SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Driv-relaterat problem… (klonkande ljud)

Visar 3 inlägg - 31 till 33 (av 33 totalt)
  • Författare
    kaakaa
    Deltagare

ljudet som blir när du kör i cirklar kan det vara en drivknut? eller är jag helt ute å cyklar?

Desen
      Deltagare

EDIT igen: Har kollat på olja nu, men vilken ska man använda? Castrol SAF-XO 75W90 stod det något om i en tråd här på forumet, men satan vad dyr! 200kr/litern! Kanske inte är något annat att be för?

Quaker State Synquest 75w90 syntet, det är en riktigt bra olja för lådan. Lådan blir lättväxlad och den oljan tål hög temp. Funkar kanon för både gata, rally och racing.

Olja i låda och klumpen bak är allt som finns att byta i drivlinan.

/Andreas, Skåne, Kristianstad

”The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen

SS 2006 1.43.13 GT-99
        SS 2007 1.31.10 GT-99
        SS 2008 1.29.65 GT-99

Palm
        Deltagare

Jag läste i en tråd här om någon som hade samma missljud och då var det tydligen centerdiffen som strulade.Jag bytte olja i bakdiffen för några veckor sedan och det löste inte problemet, men i växellådan vet jag faktiskt inte. Jag har inte bytt den i mina ägor och jag har haft den i ett år och den har gått 9000 mil.Man kanske ska prova att byta den också innan man gräver ner sig i träsket helt?EDIT: Fördelningen delar olja med lådan skrev du, då räcker det att man byter vxllåds oljan då, det finns ingen annan olja där som kanske behöver bytas?EDIT igen: Har kollat på olja nu, men vilken ska man använda? Castrol SAF-XO 75W90 stod det något om i en tråd här på forumet, men satan vad dyr! 200kr/litern! Kanske inte är något annat att be för?

Intervallet på oljebyten i låda och diff är väl 5000 mil vill jag minnas så de är väl dags ändå, blir väl i runda slängar 1000 kr för olja, dvs 200kr/1000 mil dvs 20 öre milen, är väl överkomligt :+ Räkna på hur mycket bara bensinen gått upp på några år hehe 😉

Har du kollat att det inte än ett knutkors? Har aldrig hört att någon haft problem med knutarna men på bilar med bakaxel så kan man ju faktiskt råka ut för att dom bli slitna, brukar iofs orsaka oljud i fart och ev obalans i kardan.

Visar 3 inlägg - 31 till 33 (av 33 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.