› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Downpipe fråga!!
- Detta ämne har 43 svar, 2,049 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 2 månader sedan av
Kocken.
-
FörfattareInlägg
-
25 februari, 2003 kl. 18:22 #2060
Tengil
DeltagareHmm vad är skilnaden mellan dem?
25 februari, 2003 kl. 21:39 #49027skytiskapilen
DeltagareTwin släpper ut wastegate-ventilens avgaser i ett ”eget” rör som ansluter till huvudröret längre ner. En enkel har en stor öppning mot turbon och följdaktligen ett tjockare rör hela vägen.
Personligen tror jag inte att det spelar karate-roll, störst vinst är säkert att katten försvinner…
/Andreas
http://216.40.249.192/mysmilies/contrib/sarge/Tire_anim.gif
– RE 010? You bet! –26 februari, 2003 kl. 09:18 #49013SecretAgentMan
DeltagarePå de bilar jag mappat har jag inte sett någon skillnad som avgör att köp, twindumpen kanske teoretiskt ser till att turbon spoolar lite tidigare, men jag har inte upplevt detta själv.
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen26 februari, 2003 kl. 09:42 #49047Niklas
DeltagareVad är det för skillnad på en vanlig DP och en ”open neck” DP?
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
Regionsansvarig: Göteborg26 februari, 2003 kl. 10:50 #49014SecretAgentMan
DeltagareFrågan är vad du menar med ”vanlig” – standard downpipe har en platta bakom wastegaten, så den är varken ”open neck” eller ”twin dump”.
De vanligaste eftermarknadspiporna är av ”open neck” typ, en tratt helt enkelt.
/J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen26 februari, 2003 kl. 11:30 #49036Kvarnis
DeltagareEnligt dom som testat på sin egen bil så ger en twin lite mer effet på slutet av register , men en open neck ger lite mer tidigare och mindre på slutet.
/Kvarnis
26 februari, 2003 kl. 12:58 #49030dlehtihet
DeltagareKan bara berätta om min egen (Magnex Twin). Efter bytet ifrån orginal så börjar den spola ifrån 2000 rpm mot tidigare 3000.
M v h
Danne
26 februari, 2003 kl. 13:38 #49015SecretAgentMan
DeltagarePrecis, men en ”open neck” hade förmodligen gjort detsamma.. 😉
Katten bromsar ordentligt./J
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen26 februari, 2003 kl. 15:21 #49048Niklas
DeltagareVad menar ni nu, ”spoola”? Om man byter DP börjar turbon ladda vid 2000rpm istället för 3000?
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
Regionsansvarig: Göteborg26 februari, 2003 kl. 15:23 #49049Niklas
DeltagareHar läst att man kan fy pynta regält om man kör utan katt. Inget man är sugen på (böta alltså). Hur mycket bättre är en racekatt och hur mycket kostar en sån?
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
Regionsansvarig: Göteborg26 februari, 2003 kl. 15:47 #49020OzO
DeltagareSpoola == Snurra.
~15 kosingar i böter ryktas det om… men varför chansa?
Hur mycket bättre en racekatt är kan vara svårt att säga (iaf för mig! :)) men uppåt 5000:- kostar den nog… gissar jag.
________________________________________
http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/smileys/smiley_ed16.gif
~ I will shadow o ye Precious Silver Piles with NOS tour 2003 ~
”It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”26 februari, 2003 kl. 15:58 #49034Subbarist
DeltagareGå in på medlemsrabaterna och kika på katalysatortekniks erbjudande vettja 😉
Subbarist javisst!
Rabattansvarig SSI
Den GRÜNE FARAN26 februari, 2003 kl. 20:28 #49031dlehtihet
DeltagareJapp. Magnexen hade rätt (bäst) pris vid mitt köptillfälle. Hade lika gärna kunnat bli en open neck. Huvudsaken är nog att man gör något åt korken som sitter där orginal 😉
M v h
Danne
>Precis, men en ”open neck” hade förmodligen gjort detsamma.. 😉
>Katten bromsar ordentligt.
>
>/J26 februari, 2003 kl. 21:15 #49021LegacyLarsa
KeymasterJa hade bara dp-katen på legacyn och den gick i fem år utan att polisen sa någonting om det, ändå så har jag blivit stoppad av farbror blå för fordonstest (eller vad det heter)… ..och de sa inget om det… 🙂
/Larsa -som kör så på imprezan åxo 😉
26 februari, 2003 kl. 22:17 #49032dlehtihet
DeltagareImpen har ju 2 katalysatorer, en i downpipen och en i mellanröret. Min bil har endast mellanrörskatalysatorn i behåll och den grejade avgaskontrollen vid besiktningen klockrent (låååångt ifrån gränsvärdena). Har man bara en kat så bör det ju inte vara några som helst problem.
>Ja hade bara dp-katen på legacyn och den gick i fem år utan att
>polisen sa någonting om det, ändå så har jag blivit stoppad av farbror
>blå för fordonstest (eller vad det heter)… ..och de sa inget om
>det… 🙂
>
>
>/Larsa -som kör så på imprezan åxo 😉http://www.gamers-forums.com/smilies/contrib/edoom/Wizard.gif
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.