SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Dåligt laddtryck

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    syke
    Blockerad

Hej gott folk,
      är det någon som har tips på några enkla saker jag kan kolla?

Har problem med dåligt laddtryck .. kommer upp i max 1.2 – 1.4 bar när den tidigare kommit upp i 1.5 och legat där stabilt. Den är även väldigt seg på att bygga upp laddtryck .. det är liksom inte så mycket ketchupeffekt utan mer sirapseffekt.

I subban sitter ett autronic pnp med autronic laddtrycksstyrning samt ett öppet HKS SPF-filter (jag har precis bytt till en nytt utbytesfilter i hopp om att det skulle lösa problemet, men det hjälpte inte).

Finns det några fler enkla saker jag kan kolla innan det blir dags att kontakta mapparn?

Kvarnis
      Deltagare

Rengör laddtrcks solenoiden.

syke
        Blockerad

Right, låter som ett lätt tips. Vilken är det och vad bör jag rengöra med? Jag vet att mapparn satte fast någon liten moj på ena fjäderbenstornet, är det den?

Alexander
          Deltagare

Right, låter som ett lätt tips. Vilken är det och vad bör jag rengöra med? Jag vet att mapparn satte fast någon liten moj på ena fjäderbenstornet, är det den?

Jepp, den sitter på höger fjäderbenstorn. En slang in under och en från sidan. koppla loss och spruta in lite bromsrengöring och blås rent med tryckluft, så gjorde iaf jag och mitt laddtryck blev märkbart stabilare 🙂

//Alex

http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi1286/DSC00072.jpg
            http://www.garaget.org/?car=95872

syke
            Blockerad

Hmm, den saken jag menade satt visst inte på fjäderbenstornet utan på ”väggen” mot hjulet på högersida (från kupén sett). Den ena slangen går till wastegaten (tror jag det är, precis framför / ovanpå turbon) och den andra försvinner ner någonstans i nått rör som verkar gå till / från turbon. Är det den? Det går två elsladdar till den underifrån också, är det ok att bara spreja på med lite quickleen på den tro? Givetvis ska jag la ta bort slangarna till den.

Jag knäppte en bild också:
              http://www.bleh.se/dump/autronic_small_boost_valve.jpg

Alexander
              Deltagare
                syke
                Blockerad

Nä, som jag skrev högst upp sitter det ett autronicsprut i med laddtrycksstyrning från autronic. Vet inte om den använder orginal isåfall?

Kvarnis
                  Deltagare

Nej den använder endast autronics

syke
                    Blockerad

Nej den använder endast autronics

Ok, men det är lugnt att bara koppla loss de två slangarna, skruva loss den och sen spruta in rengöringsmedel, man behöver inte oroa sig för att elektroniken går sönder?

Kvarnis
                      Deltagare

Nä det är mer lr mindre en magnet ventil.

syke
                        Blockerad

Jahapp, då är den loss och rengjord. Tyvärr var jag tvungen att kapa elsladdarna den satt med då de inte satt med en kontakt. I efterhand såg jag att båda var bruna .. kan det vara så lyckligt att det inte spelar någon roll vilken som satt ihop med vilken sladd (varför skulle de annars producera en sak med två likadana sladdar?), och vad skulle hända om jag kopplar in den fel?

Huga! 😮

syke
                          Blockerad

Nu är den ditsatt igen, och bilen går varken bättre eller sämre .. några fler tips eller är det dags att kontakta SMR nu?

.. iofs vet jag inte om den faktiskt går sämre eller om jag bara vant mig 🙂

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.