Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #274857
    Christian S
    Deltagare

      Fick med dubbfria vintertoffler ifrån Subaru i Göteborg när jag köpte bilen…. Kan nu konstatera att i Göteborg är det Dynga… Min gamla Gt från 97 hade sjukt mycket bättre grepp än en 10 år nyare bil. Med dubb vågade jag ladda lite i rondeller eller i snömodd… Tror den hade 16 tum 185 dubbat. Nya bilen 225 eller 205 friktionsdäck…… Inte roligt alls…. Dom som förespråkar dubbfritt…..

      #274871
      Igge
      Deltagare

        Visst är det så, men han bytte från runonflat till runonflat och skillnaden var enorm

        #274851
        Manor
        Deltagare

          Jag har kört med dubbfritt på Subaru sedan 1999 och inte saknat dubbdäcken det minsta. Visst, är det isgata ute så får man ta det lugnt…annars finns det bara fördelar. Man åker mjukt och tyst, kan sätta på dem tidigt (allhelgonahelgen) och ta av dem senare (efter påsk)…vilket inte är fallet med dubbdäck.

          På andrabilen, en Suzuki Swift, fick vi rådet att satsa på dubbdäck av bilhandlaren. Det blev Nokian Hakka 7…visst fungerar det bra…men det rasslar och lever tusan mest varje dag. Jag har bergis 90% barmark vid mina till-jobbet-resor, och det känns helt enkelt skit.

          Nä, för mig vinner dubbfritt. Jag tar bristerna som det innebär, för fördelarna väger helt klar över (för mig).

          #274862
          TomK
          Deltagare

            Tror nog största felet är att folk inte kan köra bil.
            Varför fungerar dubbfritt så bra för många andra?

            #274872
            Igge
            Deltagare

              Fast kan man mäta upp en skillnad så är det ju svårt att förneka den. Men i många fall kan den vara försumbar, men har man en bil som man vill plocka ut på isen är det svårt att motivera dubbfritt 😛

              #274858
              AndyBoy
              Deltagare

                Jobbar med däck och har gjort det i 16år. Säljer allt från Michelin, Bridgestone, Nokian.
                Enl min erfarenhet så har Hakka8 varit mycket tystare än Hakka7, men skillnaderna är ganska små.

                Det som nästan spelar in mer är att alla däck passar inte på alla bilar. Tex BMW F10/11 är otroligt känsliga. Trots att man inte vill rekommendera någon europeiska vinterdäck får man nästan göra det till dessa bilar, då de nordiska är för mjuka i sidorna för att fungera bra. RFT till trots.

                Det kan mycket väl vara det som gör att ni upplever högt buller i bilen, kombinationen är inte riktigt 100..
                Jag har pratat med just Nokians tekniske chef om detta med olika däck till olika bilar, och han svarade med att allt har sin resonans. Olika bilar har olika resonans i saker, och däcken likaså. Ibland stämmer det inte riktigt.

                Vet inte om det är svaret, men generellt så är Hanka8 ett av marknadens tystaste dubbdäck.

                Själv kör jag Hakka8 på min nya Sti, och det går helt ok ljudmässigt trots bullrig bil

                #274863
                TomK
                Deltagare

                  Fast kan man mäta upp en skillnad så är det ju svårt att förneka den. Men i många fall kan den vara försumbar, men har man en bil som man vill plocka ut på isen är det svårt att motivera dubbfritt 😛

                  Ja självklart ska man ut på isen så ska man ha dubb, mycket dubb 🙂

                  #274856
                  Andersson
                  Deltagare

                    Beror ju lite på var i landet man bor oxå. Jag skulle aldrig välja dubbfria eftersom jag jobbar alla tider på dygnet, vem saltar när jag slutar två på natten och de flesta vägar jag kör har aldrig sett en saltflinga och ibland knappt ens en bil

                    #274852
                    Manor
                    Deltagare

                      Fast kan man mäta upp en skillnad så är det ju svårt att förneka den. Men i många fall kan den vara försumbar, men har man en bil som man vill plocka ut på isen är det svårt att motivera dubbfritt 😛

                      Absolut, är det en lekbil för isbruk så gäller ju dubbdäck (helst rallydubb!!)…men för min vardagsbil så gillar jag dubbfria däck.

                      #274855
                      abacus
                      Deltagare

                        Måste vara någon China skit

                        #274859
                        AndyBoy
                        Deltagare

                          Det där är Falken Eurowinter. Ett såkallat europeiskt vinterdäck.

                          Falken är väl ett mellanprisdäck, garanterat bättre än kinadäck

                          #274853
                          abacus
                          Deltagare

                            Inga däck jag skulle rekommendera till min värsta fiende…. I mitt tycke så är dom livsfarliga… På is skulle jag säga att känslan vore jämfört med att smörja in en gris i fett och släppa lös den i badkaret…. Sen är dom rätt breda oxå vilket knappast hjälper. Nästa vinter blir det dubbar och 185/17 som min gamla Gt hade (16tum185)

                            #274879
                            Bubu
                            Deltagare

                              Hallåj!

                              Snart är det dags att byta till vinterdäck, många har redan gjort det här i Sthlm. Jag kommer att ha Nokian Hakka 8 på min Sti (årsm. 2015). Jag ser fram emot en riktig vinter med snö att kunna testa dem. 😎

                              Finns det kanske någon som redan har bytt?

                              #274866
                              Jommie
                              Deltagare

                                Hallåj!

                                Snart är det dags att byta till vinterdäck, många har redan gjort det här i Sthlm. Jag kommer att ha Nokian Hakka 8 på min Sti (årsm. 2015). Jag ser fram emot en riktig vinter med snö att kunna testa dem. 😎

                                Finns det kanske någon som redan har bytt?

                                Vad kör du för storlek?

                                Själv ska jag prova Yokohama IG55 på nya STIn.

                                #274880
                                Bubu
                                Deltagare

                                  Vad kör du för storlek?

                                  Själv ska jag prova Yokohama IG55 på nya STIn.

                                  245/40 R18. Jag vet att den är lite bred men oftast är det ingen snö i Sthlm så jag tänkte chsnsa med breda däck ändå. 😉

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 33 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.