SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Driv-relaterat problem… (klonkande ljud)

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Författare
    rickey
    Deltagare

När jag kör vanligt och släpper gasen eller bromsar så klonkar det lite från vad jag tycker är bakvagnen av bilen.

Bilen ger även ifrån sig ett donk-donk-donk-donk ljud samtidigt som man kör runt i cirklar med fullt rattutslag åt båga hållen.

Jag vill minnas att man kallade det nedre testet för ”Saab-testet” men minns inte vad det är som är som behöver bytas.

Någon som vet eller tror sig förstå vad det kan vara för fel?

Mvh
      Rickey – som precis har hämtat hem nya bromsskivor och klossar till bilen och märkte av missljuden på vägen hem…

izual
      Deltagare

Har även jag hört ett liknande ljud fast från framvagnen när man gör ett hastigt rattutslag tex när man skall parkera lite snabbt eller liknande men det är extremt sällan det ”kluckar till”

rickey
        Deltagare

Jag har haft ett mindre ljud från framvagnen under ett års tid men först nu började det låta lite ordentligt…

jaybe9
          Deltagare

Det du hör från framvagnen när du kör runt i cirklar är drivknutarna.. Så byt dom så kommer ditt ljud att försvinna.

MVH

rickey
            Deltagare

Ja, men vad kan det vara för problem baktill, tro?

Oblivion
              Deltagare

Det är dina bussningar i bakvagnen som sjunger på sista värsen. Jag bytte ut 6 st bussningar och blev av med mitt missljud.

Höj upp bilen o skaka lite i dom olika upphängningarna tills du hör samma ljud =)

Bara o beställa PowerFlex 😉

– Stefan

Dawn
                Deltagare

Drivaxelknut relaterade problem brukar kännas igen på ett knasande, knastrande ljud. Klonkande ljud är oftast bussningar eller stötdämpare.

rickey
                  Deltagare

Det är dina bussningar i bakvagnen som sjunger på sista värsen. Jag bytte ut 6 st bussningar och blev av med mitt missljud.Höj upp bilen o skaka lite i dom olika upphängningarna tills du hör samma ljud =)Bara o beställa PowerFlex ;)- Stefan

Jag hoppas på att det är bussningar som är trasiga men min morfar som är ganska haj på bilar gissade på att först kolla att diffen har tillräckligt med olja och sen kolla så att det inte är glapp mellan drivaxeln och det krondrevet i kraftöverföringen där… Får undersöka det närmare en dag!

rickey
                    Deltagare

Kollar på dessa bussningar på scoobyworlds hemsida men jäääääklar vad många bussningar det fanns att välja mellan…

Får hissa upp bilen en dag och ta fram spettet och rycka och slita lite och se vad som är löst!

EDIT: Nästa problem blir väl att komma på vad bussningen kan tänkas heta! 😉

rickey
                      Deltagare

Nu har jag hittat felet eller felen på detta drivrelaterade missljuds problem som jag stått ut med under en tid.

Jag har ingen aning om vad detaljerna heter så jag efterfrågar hjälp här med största tacksamhet!

Missljudet från drivningen verkar komma från den lådan som sitter innan bakdiffen, det uppstår ett ganska kraftigt klonkande glapp-ljud när man snurrar kardanaxeln fram och tillbaka eller snurrar båda bakhjulen fram och tillbaka i exakt samma fart.

Frågan är vad det kan vara som är fel i denna ”låda”? (och även också vad den har för funktion)

http://www.rickey.se/upload/DSC00715_drivglapp.jpg

Missljud nr två kommer från en bussning som sitter i vänstra delen av bakvagnen. Våldar man lite med ett järn eller kofoten där så uppstår det också ett klonkande ljud när bussningen fjädrar tillbaka i bottenläget, dock är det helt tyst på motsatt sida.

Frågan här är väl mäst vad denna eller dessa bussningar heter om man ska beställa och vad man ska beställa för bussningar om det finns några som är bättre än andra, eller ”tuffare” än andra?

http://www.rickey.se/upload/DSC00717_klonkbussning.jpg

http://www.rickey.se/upload/DSC00717_klonkbussningzoom.jpg

/Rickey – som håller tummarna på bra svar!

Desen
                        Deltagare

Bussningen till vaggan som du har på nedre bilden är standard att den är för mjuk och vaggan slår imot karossen, särskillt vid hårdare växlingar. Även på en helt ny Gt kunde man få fram det ljudet. Det är ganska ofarligt fast det låter lite obehagligt.

Avancerad lösning är att plocka ned vaggan och byta till tuffare bussning. Ganska mycket jobb.

Lättare lösning är att bara lossa bultarna till de 2 bussninarna så vaggan trillar ner en liten bit. I det runda spåret på ovansidan lägger du en gummring som man använder vid avgasupphängningar. Gummiringen måste vara ganska tjock och passa i spårets diameter.Det gör att vaggan har svårare att slå imot karossen.
                          En gummiring från biltema funkar finfint. Tex Art.nr. 98-12172.

Angående din diffklump så kan du ju testa med att byta oljan.
                          En ganska enkel procedur som innefattar ett långt spärrskaft, en hink och en flaska olja. ( Passa på att titta efter spån och bitar.

/Andreas, Skåne, Kristianstad

”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen

SS 2006 1.43.13 GT-99
                          SS 2007 1.31.10 GT-99
                          SS 2008 1.29.65 GT-99

Janne248
                          Deltagare

Om jag förstår problemet med bussningarna så är det nummer 8 på bilden nedan du skall handla.

http://www.streetperformance-butik.se/Shop/Image/Article/imprezadiag.gif

Det finns ”tuffare” än orginal att köpa, det gjorde nyss jag, från http://www.streetperformance-butik.se/Shop/Index.php kostar 690:- (Impreza-rabatt finns att få om man är aktiv/betalande SSI medlem).

rickey
                            Deltagare

Ja, den bilden tittade jag på innan här och jag tror att det är de som har nummer 8 där.

Impreza/Legacy
                              Bakramsbussning främre (2st)
                              Impreza Turbo WRX/Sti Legacy
                              Powerflex

Det är samma på samtliga Impreza modeller där så man inte beställer fel?

”Bör” man byta några andra bussningar när man ändå håller på?

izual
                              Deltagare

Jag har blivit av med mitt klonkade ljud i framvagnen nu när jag bytt till coilovers.

Antar att det var dämparna som var slut.

rickey
                                Deltagare

Bra tips!

Jag får ta en titt på mina dämpare så det inte är de (också)..!

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.