› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Downpipe fråga!!
- Detta ämne har 43 svar, 2,049 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 2 månader sedan av
Kocken.
-
FörfattareInlägg
-
27 februari, 2003 kl. 08:47 #49050
Niklas
DeltagareMen om turbon börjar snurra redan vid 2000rpm blir det ju omöjligt att köra ”billigt” med bilen (dvs köra med ägg under foten och ligga under 3000rpm).
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
Regionsansvarig: Göteborg27 februari, 2003 kl. 09:19 #49028skytiskapilen
DeltagareLAST EDITED ON Feb-27-03 AT 10:21AM (GMT)
Eeee och? Du kan ju alltid montera bort turbon, då går den ännu billigare :D:P/Andreas
http://216.40.249.192/mysmilies/contrib/sarge/Tire_anim.gif
– RE 010? You bet! –27 februari, 2003 kl. 09:33 #49016SecretAgentMan
DeltagareJag har en svinenkel lösning åt dig Äljen, lämna upp bilen hit, så skall jag ordna en turbo åt dig som inte spoolar förräns 4000 rpm…den klarar 5-600 pållar, men vi kan ju alltid ladda .3 bar. 😉
Köpte du Imprezan i tron att det var en bil att köra billigt med?
/J – inte förvånad :p
Banträffsansvarig SSI
Stolt ägare till Silverpilen27 februari, 2003 kl. 09:51 #49051Niklas
DeltagareFan, att man måste förklara allt i vitt och svart för er. http://subaru.frontnet.org/images/dump/smiley/angry/nonono2.gif
Visst är Imprezan dyr att köra, det vet väl alla. Varjefall när man trycker på. Men då turbon laddar vid 3000rpm kan man faktiskt komma undan med ganska låg bensinförbrukning vid lugn körning. Körde Göteborg->Ludvika (40mil) på ungefär 0.85l/mil och då var nålen sällan över 3000rpm. Om turbon börjar ladda redan vid 2000 blir bilen roligare att köra men tyvärr inte så ekonomisk varken vid buskörning eller lugn körning. Motorn ligger väl på 2000-2500rpm vid 90-110km/h.
Nu har vi ifs bestämt att börja köra mer Clio på långresorna och låta Imprezan vila. Detta hjälper ju till då den lilla bilen drar ungefär 0.6l/mil på långturerna om man kör lugnt.Sen är det kanske inte alla som har råd med bensinräkningar på flera tusen varje månad, fast det kanske inte alla fattar.
SAM: Om jag får turbon så kommer jag.
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
Regionsansvarig: Göteborg27 februari, 2003 kl. 11:08 #49029skytiskapilen
DeltagareÄljen, SecretGrandMa och jag retas lite bara. Men visst är det lite komiskt att du köper en bil som Impezan, lägger ner XX.XXX kr på styling och sen prioriterar låg bränsleförbrukning framför att utnyttja besten? 😉
J, får jag också en gratissnurra om jag kommer? :7
IMHO,
/Andreas
http://www.computerpannen.com/cwm/contrib/sarge/Tire_anim.gif
– RE 010? You bet! –27 februari, 2003 kl. 11:17 #49052Niklas
DeltagareJa, antingen väljer man att styla sin bil, eller trimma den, eller trimma och stylad. Då jag inte har råd med/kunskap om trim blir det styling för jag tänker inte köra runt i en orginalhäck med liten vinge, två sugrör bak, sönderblästrade sidor och kasst helljus.
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
Regionsansvarig: Göteborg27 februari, 2003 kl. 13:40 #49043Wanderer
DeltagareHåller med Alien där att ibland vill man faktiskt ta det lite lugnt med bilen och då är det ju lite krångligt om turbon börjar ladda vid 2K rpm 🙂
Har fått tillräckligt höga bensinräkningar för att inse att smakar det så kostar det x2 ! 😮
27 februari, 2003 kl. 13:59 #49053Niklas
Deltagare”smakar det så kostar det x2”
HAHA! Tack Wanderer, det uttrycket förgyllde min dag! 😀 😀 😀
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
Regionsansvarig: Göteborg27 februari, 2003 kl. 14:04 #49025Janne248
Deltagarehttp://www.scoobynet.co.uk/bbs/thread.asp?threadid=167325
Nått för Alien??? Som vill åka billigt……………..
(Sorry, men jag kunde inte låta bli)/Janne
SSI Galleri
________________
Hemsida27 februari, 2003 kl. 14:11 #49054Niklas
Deltagarejanne: Trodde jag inte om dig… *tittar argt på*
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
Regionsansvarig: Göteborg27 februari, 2003 kl. 14:50 #49033dlehtihet
DeltagareÄljen,
En sanning med modifikation. Visst börjar den snurra vid 2000 rpm, men det innebär ju inte att trycket går upp till 1.1 bar för det (om du inte står på på fyran och femmans växel). Var iväg senast idag på 110 väg och verifierade att om du tar det väldigt lätt på gasen (=fiser på 5:ans växel) så nyttjar du fortfarande inte turbon speciellt mycket. När du väl gör det så kommer trycket sugande istället för med en spark. Det är nog skillnaden.
M v h
Danne
27 februari, 2003 kl. 14:58 #49055Niklas
DeltagareOk, så kan det fungera. Ju lägre den startar desto mattare kicken. Kanske inte blir så farligt 2000-3000rpm trots allt. Ligger man på 3000-4000rpm tycker jag man kan se nålen trilla sakta ner…
http://subaru.frontnet.org/images/dump/subaru.gif Subaru – All we’ll drive!
Regionsansvarig: Göteborg27 februari, 2003 kl. 17:19 #49023Practos
Deltagare…Körde Göteborg->Ludvika (40mil) på ungefär 0.85l/mil och då var nålen sällan över 3000rpm…
hur i helsike gick det till ??? -har som lägst hamnat på 1.0 och då hade jag precis bytt till tunnare olja (5w30 för vintern) och körde långfärd med två skrikande katter i baksätet. Katterna skrek direkt man körde över 90 så lugnt gick det.
Helt seriöst (inget illa menat äljen), går det att köra subban så snålt ?
/min bil kanske går för rikt ?
27 februari, 2003 kl. 17:58 #49039SpeedyGT
DeltagareLAST EDITED ON Feb-27-03 AT 06:59PM (GMT)
Det är väl inga problem och ligga under 1L/mil????
Håller jag ~110, då hamnar min förbrukning på 0.9L/mil.
Detta har jag mätt upp ett antal ggr.27 februari, 2003 kl. 18:01 #49024Practos
Deltagareäh ni ljuger ! (ska inte låta frugan tro att det går iaf):D
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.