SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Dämpare och fjädrar Legacy Turbo

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Ante_J
    Deltagare

Hallåj!
      Jag vet ju att det finns ett antal gamla Legacy-rävar på forumet så jag provar med en fråga och hoppas att nån vet svaret.

Jag åker idag med std. Legacy dämpare och H&R fjädrar, har dock tänkt uppgradera detta i vinter men har tänkt behålla mina fjädrar och endast byta dämparna. Är det en bra ide? H&R fjädrarna är inte direkt nya men tycker dom borde funka?

Passar Impreza (MY93-00) std. dämpare och eftermarknads dämpare rakt av på min Legacy?

TBS
      Deltagare

Tjena.

Stötarna från GT’n passar men om du vill använda dina gamla fjädrar så måste du även ha fjäderskålen till främre stötdämparen.

När jag körde Legacy så körde jag faktiskt med Koni-dämpare och Kilen sänkfjädrar på bilen, anpassade för legacy då,det funkade finfint.

Imprezan’s originaldämpare är lite lägre än vad legacyns original är så bilen kommer ju bli lägre, körde med std GT-dämp ett tag innan jag hade Koni, funkade bra på sedanen men kombin kändes lite svampig bak med dessa.

//Mattias
        TBS – Tuned By Svensson
        tbs@tele2.se
        http://www.tunedbysvensson.co.nr

Ante_J
        Deltagare

Hej Mattias

Jag har varit i kontakt med Stötdämparexperten och dom har gula Koni till Legacyn, en bit under 6k vill dom ha för dem vilket inte lät så farligt, köpte du där?
          Original GT dämpare har jag uteslutit, bättre att gå på Koni direkt, du som åkt med båda kanske kan beskriva skillnaden?

Jag kan hur som helst inte låta bli på att fundera över hur bilen skulle bete sig om jag endast bytte bakre krängaren (ev även främre)? Bilen känns trots allt rätt tajt och styv men kränger lite för mycket, risk att bilen kan bli väl överstyrd?
          På vintern känns den ju som en rwd redan som det är..
          Finns ju iofs justerbara, frågan är om det går att få nära original styvheten på det mjukaste läget?

Tur man har vintern på sig att fundera 🙂

TBS
          Deltagare

Koni dämparna var hårdare än GT dämparna eller rättare sagt dom var ställbara.

Problemet med dom Koni jag körde var att man fick använda original fjäderben och rensa ur gamla stötdämparen och sedan montera i Konin i fjäderbenet. Lite pilligt men det gick.

Körden med fjäderbensstag fram, men bytte aldrig till andra krängare, bilen blev tillräckligt styv för min körning ändå.

//Mattias
            TBS – Tuned By Svensson
            tbs@tele2.se
            http://www.tunedbysvensson.co.nr

Ante_J
            Deltagare

Okej, dom på stötdämparexperten sa inget om att återanvända dom gamla benen, köpte du dämpare avsedda för just Legacy Turbo?

Skall hur som helst kolla upp det närmare före ev. beställning, tack för informationen!

ps. såg bilder på din nya Impreza, du har väl inte tänkt hinka ner nya spisen i den framöver eller? 😉

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.