 16100.

Inköp för en 04as GX ligger runt 120-140k, inköp för en 00as GT ligger runt 90-110k, WRX väl över 150k.

Vill ju ha råd med en KTM Super Duke till sommaren också så måste bli en GX tyvärr. Vet inte om jag skulle våga släppa loss sambon med 200+hk heller.. LOL

Kört kollegans Golf R32 ett antal gånger. Jobbar i irland så allt är ju högerstyrt. går som ett skott.. tror inte det går att jämföra med en WRX STI dock men ändå.. klart det är roligt med kräm. Måste dock spara krämen till hojjen istället.

Tråkiga frågor.. verkstadskostnader för Imprezor.. någon input?
    Vet (tror jag) att det är två större service tillfällen, 6k mil och 10k mil.. vad brukar de ligga på?

hoppas ni inte tar illa upp för jag avfärdar roligare motorer.. *tårar i ögonen*

larsallan
    Deltagare

Runt 12000kr för 10000 mila servicen på en GT iaf. Tror inte verkstadskostnaderna är högre än dom flesta andra märken.

Adam K
    Deltagare

Verkliga verkstadskostnader är rimligen lägre än för andra märken, Subaru bygger bland de hållbaraste bilarna på marknaden, remember.
    10.000mila servicen med kamremsbyte är som sagt i 10.000kronorsklassen, men kamremmen ska bytas 10.000mil/48månader så om du köper en ca -03a så kontrollera om den är bytt oavsett antal mil. Och på äldre än ~02 så BÖR den vara bytt oavsett antal mil.

Klassiska imprezafelet, om du nu inte orkar SÖKA! på forumet, är registreringsskyltbelysningen. Och på 99/00 MAF-sensorn (1500:- för en ny). Ljusutbytet från GC8/GF8 strålkastarna är b.a.j.s.
    Men titta på begbilsguiden så ser du att imprezan är mycket bättre än medelbilen.
    På trimmade GT/WRXer dyker andra problem upp men det berör ju inte dig nu…

cutepape
    Deltagare

Tack Adam,

kanske får testa o söka lite bättre. Allt jag hittade var om WRXer o så..
    Fader har alltid kört Volvo och haft en gammal pizzaracer.. så varit uppvuxen med Volvo..
    Gillade S60T5 när det var tort och gick rakt fram ute.. ett rent h*lv*te när det är vinter eller regn. Märks att det är svårt att få ner kraft i framhjulsdrift enbart..
    testat en 330xi i vinterväglag.. himla skillnad i grepp jamfört mot S60n.. så kan tänka mig att Subaru är snäppet vassare!!

Bra tips att höra om kamrem även om den gått lite men är 48 mån.

Hade tänkt att slänga på 3 extraljus fram med.. två bred och ett långstrålande. lär ju behövas norröver på vintrarna..

Jag bytte mitt körkort till ett irländsk när jag flyttade hit.. så vägverket har satt mig som körkortslös och när jag byter in till svenskt igen så börjar jag om från noll *suck*

Sambon behöll sitt så bilen måste ju stå på henne för att komma ner i försäkring..

Adam K
    Deltagare

Men för satan pöjk! När flyttar du hem? Du MÅSTE kolla upp att köpa impreza på öarna och ta med hem som flyttgods.
    Man månste bott utomlands i minst 12 mån o ägt/äga bilen i 6 mån för att få ta hem den så.
    Men då försvinner alla helbilsgodkännanden. Mitt förslag är, om du hinner och det går att få tag på på Irland eller är enkelt att ta över rån England. Köp en 99 eller senare STi i gott skick och ta med hem som flyttgods, sen säljer du den och köpe en sug-impreza och tar en liten mellanhand, eller bara behåller guldklimpen 🙂
    Har du riktig tur får du tag på en USA-import, de är ännu billigare i UK…
    Det finns många här som önskar de hade en flyttgods-ipmortbil som de kunde svetsa fast bur eller vad-som-helst i!

cutepape
    Deltagare

Skulle vara en sådan här då 🙂

http://www.cbg.ie/Cardetail.aspx?CBGID=722086&ID=1206293&NumPics=3&Make=Subaru&Model=Impreza%20WRX%20STI&frmFilter=#

Att importera från UK är lite knepigt till IRE eftersom det blir en straffavgift beroende på ålder och motorstorlek.

När du köper en NY bil här så kan jag ge er ett exempel hur det funkar.

bilen kostar €10’000 + moms

Du betalar 10’000 + 21% moms sen betalar du 28% VRT ovanpå det.

så ditt totala pris blir alltså €15’488.

VRT = Vehicle Registration Tax.

Jag tänkte ta över min gamvolvo hit (91as 940) när jag flyttade hit för 4 år sen.. det skulle kosta mig €2500 per år i trafikförsäkring enbart.

Det bara för att det satt en 2.3l motor.

De flesta här borta ligger o kör med 1.4l eller 1.6l motorer. Av någon anledning så kollar de inte antalet hästar utan bara motorstorlek. Så mycket gällande fordon som är knepigt här. UK är så mycket bättre organiserat. En hel del snygga Skyline GTRs här med..

Chefen på mitt förra jobb körde omkring i en M5a.. men då tjänade han ju mer än €250’000 per år också.. Man ligger ju inte riktigt i den löneklassen då…

Hyran här just nu ligger på €1500 + räkningar.. så inte blivit så mycket sparande..

Nu blev det avstickare.. Sorry…

Men du har rätt.. både jag och tjejen borde har köpt en WRX sti för 6 månader sedan.. hade vi ju kunnat sålt en när vi flyttat hem..

Lt Dan
    Deltagare

Patrik. Köp min Legacy 🙂 eftersom den har stort lastutrymme och bättre komfort än imprezan. 5vxl automat och går som en wrx. Har flera här som kan intyga att den både går bra och ser bra ut. Bättre pris nu under vintern…

http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=26&topic_id=222&mesg_id=222&page=

/Dan

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.