› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › den så omtalade LMM
- Detta ämne har 21 svar, 1,575 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 7 månader sedan av
Lirkus.
-
FörfattareInlägg
-
18 november, 2009 kl. 19:30 #4577
Snofi
DeltagareHar ej hittat dom svar jag vill ha och jag vet att detta är ett mycket omtalat ämne.
Som alla vet är ju LMM på GT totalt jävla värdelös,
det jag undrar är finns det en LMM från en nyare modell som håller bättre som man kan sätta på?Sen hur bra funkar Hks öppna luftfilter?
Detta frågar jag pga att man måste ha öppet luftfilter för Fmic/Tacksam för svar
18 november, 2009 kl. 20:03 #66292Mumin
Deltagarejag har inte haft problem med min och jag köpte min gt då den gått 12000 mil nu 17000 mil 3k mil med k&n filter och resten med hks svamp filter.. inga problem än så långe.. + att jag har en nya och en beggad i reserv 😀
18 november, 2009 kl. 20:26 #66296Snofi
DeltagareDet låter ifs bra men kan man ta LMM från tex en wrx sti nyare modell där LMM är bättre ?
Det verkar ju luta åt att jag får skaffa typ hks panelfilter för det verkar ju funka.18 november, 2009 kl. 20:41 #66286Turbovin
DeltagareFinns väl vissa i England som kör med LMM från en nyare Impreza men det kräver ommappning. Sen finns det ju dem som kör med LMM från Nissan 300zx Z32 men de brukar ju köra med Apexi Power FC då.
18 november, 2009 kl. 22:31 #66293Mumin
DeltagareDet låter ifs bra men kan man ta LMM från tex en wrx sti nyare modell där LMM är bättre ? Det verkar ju luta åt att jag får skaffa typ hks panelfilter för det verkar ju funka.
borde funka bra.. annars pma mig så löser vi det 😛 en ny lmm eller en på 7k mil
19 november, 2009 kl. 06:53 #66297Snofi
DeltagareMen jag har en LMM som funkar på bilen nu men när jag ska byta till öppet luftfilter, så funderar jag på att byta upp mig till typ wrx sti LMM så den är förbättrad och ska funka med öppet filter. Om nu detta passar.
19 november, 2009 kl. 09:53 #66304Gilarski
DeltagareJag har själv arbetat som konstruktör hos ett antal fordonstillverkare i Sverige & utanför. Testning & verifiering av motordetlajer är rigorös, så vibrationer skall inte knäcka en LMM, ex. en Volvo körs i flera klimatzoner och på varierande underlag under kanske ett års tid innan man ens funderar på att släppa ut sakerna i provbyggnation, samma sak torde gälla Subaru.
Ett exempel, det körs kanske 500 mil på kullersten & potthål, föraren åker med njurbälte. Så fort nåt inte fungerar läser man ut felkoder eller skickar sakerna på analys till tillverkaren av artikeln, tex. LMM.
När man monterar kon-filter etc. så sitter förvisso LMM lite lösare men detta skall den klara. Det som mer troligt knäcker den är 2 saker:
– Dåligt filter, sand & föroreningar kommer in och skadar sensorelementet
– Många filter skall smörjas med olja. denna tränger in i elektroniken men framförallt skadar sensorn som sitter bakom den uppbärmda tråden.19 november, 2009 kl. 09:54 #66298Snofi
Deltagareringde till jrm och frågade om man kunde ta en lmm från en nyare, men lmm ser annorlunda ut senare. men dom rekommenderade apexi filter det sa dom att det hade provats väl och att det inte skulle vara några problem så jag liter på dom =)
19 november, 2009 kl. 11:01 #66285specialized
DeltagareDet är för de allra flesta som ägt en Impreza i mer än några månader, ganska uppenbart att det är just vibrationer i kombination med oljan i filtet som dödar LMM:en.
Angående testerna, så skúlle jag inte tro att Subarus tester av motordetaljer för 10-15 år sen, var lika omfattande som Volvos är idag…
Faktum kvarstår ju, den håller ju dåligt även i orginal luftbox med orginal luftfilter. Finns nog inte en enda My 99-00 som det inte har bytts LMM i, en eller flera gånger…
Att den sen håller ännu sämre när man placerar den på ett 30-40 cm långt rör, som sitter fast endast i ena ändan. Och därmed tilllåts vibrera helt okontrollerbart, är väl inte direkt konstigt.Är man tvungen att köra med öppet filter på grund av FMIC så bör man ju välja den modellen med rejäla stag till filtret. (Kommer inte ihåg vilket fabrikat det är )
Kör man med öppet filter utan att behöva det…ja, då är man mest korkad, då det öppna filtret både ger lägre effekt och sämre livslängd på LMM…
Sist ett tips till de som söker information om produkter..gör detta hos oberoende ställen och inte hos firman där du tänkt handla…de tenderar väldigt lätt att svara ” självklart är det ett sånt du ska ha, vi kan skicka det idag ” 😉
_____________________________________
http://www.garaget.org/?car=18857
http://www.impreza.nu/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg19 november, 2009 kl. 13:58 #66299Snofi
DeltagareOk, då har jag fått lite mer kött på benenmen det ser ut som om det kommer bli ett k/n eller apexi filter.
19 november, 2009 kl. 13:58 #66287Turbovin
DeltagareLäste nåt inlägg på Scoobynet och det kan tydligen va nån slags lödning som släpper innuti LMM.
Min gav sig senast nu i höstas trots att jag kört med oljefritt filter denna säsongen.
Simtek får det bli…
19 november, 2009 kl. 14:31 #66300Snofi
DeltagareDen har en tunn tråd av volfram (eller vad det nu var för metall) och då denna blir täckt av smuts / olja så brinner den av
19 november, 2009 kl. 14:44 #66288Turbovin
DeltagareJepp det kan hända, men det var inte det de syftade på.
19 november, 2009 kl. 15:06 #66289Turbovin
Deltagare”The long answer is that, inside the sensor body, the metering element is connected to the processing circuit board by eight or so absolutely minute wires (thinner than a human hair kindof thin). The entire PCB, and the wires, are covered in a thick non-drying silicone potting compound to try and protect them from vibration and moisture, but even then, the wires can, if subjected to enough shock load for long enough, either fracture or become detached, either at the PCB or element end. Because they’re held in place by the silicone they still make intermittent contact, so you end up with a situation where the sensor still sends out enough of an output to make the ECU think it’s still working, but an output that soon becomes totally unrepresentative of the quantity of air going in.
As the others have also said, excess oil leaking back from the filter (or microscopic bits of rubbish going through it) can cover or burn off on the element, covering, carbonising and eventually degrading it – so there are two distinct failure modes.”
19 november, 2009 kl. 15:07 #66290Lirkus
Deltagareringde till jrm och frågade om man kunde ta en lmm från en nyare, men lmm ser annorlunda ut senare. men dom rekommenderade apexi filter det sa dom att det hade provats väl och att det inte skulle vara några problem så jag liter på dom =)
Har ett apexifilter i garaget 🙂 Min LMM ville inte vara med när jag körde på det, så nu sitter det KN filter i låddan istället 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.