Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2073
    the_dog
    Deltagare

    Vad är det för skillnad på en doxbox och en vanlig? Kan man växla seckvensiellt med en sådan? och villket pris ligger en sådan på?

    #49099
    SecretAgentMan
    Deltagare

    “Dogbox” kommer från att den typen av låda använder “dogringar” istället för vanliga synkringar.

    Du har inget i den lådan som gör att drevens hastighet anpassas till varandra under växling – utan det måste skötas av föraren (dubbeltrampa, tå-häl o.s.v).

    Fördelen är att “dogringarna” tar mycket mindre plats, och man kan göra dreven bredare (kraftigare).

    Sekventiellt har föga med saken att göra. 😉

    /J

    Banträffsansvarig SSI
    Stolt ägare till Silverpilen

    #49101
    Imp
    Deltagare

    en till skillnad är att dogbox ialalfall den vi har i rallybilen låter utabara hellvete.. inte bara när man växlar:)

    #49100
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Det är inte helt sant (visst låter eran rallybil säkert) – då ljudet kommer från att dreven ifråga är rakskurna.

    Dogringlåda (“dogbox”) och rakskuret är INTE samma sak, man kan köra vanliga snedskurna saker och dogringar, och synkat rakskuret..

    MEN då folk handlar dogringlådor för att de behöver en krallig låda byggs i stort sett alla med rakskuret.

    Jag har en synkad sats från PAR Engineering i min bil, med rakskuren etta, och nästan rakt på 2:an och 3:an t.ex.

    🙂

    /J

    Banträffsansvarig SSI
    Stolt ägare till Silverpilen

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.