› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Dawes och mappning?
- Detta ämne har 10 svar, 954 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 10 månader sedan av
ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
23 februari, 2003 kl. 20:54 #2058
Allan
DeltagareHallojs!
Vad är fördelen med att ha en dawes på en mappad bil typ Tek3/Link om det nu finns någon fördel? Kanske tom är skadligt för bilen?
Anledningen till att jag frågar är att jag läst om många inlägg angånde svajande laddtryck, spikningar osv. Detta kanske är en simpel lösning, även för de med mappade styrboxar?
Upplys mig..
—
I’m a cop and you will respect my authoritah!24 februari, 2003 kl. 08:12 #49007skytiskapilen
DeltagareNja Kjelleman… Min Dawes har hittills alltid hållt 16.5 PSI, oavsett temperatur och andra förutsättningar. Men visst, om man EcuTek:ar så kanske den gör mer ont än gott.
/Andreas
http://216.40.249.192/mysmilies/contrib/sarge/Tire_anim.gif
– RE 010? You bet! –24 februari, 2003 kl. 10:28 #49010Kvarnis
DeltagareOm du nu har en en 2-portare så är en dawes en mycket bättre lösning.
Har du en 3-portssolenoid så använd den.Fördel med en dawes vs. 3-portssolenoid är att där justerbar..så du skulle kunna ex göra het race mapp för ex +20psi och sedan ställa ned den till 18psi för dagligt bruk och en lite fetare blandning.
Har du link så är det lätt fixat ändå..men med ecutek så måste du besöka nån som jag göra kan det ått dig….om du nu inte mappar ecutek svälv dvs ;):D
Dawsen är en mycket bilig och bra lösning då den används med förstånd…
/Kvarnis
24 februari, 2003 kl. 10:34 #49003SecretAgentMan
DeltagareDawesens ABSOLUT största fördel är att den eliminerar ”wastegate creep” totalt, med tidigare spool som fördel, även om 3-portaren sägs blöda av allt tryck från klockan så är jag skeptisk..
Jag fick styrsel på link och laddtryck med en kralligare wastegateklocka och 3-portaren…OCH en del svart magi.
😀 😉
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen24 februari, 2003 kl. 13:47 #49011Kvarnis
DeltagareF-cking voodo magic man ;):D
/Kvarnis
24 februari, 2003 kl. 18:37 #49006Allan
DeltagareMen asså hmm..hur skall jag göra då?
WTF…skitsamma jag köper en och testar. Om jag inte blir nöjd är det ju bara att sälja skiten.
Fressten någon som vet om det finns något ”neutral” läge på devicen där laddtrycket inte ändaras utan bara ”är”..?
/Allan
—
I’m a cop and you will respect my authoritah!24 februari, 2003 kl. 21:17 #49009skytiskapilen
Deltagare>I ditt fall måste det bero på han som justerade.
>Nå blir det en tek2 eller ska du köra med sänkt tändning för evigt?
>Haha, måste vara därför!:D Men du sa ju att din…http://138.121.52.29/otn/realhappy/mhihi.gif
Jodå, bara jag lyckas lämna den numera ”välbetalda” http://smilies.networkessence.net/s/contrib/blackeye/AR15firing.gif konsultbranschen…
/Andreas
http://216.40.249.192/mysmilies/contrib/sarge/Tire_anim.gif
– RE 010? You bet! –24 februari, 2003 kl. 21:32 #49008skytiskapilen
Deltagare>Men asså hmm..hur skall jag göra då?
>
>/Allan
>–För oss som inte behärskar svart magi(http://216.40.249.192/mysmilies/contrib/drowned/magic.gif SAM=SuperAdvancedMagician) så är nog en rätt inskruvad Dawes ett bra alternativ. Men var försiktig när du skruvar in den, instruktion medföljer. Och håll koll på knackningarna!
/Andreas
http://216.40.249.192/mysmilies/contrib/sarge/Tire_anim.gif
– RE 010? You bet! –25 februari, 2003 kl. 06:59 #49002SecretAgentMan
Deltagare*garvar*
Dawesen är bra, var inte orolig – och på en bil med tek2 så fungerar den bättre än standard laddtrycksstyrning (om man bortser från detaljer som nödlägen, minskning av tryck vid spikning – om inte tändning räcker – osv).
Ta det försiktigt bara, och se till att ha en BRA laddtrycksmätare – kör gärna ett tag standard med mätaren för att kontrollera att den inte visar fel.
🙂
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen10 juni, 2004 kl. 18:40 #49004ExOrdis
DeltagareEnda ”fördelen” är att laddtryckstoppar och svängningar med några enkla hangrepp försvinner. Däremot är det en klar nackdel att ECU´n ej längre kan reducera trycket eftersom toppnivån för trycket förändras vid olika väderlek, exempelvis ökar laddtrycket vintertid med en Dawes och den kräver manuell omjustering så fort förutsättningarna ändras. Den optimala lösningen är att ordna en snabbare flerstegsreglering ala treportssolenoid och liknande lösningar som styrs via ECU och mappning.
10 juni, 2004 kl. 18:40 #49005ExOrdis
Deltagare>Nja Kjelleman… Min Dawes har hittills alltid hållt 16.5 PSI,
>oavsett temperatur och andra förutsättningar. Men visst, om man
>EcuTek:ar så kanske den gör mer ont än gott.
>
>/Andreas
>http://216.40.249.192/mysmilies/contrib/sarge/Tire_anim.gif
>- RE 010? You bet! –I ditt fall måste det bero på han som justerade. 😀
Nå blir det en tek2 eller ska du köra med sänkt tändning för evigt? 😉 -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.