Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1454
    racetech
    Deltagare

      Hej på er alla..
      Har ganska nyligen köpt en impreza gt -97 å är riktigt nöjd med den.
      Men ibland när jag är ute och kör lungt på landsväg eller kör lite hårdare i stan så bara dör motorn,det kommer bara ändå har inte fått någon logig i det. Den vill inte alls svara på gas, ibland kan man lyckas gasa upp till ca 4000 varv men sen dör den, då får jag vrida av tändningen och starta igen då funkar det. Är lite inne på soppa pump eller relä,
      sen så ska den vara trimmad, men det tror jag inte så mycket på, När jag köpte den så sa dom att den skulle ha 270-280 hk men det sitter org saker på som typ avgas, luftfilter å inte en sak som är eftermonterad, förutom dom fyra röda tändkablarna 😉

      den laddar ca 1,1-1,2

      några förslag??

      // Niklas

      #45034
      larsallan
      Deltagare

        Sök på “fuelcut”

        #45036
        racetech
        Deltagare

          Tja.
          Det jag får fram om “fuelcut” är att bilen dör när man gasar på.
          Jag kan ligga lungt mellan 90-110 och den bara lägger ner, den vill inte vara med längre, måste starta om bilen…

          #45030
          Adam K
          Deltagare

            Den ska inte ladda 1.1 – 1.2 om den är original.
            Antingen har den unichpi e.d. eller så har den nåt i motorrummet som inte ‘ska’ vara där som du inte sett.
            Men.
            Att ligga på 4/5an i hygglig fart (2500-3500rpm) och ge gas skickar upp turbotrycket snabbast i hela registret, och hårdast, så om bilen har risk för fuelcut så är det typläge. Har du dessutom noterat om det varit kalalre de dagarna då den dött så är det också typiskt.
            Fast att behöva starta om motorn har jag inte varit med om. Superchip kanske?

            #45032
            Desen
            Deltagare

              Som Adam skriver så ska den inte ladda 1,2 orginal. Men hur vet du att den laddar 1,2? Långt ifrån alla eftermarnads mätare är att lita på.

              Kanske du skulle ta en titt vid ECU´n för att se om där sitter någon slags chip eller piggyback.

              Ta även en noga titt på slangar mellan turbo, WG klocka, solenoid och mapsensor, för att se så allt står rätt till.

              En tur till närmsta kokarveterinär med selectmonitor för att läsa ur felkoder kanske oxå kan vara en idé.

              /Andreas, Skåne, Kristianstad

              “The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen

              SS 2007 1.31.10 GT
              SS 2008 Flat Out!

              #45037
              racetech
              Deltagare

                Hej..
                har kollat lite överllt nu och det ser inte ut som något extra är monterat, databoxen sitter vid golvet på passagerar sidan?
                vad sitter det för box under ratten??
                där ser det ut som någon varigt å pillat lite, tyckte att det stog någe med 4×4 där så jag kolla inte den så noga..

                Laddtrycket har jag kollat med en bsr mätare och en billig från realcar, nu koppla jag in en elektrisk mätare och dom visar runt
                1-1,2. den elektriska loggar tydligen peakar och där har trycket flygit upp till 1,3 en gång men bara en..

                ska ge mej på soppan nu å byta filter och kolla hur det ser ut i tanken, kankse är massa skit som ligger där..

                #45038
                racetech
                Deltagare

                  nu har den börjat muppa igen..
                  åkte från västerås till stockholm idag,
                  körde dit syrran till centralstationen, parkera ca 15 min starta åkte till en kompis, inga problem, efter ca 1 timme var det dax att åka hem, startar bilen och kommer ca 1km sen lägger den av men kommer igång igen. börjar åka på motorvägen och den lägger av tre ggr så att jag blir stående helt, då ligger jag på 70-80 på 4:an sen kommer jag in till ett rödljus och där dör den, gasar jag fullt så börjar den bludra och sen släpper det men den får ingen ork att åka iväg, sen små rycker den lite till och från i ca 1mil men sen går den som vanligt…

                  blir nog farbror doktorn nu som får ställa diagnos om ingen har någe svar 😉

                  // Mvh Niklas

                  #45033
                  Desen
                  Deltagare

                    Du har inte funderat på att ta en titt på din LMM kanske?

                    Är den väldigt bråkig att starta så kanske du även ska ta en titt på vev och kam givarna.

                    /Andreas, Skåne, Kristianstad

                    “The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen

                    SS 2007 1.31.10 GT
                    SS 2008 Flat Out!

                    #45035
                    Vio
                    Deltagare

                      Jag tycker det låter som om den gått med dålig LMM länge..
                      Min höll på att hacka när jag körde på landsväg i jämn fart, oavsett fart, och att trycka på gasen vid rödljus var det inte ens att tänka på…
                      Prova att koppla ur LMM, och går den jämnt och fint utan gaspådrag så har du hittat felet..
                      Kan väl även egentligen vara så att någon har kopplat ur LMM och glömt koppla in den igen..?
                      Eller så kan det kanske vara en läcka någonstans där det byggs upp tryck/vaacum?

                      (rätta mig gärna om jag har fel) :*

                      #45039
                      racetech
                      Deltagare

                        Hej..
                        Den är aldrig svår startad, och skulle lmm vara helt paj så ska väl bilen gå riktigt dåligt på tomgång och knappt gå framåt, så har det iofs varit på andra bilar som jag haft om man “glömt ” lmm kabeln eller den har pajat..
                        vet inte hur den här fungerar men det är väl lika??

                        Ska in till subaru nästa vecka och kolla om dom kan läsa ut någon felkod….

                        men alla förslag är välkomna..

                        har märkt attt den kan vara riktigt cp när den är kall ibland, då har den en förmåga att börja rycka och lägga av..

                        // Niklas

                        #45031
                        Adam K
                        Deltagare

                          Imprezan styr tomgången med lambda, closed loop, däremot när den har varv så skickar den soppa efter lmm-värdet.

                          Och Återigen, original laddar den inte mer än ~0,9 bar, så nånstans sitter det nånting som höjer laddtrycket, 1,3 skulle triggat fuelcut alla gånger.
                          Jag har fått för mig att en del superchip sitter innanför skalet på ECUn.

                          Om du har ett superchip, så är det ju möjligt att det krånglar och skickar en svajande signal till ECUn.

                          #45040
                          racetech
                          Deltagare

                            Tja..
                            Har kollat felkoder nu och det var tydligen den berömda lmm som spöka, så jag tog bort den och kolla lite, :D. Då fick jag en ide och lossa skruvarna till kontakten som sitter på den, (fyra skruvar) för att “titta” bakom den bara för att, men den satt ju fast så jag bröt lite med en skruvmejsel då lossna den, det gjorde även lödningarna som satt där inne :(.
                            Tog bort locket på den och lödde tillbaka dom sen efter det har den fungerat som en klocka….

                            ska åka en 40 mils tur idag så får se hur den funkar då…
                            ;);)

                            // Niklas

                            #45029
                            RXY430
                            Deltagare

                              Kanske skulle kolla avgasvärden så att du vet att lmm’n ger boxen rätt värden så den inte går snålt eller något sånt.

                              #45041
                              Olin
                              Deltagare

                                Tjena..

                                Förlåt om jag drar upp en gammal tråd men det är så att jag har samma problem. I mitt fall kan man dock utesluta LMM eftersom den är urkopplad.

                                Den dog 2 ggr igår när jag körde hem efter att jag köpt den.
                                Låter som om det vore soppatorsk och den stannar helt, fick stänga av tändningen och starta den igen.

                                Har läst lite här på forumet om fuelcuts osv. men denna tråden kändes som den stämde bäst med mitt problem.
                                Vad kan det vara?

                              Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.