SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Dags för bromsbyte, fundering

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    tendency
    Deltagare

Det börjar bli dags för bromsbyte på min GT99. Kör med bilen mest till vardags, så det blir ingen värre uppdatering. Men jag skulle vilja ha något som är aningen bättre än original. Tänkte köra med:

Originalskivor (Brembo) från Meca, Ferodo DS2500-belägg, Goodridge stålomspunna slangar och Motul RBF600 vätska.

Kan det vara en lagom vardagsuppdatering? Om jag vill ha något som är aningen bättre än original alltså. Kan jag plocka bort något, är t.ex bromsvätskan lite over kill? Det kanske är så liten skillnad mellan originalbelägg och Ferodo att jag lika gärna kan köra med original?

Någon som har koll på priset på Ferodo-beläggen (hos Sellholms)? Har ingen möjlighet att ringa just nu, och sen får man väl vänta till tisdag…

Impreza GT sedan 1999

specialized
      Deltagare

Tjena headbangarn 😉

Det där ser väl ut som en alldeles utmärkt uppgradering tycker jag 🙂

Alternativet till belägg skulle kanske kunna vara XP8 : or från Pean.
        De skall ha ungefär likadana prestanda…
        Ett tips är att uppgradera beläggen även bak, då bromsbalansen kommer bli knasig annars..
        Bromsvätskan tycker jag inte du ska snåla in på..

Mvh.Mattias – Nu med VF35:a 🙂 http://www.garaget.org/?car=18857
        ———————————-
        Efternamnen på mina flickvänner är Jpeg,mpeg och Avi 😉

Desen
        Deltagare

Om det är vardagskörning så hade jag nog tittat på Bobcat istället för XP8, samma tillverkare, snällare belägg som ändå tål liiite tuffare tag och är betydligt snällare mot skivorna.

På sommaren och bana åker jag med DBA4000 skivor och XP8 men nu på vintern kör jag med Zimmermann skivor och bobcat belägg.

Slå en signal till Peansweden så hjälper han dig belägg.

Precis som Mattias skriver, snåla inte på bromsvätska. Bromsvätska suger åt sig kondens och består efter ett tag av ”ganska mycket” vatten och kokar därför mycket lättare, och eftersom vätskan inte cirkulerar så mycket så är vätskan som är i oken ganska tråkig efter ett tag.

/Andreas, Skåne, Kristianstad

”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen

SS 2007 1.31.10 GT
          SS 2008 Flat Out!

tendency
          Deltagare

Bromsvätskan funderade jag på eftersom RBF600 verkar populär vid ordentlig bankörning (och med tanke på att jag nästan bara motorbromsar förbi krovkiosken – för att det låter SÅ döfräääänt, så… :P)

Jag har kikat lite på Carbotech-belägg också. Men XP8’orna, är de likvärdiga med Pagid blå? Körde med Pagid + hålborrade skivor förut, och det gnisslade och dammade lite väl mycket för vardagskörning. I sådana fall kanske Bobcat är att föredra.

Impreza GT sedan 1999

Wiklundh
            Deltagare

XP8:or kommer att gnissla så köp inte de om du vill ha helt tyst.

Desen
              Deltagare

XP8:or kommer att gnissla så köp inte de om du vill ha helt tyst.

Nja, det behöver inte vara en sanning. Jag körde först XP8 ihop med hålborrade Zimmerman skivor och det gnisslade bra mycket vid snällare inbromsningar. Men när jag bytte till DBA4000 skivorna så tystnade det.

Men som sagt till vardagskörning så skulle jag nog satsat på Bobcat. XP8 har en tendens att äta skivor till frukost och fälgarna är svarta av damm innan man ens hunnit tänka på att bromsa.

SS 2007 1.31.10 GT
                SS 2008 Flat Out!

tendency
                Deltagare

Ringde Pean igår kl 13.15 och beställde Carbotech Bobcat, och idag eftermiddag fick jag sms-avisering att jag kunde hämta ut de i ICA-butiken här på orten. Grymt snabb leverans!

Impreza GT sedan 1999

Manor
                  Deltagare

Ringde Pean igår kl 13.15 och beställde Carbotech Bobcat, och idag eftermiddag fick jag sms-avisering att jag kunde hämta ut de i ICA-butiken här på orten. Grymt snabb leverans!Impreza GT sedan 1999

Jag är också på gång att byta skivor och belägg.
                    Vad hamnade dessa belägg på för något pris (med frakt)?
                    Vad valde du för skivor (blev det Brembo fråm Meca)? Har inte Pean även några vettiga skivor för en rimlig peng?

Jag är absolut inte intresserad av några skrikande bromsar…det är jag allergisk emot, och de får gärna ha hyfsat lång livslängd som originalprylarna.

tendency
                    Deltagare

Manor
                      Jag är också på gång att byta skivor och belägg.Vad hamnade dessa belägg på för något pris (med frakt)?Vad valde du för skivor (blev det Brembo fråm Meca)? Har inte Pean även några vettiga skivor för en rimlig peng?

Jag är absolut inte intresserad av några skrikande bromsar…det är jag allergisk emot, och de får gärna ha hyfsat lång livslängd som originalprylarna.
                      Belägg runt om landade på 2391kr inkl frakt. Yes, det blev Bremboskivorna från Meca (de kostar 737,50kr per skiva fram och 550kr bak). Jag vet inte om Pean har skivor som är likvärdiga med original, de har väl mest värre grejer?

Jag ville heller inte ha några skrikande bromsar, därför körde jag med denna setup. Och enligt Pean är beläggen tysta, dammar lite och är bättre än original. Sen med stålomspunna slangar och bra bromsvätska, så får man samtidigt lite bättre bit förhoppningvis. 🙂

Impreza GT sedan 1999

Desen
                      Deltagare

Jag är också på gång att byta skivor och belägg.Vad hamnade dessa belägg på för något pris (med frakt)?Vad valde du för skivor (blev det Brembo fråm Meca)? Har inte Pean även några vettiga skivor för en rimlig peng?Jag är absolut inte intresserad av några skrikande bromsar…det är jag allergisk emot, och de får gärna ha hyfsat lång livslängd som originalprylarna.

Stacke brukar ha kryobehandlade orginalskivor till en vettig peng. Kryobehandlade skivor tål mer och håller längre. Läs mer på deras hemsida.

SS 2007 1.31.10 GT
                        SS 2008 Flat Out!

tendency
                        Deltagare

Tänkte inhandla Bremboskivorna från Meca. Men såg att måtten var underliga på skivorna bak:
                          Ø 265.5 H= 67.4 T= 10.0

Tjocklek 10mm? Ska dom vara det? (för kollar man skivor på Mekonomen, så är deras tydligen 18mm..)

Här är dom: http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=644285&CarReference_ID=3184&CategoryType_ID=1

Impreza GT sedan 1999

mackan79
                          Deltagare

Du ska ha bromsskivan med artikelnummer: 1115-09914710
                            Detta är den ventilerade bromsskivan med måtten • Tjocklek [mm] 18, Diameter [mm] 266, Höjd [mm] 68

tendency
                            Deltagare

Ok, det är bakskivan från Meca?
                              För länken jag skickade (som inte fungerade) var på bakskivan med art.nr 1115-08689710, och det var alltså fel. Den du uppger finns inte att finna på deras hemsida. Får väl ringa och höra.

EDIT: *tar sig för pannan* Jag kollade skivor för 211hk-modellen…

Men nu var det beställt!

Impreza GT sedan 1999

rickey
                              Deltagare

Tendency, kan man få en sammanfattning av vilka klossar och vilka skivor du investerade i?

Även jag är i behov av nya bromsar, men är inte så hemma i det men som det skrevs tidigare i tråden så ska det inte gnälla en massa om bromsarna när man trycket på bromsen!

🙂

tendency
                                Deltagare

Det blev som sagt Bremboskivorna från Meca och Bobcat-belägg från Pean Sweden. Dock har det inte monterats, det blir i slutet av maj. Om det inte är någon panik, kan jag återkomma med hur jag upplevde dom.

Impreza GT sedan 1999

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.