- Detta ämne har 4 svar, 1,210 deltagare, och uppdaterades senast för 4 år, 3 månader sedan av ikuo.
-
FörfattareInlägg
-
3 juli, 2020 kl. 14:51 #36258ikuoDeltagare
Denna fråga har säkert kommit up i diverse iterationer (speciellt på facebook gruppen), men svar har sällan varit tillräkligt utförliga, har jag fel så får jag be om ursäkt.
Vad för verktyg används för att diagnostiera en Subaru?
jag vet att det finns ELM327, men dessa är genriska påhitt, som fungerar för felkodsläsning. Och jag gissar på att en subaru verkstad knappats använder en sådan här.Min kunskap sträcker sig till andra bilmärken, Volvo kör VIDA, Renault kör CLIP, Toyota har sitt TechStream och mazda/ford har något IDS2.
Vad har vi till våra Subaru?Jag har hittat något som heter FreeSSM (öppen källkod, finns på Github och verkar använda K-Line standard för att kommunicera med bilen, samma som VAG kör). Folk pratar om Tactrix 2.0 men gissar på att detta är en tredjeparts produkt som bygger på reverse engineering.
Jag gissar på att den korrekta sidan är: https://www.subaru-repairinfo.com/ för euro/jdm.
Den amerikanska dito verkar mycekt vettigare https://techinfo.subaru.com som referear att de kör en Hitachi Diagnostic System, men då EU och US skiljer sig så gissar jag detta är fel.
6 juli, 2020 kl. 18:15 #289410SandströmKeymasterHar alltid användt tactrix utan problem, men kravet är då att man har en Denso ECU.
Det är då alla turbo och 3.0 motorerna som använder. Har inte koll på dieslarna. men gissar på att dom också har denso då det är turbo, men kan ha fel.Vi använder oss av Romraider för att logga och hålla koll, och sen EcuFlash för att modifera bilarnas ecu med.
Som då bygger på “reverse engineering”, samma som FreeSSM gör, alla program, eller appar som är subaru specifika vad jag vet, använder samma defenitions system som kommer från just Romraider forumet. men som sagt så är det Denso ECU som gäller.Vet en kille som har lyckats pilla med Hitachi ECUer men han köpte då något från ryssland för att få det att lira, och det ser ut som om att det fungerar, inte säker på vad han använder.
Jag har en 3.0RSB och har då mappat min bil så mycket, med hjälp av EcuFlash och romraider att jag idag kan göra mapp byten (typ som SI-modes), flexfuel, launch control, flat-foot-shift, Speed Density (byter till MAP beräkning istället för MAF), Smoothing.
Så det är ett väldans bra och väl utveckalat även om det är dock “reverse engineering”. Om du går till verkstan och frågar om dom kan hjälpa dig plockar dom fram SSM “Subaru Select Monitor”
Är det något specielt du funderar över så är det bara och fråga. Ska hjälpa dig så gått jag kan.
/f
13 juli, 2020 kl. 09:37 #289412ikuoDeltagareTack för utförligt svar!
Min plan eller vad jag vill göra nu på kort sikt är att kunna diagnostisera min diesel bil (inte det att jag upplever något problem idag), så vill kunna se DPF regen cykler och hur injektorerna mår. Jag tror även det finns stöd i bilen för att köra en DPF regen cykel i något serviceläge.
Vill kunna ändra ljuskänslighet på “auto” läget för styring av lysen och andra sådan saker som “detta kan en subaru verkstad fixa” som manualen säger.
I tidigare bilar jag haft har det bara varit att dumpa i ny olja och installera nytt filter, denna verkar det som jag kommer behöva resetta någon “Oil dilution level” om jag gör service själv.
I framtiden vill jag nog ha en Bugeye impreza med turbo motor som jag vill kunna få ut felkoder och annat jox.
Men känns som jag får leta upp ECU:n och se vad för fabrikat det är i min nuvarande. Om man nu kan göra det jag är ute med tactrix.
13 juli, 2020 kl. 17:03 #289411SandströmKeymasterTack för utförligt svar!
Min plan eller vad jag vill göra nu på kort sikt är att kunna diagnostisera min diesel bil (inte det att jag upplever något problem idag), så vill kunna se DPF regen cykler och hur injektorerna mår. Jag tror även det finns stöd i bilen för att köra en DPF regen cykel i något serviceläge.
Har ingen koll på dislarna och DPF cykeln, men den borde gå att få fram på något sätt.
Vill kunna ändra ljuskänslighet på “auto” läget för styring av lysen och andra sådan saker som “detta kan en subaru verkstad fixa” som manualen säger.
Det är nog förinställt med någon givare som inte går att påverka utan att operera i bilen på något sätt, tyvärr.
I tidigare bilar jag haft har det bara varit att dumpa i ny olja och installera nytt filter, denna verkar det som jag kommer behöva resetta någon “Oil dilution level” om jag gör service själv.
Det är väl bara vanliga service lampan du behöver släcka?
I framtiden vill jag nog ha en Bugeye impreza med turbo motor som jag vill kunna få ut felkoder och annat jox.
Fixar Tactrix utan problem! =)
Men känns som jag får leta upp ECU:n och se vad för fabrikat det är i min nuvarande. Om man nu kan göra det jag är ute med tactrix.
Vad jag skulle tareda på är vilken motor model du har och sen sätta i tactrixen i mobilen med usb och köpa BTSSM (enbart android) från google play för att kolla den är baserad på dom flesta grund definitionerna som Romraider och Tactrix. Den talar också om vilken “internt id” din ecu har (om den fungerar då) och då kan du börja gräva på nätet om just din bils ecu.
13 juli, 2020 kl. 21:47 #289413ikuoDeltagareDet är nog förinställt med någon givare som inte går att påverka utan att operera i bilen på något sätt, tyvärr.
Nejdå, i manualen står det följande “AUTO-lägets kännslighet kan ändras av en Subaru-verkstad. Kontakta en Subaru-verkstad för mer information.”
Det är väl bara vanliga service lampan du behöver släcka?
Jag har läst lite på ett engelskt forum, subaru beräknar hur mycket bensin eller diesel som kommer ner i vevaxelhuset (hur utspädd oljan blir) med någon formel, det finns inte någon sensor (kanske gör det i nyare bilar). Detta värde skall nollas för att inte DPF lampan skall börja blinka, detta skall göras varje gång bilens olja är bytt. pitrack_1 på subaruforester skriver rätt mycket (för mycket så har inte hunit läsa allt de skriver).
Vad jag skulle tareda på är vilken motor model du har och sen sätta i tactrixen i mobilen med usb och köpa BTSSM (enbart android) från google play för att kolla den är baserad på dom flesta grund definitionerna som Romraider och Tactrix. Den talar också om vilken “internt id” din ecu har (om den fungerar då) och då kan du börja gräva på nätet om just din bils ecu.
Låter vettigt, känns som en sådan Tactrix Openport 2.0 är rätt väg att gå. Tack för info.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.