Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1441
    Hellion
    Deltagare

      Tjo!

      Håller på att plocka ur värmepaketet i subban men blir inte klok på hur jag får loss det.
      Jag har plockat bort instrumentbrädan, passagerarairbag etc, alla paneler är borta. Måste jag demontera balken som går mellan a-stolparna också?
      Jag har lossat de muttrar jag ser, men den högra delen av värmepaketet (den som fläkten sitter i) verkar fortfarande sitta fast någonstans på framsidan mot torpedväggen.

      Bilen i fråga är en -00

      Mvh, Henke

      #44993
      lunkan
      Deltagare

        Kanske sitter nån skruv eller liknande i motorrummet? Bara en liten tanke 🙂

        #44995
        elver
        Deltagare

          Kanske sitter nån skruv eller liknande i motorrummet? Bara en liten tanke 🙂

          Bytte cellpaket på en Legacy men det är nog inte så annorlunda konstruktion.
          Behövde inte ta bort balken. Länge sen så jag minns ej så noga, men några muttrar som höll värmepaketet var knepiga å hitta. Troligt att ngn. sitter i motorrummet, förmodligen gömd bakom en plastplopp kanske? Det gick iaf. att lirka ut hela eländet med lagom våld. Värre att återmontera. En skiftnyckeltränad schimpans vore bra å ha 😉

          #44994
          RXY430
          Deltagare

            Tjo!Håller på att plocka ur värmepaketet i subban men blir inte klok på hur jag får loss det.Jag har plockat bort instrumentbrädan, passagerarairbag etc, alla paneler är borta. Måste jag demontera balken som går mellan a-stolparna också?Jag har lossat de muttrar jag ser, men den högra delen av värmepaketet (den som fläkten sitter i) verkar fortfarande sitta fast någonstans på framsidan mot torpedväggen.Bilen i fråga är en -00Mvh, Henke

            Är det den “svarta” plastburken du menar? Om så är fallet så är väl kylpaketet i den, om jag minns rätt. Och då måste du lossa de 2 rören som sitter i motorummet igenom torpedväggen till den svarta burken. Jag släppte lite lätt på muttrarna till den tvärgående balken när jag bytte den burken på min GT99’a.

            #44997
            racetech
            Deltagare

              Hej..
              om du bara ska byta cellpaket så behöver du inte bort med den “svarta” fläkt delen, i den har du ju ac kylningen om du har ac, tar du bort det får du fylla kylmedel i systemet igen.

              jag bytte värmepaket nyss på min subba -97,
              bort med instrumentpanelen, balken mellan a-stolparna, lossa muttrarna(3-4st) runt det “vita” paketet som cellerna sitter i och lossa slangklämmorna i motorutrymmet som går till värmecellerna, jag lossade även muttrarna till “ac paketet” så jag kunde flytta det lite åt sidan. sen var det bara att lyfta ut det vita paketet, lossade en skruv som höll i cellerna, byta ut cellpaketet och skruva ihop den.
              gick smidigt och snabbt inga problem alls..

              #44996
              Hellion
              Deltagare

                Fixat!

                Det var som vanligt en mutter jag hade missat 😛
                Fick bort hela svarta paketet (har ingen ac) och morgondagens projekt blir att ta bort balken mellan a-stolparna så jag får bort den vita delen.

                Allt detta bara för att kunna skrapa bort lite asfaltsmatta samt ta bort ljuddämpningsmattan som sitter mot torpedväggen :D, ja se vad gör man inte för att lätta bilen så mycket som möjligt……..

                /Henke

              Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.