SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Dawes och mappning?

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2058
    Allan
    Deltagare

    Hallojs!

    Vad är fördelen med att ha en dawes på en mappad bil typ Tek3/Link om det nu finns någon fördel? Kanske tom är skadligt för bilen?

    Anledningen till att jag frågar är att jag läst om många inlägg angånde svajande laddtryck, spikningar osv. Detta kanske är en simpel lösning, även för de med mappade styrboxar?

    Upplys mig..


    I’m a cop and you will respect my authoritah!

    #49007
    skytiskapilen
    Deltagare

    Nja Kjelleman… Min Dawes har hittills alltid hållt 16.5 PSI, oavsett temperatur och andra förutsättningar. Men visst, om man EcuTek:ar så kanske den gör mer ont än gott.

    /Andreas
    http://216.40.249.192/mysmilies/contrib/sarge/Tire_anim.gif
    – RE 010? You bet! –

    #49010
    Kvarnis
    Deltagare

    Om du nu har en en 2-portare så är en dawes en mycket bättre lösning.
    Har du en 3-portssolenoid så använd den.

    Fördel med en dawes vs. 3-portssolenoid är att där justerbar..så du skulle kunna ex göra het race mapp för ex +20psi och sedan ställa ned den till 18psi för dagligt bruk och en lite fetare blandning.

    Har du link så är det lätt fixat ändå..men med ecutek så måste du besöka nån som jag göra kan det ått dig….om du nu inte mappar ecutek svälv dvs ;):D

    Dawsen är en mycket bilig och bra lösning då den används med förstånd…

    /Kvarnis

    #49003
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Dawesens ABSOLUT största fördel är att den eliminerar “wastegate creep” totalt, med tidigare spool som fördel, även om 3-portaren sägs blöda av allt tryck från klockan så är jag skeptisk..

    Jag fick styrsel på link och laddtryck med en kralligare wastegateklocka och 3-portaren…OCH en del svart magi.

    😀 😉

    /J

    Banträffsansvarig SSI
    Stolt ägare till Silverpilen

    #49011
    Kvarnis
    Deltagare

    F-cking voodo magic man ;):D

    /Kvarnis

    #49006
    Allan
    Deltagare

    Men asså hmm..hur skall jag göra då?

    WTF…skitsamma jag köper en och testar. Om jag inte blir nöjd är det ju bara att sälja skiten.

    Fressten någon som vet om det finns något “neutral” läge på devicen där laddtrycket inte ändaras utan bara “är”..?

    /Allan

    I’m a cop and you will respect my authoritah!

    #49009
    skytiskapilen
    Deltagare

    >I ditt fall måste det bero på han som justerade.
    >Nå blir det en tek2 eller ska du köra med sänkt tändning för evigt?
    >

    Haha, måste vara därför!:D Men du sa ju att din…http://138.121.52.29/otn/realhappy/mhihi.gif

    Jodå, bara jag lyckas lämna den numera “välbetalda” http://smilies.networkessence.net/s/contrib/blackeye/AR15firing.gif konsultbranschen…

    /Andreas
    http://216.40.249.192/mysmilies/contrib/sarge/Tire_anim.gif
    – RE 010? You bet! –

    #49008
    skytiskapilen
    Deltagare

    >Men asså hmm..hur skall jag göra då?
    >
    >/Allan
    >–

    För oss som inte behärskar svart magi(http://216.40.249.192/mysmilies/contrib/drowned/magic.gif SAM=SuperAdvancedMagician) så är nog en rätt inskruvad Dawes ett bra alternativ. Men var försiktig när du skruvar in den, instruktion medföljer. Och håll koll på knackningarna!

    /Andreas
    http://216.40.249.192/mysmilies/contrib/sarge/Tire_anim.gif
    – RE 010? You bet! –

    #49002
    SecretAgentMan
    Deltagare

    *garvar*

    Dawesen är bra, var inte orolig – och på en bil med tek2 så fungerar den bättre än standard laddtrycksstyrning (om man bortser från detaljer som nödlägen, minskning av tryck vid spikning – om inte tändning räcker – osv).

    Ta det försiktigt bara, och se till att ha en BRA laddtrycksmätare – kör gärna ett tag standard med mätaren för att kontrollera att den inte visar fel.

    🙂

    /J

    Banträffsansvarig SSI
    Stolt ägare till Silverpilen

    #49004
    ExOrdis
    Deltagare

    Enda “fördelen” är att laddtryckstoppar och svängningar med några enkla hangrepp försvinner. Däremot är det en klar nackdel att ECU´n ej längre kan reducera trycket eftersom toppnivån för trycket förändras vid olika väderlek, exempelvis ökar laddtrycket vintertid med en Dawes och den kräver manuell omjustering så fort förutsättningarna ändras. Den optimala lösningen är att ordna en snabbare flerstegsreglering ala treportssolenoid och liknande lösningar som styrs via ECU och mappning.

    #49005
    ExOrdis
    Deltagare

    >Nja Kjelleman… Min Dawes har hittills alltid hållt 16.5 PSI,
    >oavsett temperatur och andra förutsättningar. Men visst, om man
    >EcuTek:ar så kanske den gör mer ont än gott.
    >
    >/Andreas
    >http://216.40.249.192/mysmilies/contrib/sarge/Tire_anim.gif
    >- RE 010? You bet! –

    I ditt fall måste det bero på han som justerade. 😀
    Nå blir det en tek2 eller ska du köra med sänkt tändning för evigt? 😉

Visar 11 inlägg - 1 till 11 (av 11 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.