SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor downpipe

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Holgersson
    Deltagare

Hej och gott nytt på er alla.

Jaha då vart det nytt år och nya tider. Så jag är lite sugen på lite mer pulver i bilen. Tänkte höra om det är någon som har bytt dp på sin STI 2,5l maskin. Har pratat med JRM och de sa något om att man behöver porta wg. Så jag undra om det är någon som bytt och gjort detta?

Ha det bra.
      MvH Niclas

Fransson
      Deltagare

Hej och gott nytt på er alla.Jaha då vart det nytt år och nya tider. Så jag är lite sugen på lite mer pulver i bilen. Tänkte höra om det är någon som har bytt dp på sin STI 2,5l maskin. Har pratat med JRM och de sa något om att man behöver porta wg. Så jag undra om det är någon som bytt och gjort detta?Ha det bra.MvH Niclas

Varför ska WG.en Portas?

/Nicke

Holgersson
        Deltagare

Hej och gott nytt på er alla.Jaha då vart det nytt år och nya tider. Så jag är lite sugen på lite mer pulver i bilen. Tänkte höra om det är någon som har bytt dp på sin STI 2,5l maskin. Har pratat med JRM och de sa något om att man behöver porta wg. Så jag undra om det är någon som bytt och gjort detta?Ha det bra.MvH Niclas

Varför ska WG.en Portas?/Nicke

Om jag har fattat det rätt så var det för att inte laddtrycket skulle skena. (eller om det skulle spika.)

MvH Niclas

Fransson
          Deltagare

Varför ska WG.en Portas?/Nicke

Om jag har fattat det rätt så var det för att inte laddtrycket skulle skena. (eller om det skulle spika.)MvH Niclas

Okej! låter intressant, någon som kan mer om detta och hur man gör?

/Nicke

larsallan
            Deltagare

Man kan sätta en dawes device eller mappa om också. Om du har katalysator i din uppipe så ska du byta den också.

SPiKE
              Deltagare

Det är här jag inte fattar riktigt.
                Man måste porta wg:n för att avgaserna ska hinna undan för att inte laddtrycket ska skena
                men ändå funkar det med att mappa eller montera dawes.
                Hur kommer det sig att wg:n helt plötsligt räcker till då?
                Det måste isf ha något med laddtrycks styrningen att göra och inte med storlek på wg.

Är det någon som har ett bra svar på detta?

specialized
                Deltagare

Det är här jag inte fattar riktigt.Man måste porta wg:n för att avgaserna ska hinna undan för att inte laddtrycket ska skenamen ändå funkar det med att mappa eller montera dawes.Hur kommer det sig att wg:n helt plötsligt räcker till då?Det måste isf ha något med laddtrycks styrningen att göra och inte med storlek på wg.Är det någon som har ett bra svar på detta?

Det hjälper inte med dawes device eller mappa, problemet är ju hårdvaran (turbon alltså ) inte mappningen.

Problemet är väl precis som du skriver, att WG inte klarar flöda undan tillräckligt med avgaser vid en viss last eller varvtal. Därav måste WG portas så den flödar bättre för att undvika ett skenande ladd..

Har för mig det hjälper att sänka laddet i last/rpm-området där det är problem, men jag kanske blandar ihop det med Surge-problem ?

Mattias – full för tidigt – skål föresten 😉

Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                  ———————————-
                  SS @ en halv förmiddag inklusive 3 snurrningar 😉

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.