› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Dåligt laddtryck
- Detta ämne har 11 svar, 1,448 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 7 månader sedan av
syke.
-
FörfattareInlägg
-
12 augusti, 2009 kl. 12:42 #4495
syke
BlockeradHej gott folk,
är det någon som har tips på några enkla saker jag kan kolla?Har problem med dåligt laddtryck .. kommer upp i max 1.2 – 1.4 bar när den tidigare kommit upp i 1.5 och legat där stabilt. Den är även väldigt seg på att bygga upp laddtryck .. det är liksom inte så mycket ketchupeffekt utan mer sirapseffekt.
I subban sitter ett autronic pnp med autronic laddtrycksstyrning samt ett öppet HKS SPF-filter (jag har precis bytt till en nytt utbytesfilter i hopp om att det skulle lösa problemet, men det hjälpte inte).
Finns det några fler enkla saker jag kan kolla innan det blir dags att kontakta mapparn?
12 augusti, 2009 kl. 14:03 #65762Kvarnis
DeltagareRengör laddtrcks solenoiden.
12 augusti, 2009 kl. 16:52 #65756syke
BlockeradRight, låter som ett lätt tips. Vilken är det och vad bör jag rengöra med? Jag vet att mapparn satte fast någon liten moj på ena fjäderbenstornet, är det den?
12 augusti, 2009 kl. 18:32 #65765Alexander
DeltagareRight, låter som ett lätt tips. Vilken är det och vad bör jag rengöra med? Jag vet att mapparn satte fast någon liten moj på ena fjäderbenstornet, är det den?
Jepp, den sitter på höger fjäderbenstorn. En slang in under och en från sidan. koppla loss och spruta in lite bromsrengöring och blås rent med tryckluft, så gjorde iaf jag och mitt laddtryck blev märkbart stabilare 🙂
//Alex
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/ssi1286/DSC00072.jpg
http://www.garaget.org/?car=9587213 augusti, 2009 kl. 16:32 #65757syke
BlockeradHmm, den saken jag menade satt visst inte på fjäderbenstornet utan på ”väggen” mot hjulet på högersida (från kupén sett). Den ena slangen går till wastegaten (tror jag det är, precis framför / ovanpå turbon) och den andra försvinner ner någonstans i nått rör som verkar gå till / från turbon. Är det den? Det går två elsladdar till den underifrån också, är det ok att bara spreja på med lite quickleen på den tro? Givetvis ska jag la ta bort slangarna till den.
Jag knäppte en bild också:
http://www.bleh.se/dump/autronic_small_boost_valve.jpg13 augusti, 2009 kl. 17:44 #65766Alexander
Deltagare13 augusti, 2009 kl. 19:06 #65758syke
BlockeradNä, som jag skrev högst upp sitter det ett autronicsprut i med laddtrycksstyrning från autronic. Vet inte om den använder orginal isåfall?
14 augusti, 2009 kl. 08:01 #65763Kvarnis
DeltagareNej den använder endast autronics
14 augusti, 2009 kl. 13:42 #65759syke
BlockeradNej den använder endast autronics
Ok, men det är lugnt att bara koppla loss de två slangarna, skruva loss den och sen spruta in rengöringsmedel, man behöver inte oroa sig för att elektroniken går sönder?
14 augusti, 2009 kl. 14:39 #65764Kvarnis
DeltagareNä det är mer lr mindre en magnet ventil.
16 augusti, 2009 kl. 07:58 #65760syke
BlockeradJahapp, då är den loss och rengjord. Tyvärr var jag tvungen att kapa elsladdarna den satt med då de inte satt med en kontakt. I efterhand såg jag att båda var bruna .. kan det vara så lyckligt att det inte spelar någon roll vilken som satt ihop med vilken sladd (varför skulle de annars producera en sak med två likadana sladdar?), och vad skulle hända om jag kopplar in den fel?
Huga! 😮
16 augusti, 2009 kl. 09:36 #65761syke
BlockeradNu är den ditsatt igen, och bilen går varken bättre eller sämre .. några fler tips eller är det dags att kontakta SMR nu?
.. iofs vet jag inte om den faktiskt går sämre eller om jag bara vant mig 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.