› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › Drar snett vid inbromsning!
- Detta ämne har 12 svar, 3,197 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 2 månader sedan av
goldog.
-
FörfattareInlägg
-
16 mars, 2008 kl. 20:23 #5795
goldog
DeltagareTja, då vart de dags för första missödet!
I fredags förra veckan råkade jag bestämma mig lite för sent för att svänga samtidigt som de gick lite för fort, vilket resulterade i att en fälg blev skrot i ca 50km/h mot en trottoarkant.
Insidan av fälgen blev även utskavd av bromsoket, man ser tydligt vart bromsoket tagit i på insidan av fälgen + mot några ekrar..
Nu (dock med nödhjul på) så vid minsta inbromsning sticker både ratten (ca 45grader) och bilen åt höger… märks dock ingenting vid körning…!
Min fråga nu, gissa gärna vilt, vad kan ha hänt ?
Vill inte lämna in den förrens jag fått mina nya fälgar med däck så jag kan göra hjulinställning m.m. vilket för mig till fråga 2, tror ni det räcker med framvagnsinställing eller måste jag köra på 4hjuls ?
16 mars, 2008 kl. 20:42 #75400Palm
DeltagareDrar bilen snett när du bromsar så beror det till 99% på att bromsoket kärvar eller att något annat hänt i ssmband med att fälgen slagits in, borde inte inverka såpass mycket även om hjulinställningen är knas nu.
Vet inte vad du har för bil/bromsar men skulle tippa på att ok/hållaren eller till och med hela navet blivit krokigt.
Bara att riva isär och undersöka 🙁
16 mars, 2008 kl. 20:59 #75406goldog
Deltagare*suck* låter tråkigt…
bilen i fråga är en GT -00:a…
17 mars, 2008 kl. 05:22 #75404IMPREZA FOREVER
Deltagare*suck* låter tråkigt… bilen i fråga är en GT -00:a…
Kolla hjulvinklarna framifrån kan tänka mig att
bärarm och styrstag har fått sig en omgång/Björn
Sign by Dealighted – Coupons & Discount Shopping17 mars, 2008 kl. 15:07 #75401specialized
DeltagareTja, då vart de dags för första missödet!I fredags förra veckan råkade jag bestämma mig lite för sent för att svänga samtidigt som de gick lite för fort, vilket resulterade i att en fälg blev skrot i ca 50km/h mot en trottoarkant.Insidan av fälgen blev även utskavd av bromsoket, man ser tydligt vart bromsoket tagit i på insidan av fälgen + mot några ekrar..Nu (dock med nödhjul på) så vid minsta inbromsning sticker både ratten (ca 45grader) och bilen åt höger… märks dock ingenting vid körning…!Min fråga nu, gissa gärna vilt, vad kan ha hänt ?Vill inte lämna in den förrens jag fått mina nya fälgar med däck så jag kan göra hjulinställning m.m. vilket för mig till fråga 2, tror ni det räcker med framvagnsinställing eller måste jag köra på 4hjuls ?
Köra in i en trottoarkant i 50 Km/h och krascha en fälg och sen undra varför bilen drar snett ???? 😮 Allvarligt ?
Efter en sådan smäll är det att anta att något i hjulupphängningen gått sönder eller blivit krökt 🙂
Lyft upp och kolla eller lämna in så någon kollar det..Innan du gör en seriös 4-hjulsinställning är mitt tips 😉Mvh.Mattias – Nu med VF35:a 🙂 http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Efternamnen på mina flickvänner är Jpeg,mpeg och Avi 😉17 mars, 2008 kl. 20:40 #75407goldog
DeltagareTja, då vart de dags för första missödet!I fredags förra veckan råkade jag bestämma mig lite för sent för att svänga samtidigt som de gick lite för fort, vilket resulterade i att en fälg blev skrot i ca 50km/h mot en trottoarkant.Insidan av fälgen blev även utskavd av bromsoket, man ser tydligt vart bromsoket tagit i på insidan av fälgen + mot några ekrar..Nu (dock med nödhjul på) så vid minsta inbromsning sticker både ratten (ca 45grader) och bilen åt höger… märks dock ingenting vid körning…!Min fråga nu, gissa gärna vilt, vad kan ha hänt ?Vill inte lämna in den förrens jag fått mina nya fälgar med däck så jag kan göra hjulinställning m.m. vilket för mig till fråga 2, tror ni det räcker med framvagnsinställing eller måste jag köra på 4hjuls ?
Köra in i en trottoarkant i 50 Km/h och krascha en fälg och sen undra varför bilen drar snett ???? 😮 Allvarligt ?Efter en sådan smäll är det att anta att något i hjulupphängningen gått sönder eller blivit krökt :)Lyft upp och kolla eller lämna in så någon kollar det..Innan du gör en seriös 4-hjulsinställning är mitt tips ;)Mvh.Mattias – Nu med VF35:a 🙂 http://www.garaget.org/?car=18857———————————-Efternamnen på mina flickvänner är Jpeg,mpeg och Avi 😉
Jag undrade om någon hade tips på varför den drog snett när jag bromsade iofs, att det härstammar från missödet med den förbannade trottoarkanten det fattade jag också, men tack ändå ;O)
Fick svaret idag att det kan bero på nödhjulet, att det är olika rullomkrets där fram!
Hur som helst, jag kan varken lämna in eller fixa hjulinställning förrens jag får tillbaks mina sommarfälgar, därför jag kollade lite på tips här bara..17 mars, 2008 kl. 21:40 #75402specialized
DeltagareJag undrade om någon hade tips på varför den drog snett när jag bromsade iofs, att det härstammar från missödet med den förbannade trottoarkanten det fattade jag också, men tack ändå ;O)Fick svaret idag att det kan bero på nödhjulet, att det är olika rullomkrets där fram!Hur som helst, jag kan varken lämna in eller fixa hjulinställning förrens jag får tillbaks mina sommarfälgar, därför jag kollade lite på tips här bara..
Det var därför jag bla. skrev du skulle lyfta upp och kolla…då det är tämligen omöjligt att via internet spekulera i VAD som eventuellt gått sönder / blivit krökt etc 🙂
Ringa saida ? 🙂
Mvh.Mattias – Nu med VF35:a 🙂 http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Efternamnen på mina flickvänner är Jpeg,mpeg och Avi 😉18 mars, 2008 kl. 04:58 #75408goldog
DeltagareLyfte upp o kollade, allting ser bra ut för ett otränat öga 😛
18 mars, 2008 kl. 05:31 #75405IMPREZA FOREVER
DeltagareLyfte upp o kollade, allting ser bra ut för ett otränat öga 😛
skifta nödhjulet med ett bak däck då så förhoppningsvis så löser det sig med det.
/Björn
Sign by Dealighted – Coupons & Discount Shopping18 mars, 2008 kl. 15:11 #75403Desen
DeltagareEtt tips är att dú inte kör några längre sträckor med nödhjulet. Olika rullomkrets på hjul på en bil med permanent 4wd är inge bra alls.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen
SS 2007 1.31.10 GT
SS 2008 Flat Out!25 mars, 2008 kl. 20:42 #75409goldog
DeltagareBlev ingen mer körning förrens idag när jag fick mina nya hjul på bilen, o wiie… den drog inte längre snett!
Hoppas pustar ut men fortsätter hålla tummarna för att allt har gått prima, lämnar in den snarast för en hjulinställning, kan jag då be dom justera några inställningar för att få bilen att understyra mindre ?27 mars, 2008 kl. 09:10 #75411Niklas
DeltagareHar du Whiteline krängare på bilen? Annars skulle jag rekommendera att du köper det för att få bilen mer benägen att svänga in på bana. På vägen gör det inte mycket skillnad.
27 mars, 2008 kl. 20:59 #75410goldog
DeltagareInga whiteline än, men de kommer när ekonomin tillåter!
På måndag blir de hjulinställning, ber dom fixa prodrivevinklarna:
1mm total toe-in fram & bak
Max camber fram (alltså max negativ camber antar jag ?!) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.