Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33353
    abacus
    Deltagare

      Fick med dubbfria vintertoffler ifrån Subaru i Göteborg när jag köpte bilen…. Kan nu konstatera att i Göteborg är det Dynga… Min gamla Gt från 97 hade sjukt mycket bättre grepp än en 10 år nyare bil. Med dubb vågade jag ladda lite i rondeller eller i snömodd… Tror den hade 16 tum 185 dubbat. Nya bilen 225 eller 205 friktionsdäck…… Inte roligt alls…. Dom som förespråkar dubbfritt…..

      #274860
      TomK
      Deltagare

        Vad är det för däck?

        #274854
        abacus
        Deltagare

          Fram nordfrost och bak frostwinter… Ingen bra kombination med olika bak och fram…
          Säkert något China däck baktill.
          Har typ nästan noll kontakt i lite snö.

          #274875
          Bubu
          Deltagare

            Jag har alltid haft dubbfritt, men har bestämt mig att köra med dubbdäck från nästa vinter. Jag förstår att det känns som ett steg bakåt. Det våre inressant att veta märke på dina dubbfria.

            #274867
            Igge
            Deltagare

              Jag har alltid haft dubbfritt, men har bestämt mig att köra med dubbdäck från nästa vinter. Jag förstår att det känns som ett steg bakåt. Det våre inressant att veta märke på dina dubbfria.

              Ska du testa dubb rekommenderas hakka7 eller continental
              Hakka8 har fått en del kritik för att inte vara så bra som tidigare

              #274876
              Bubu
              Deltagare

                Ska du testa dubb rekommenderas hakka7 eller continental
                Hakka8 har fått en del kritik för att inte vara så bra som tidigare

                Tack! Jag har funderat på att köpa Hakka 8, det gäller först nästa år. Framtills dess kommer det kanske nåt nytt?

                Vad är det för problem med Hakka8?

                #274881
                kinugawa
                Deltagare

                  Jag har hakka7 och dom har sjukt bra grepp samt att de jä**a dubbljudet som brukar vara fruktansvärt finns men är mycket tystare. Dock blev bilen vingligare och mjukare än med sommardäck. Men det hör nog till alla vinterdäck att dom har mjukare sidor.

                  #274868
                  Igge
                  Deltagare

                    Tack! Jag har funderat på att köpa Hakka 8, det gäller först nästa år. Framtills dess kommer det kanske nåt nytt?

                    Vad är det för problem med Hakka8?

                    Farsan köpte till sin bmw nyligen och ljudet med nya däck var olidligt (gick inte att köra i hundra och ha en normal diskussion, 225/45 iofs runonflat, men bmw är ändå kända för bra ljudkomfort). Dock har det blivit bättre med tiden säger han.
                    Greppet var upplevdes som sämre med nya Hakka 8 jämfört med de slitna däcken han bytte ut mot (osäker på vad det var för däck) .

                    Pratade även med en polare som säger att han hört samma om 8an och att 7an är bättre.

                    När jag kollade på däcktesterna i lite olika tidningar pekar det på att de ha bra grepp på ren is men i övrigt är exempelvis continental bättre

                    Jag har hakka7 och dom har sjukt bra grepp samt att de jä**a dubbljudet som brukar vara fruktansvärt finns men är mycket tystare. Dock blev bilen vingligare och mjukare än med sommardäck. Men det hör nog till alla vinterdäck att dom har mjukare sidor.

                    Jo det brukar tyvärr alltid bli lite ballongkänsla med vinterdäck.

                    #274861
                    TomK
                    Deltagare

                      Kör med Michelin X-ice dubbfri på min V70 och tycker dom är toppen 🙂

                      #274877
                      Bubu
                      Deltagare

                        Farsan köpte till sin bmw nyligen och ljudet med nya däck var olidligt (gick inte att köra i hundra och ha en normal diskussion, 225/45 iofs runonflat, men bmw är ändå kända för bra ljudkomfort). Dock har det blivit bättre med tiden säger han.
                        Greppet var upplevdes som sämre med nya Hakka 8 jämfört med de slitna däcken han bytte ut mot (osäker på vad det var för däck) .

                        Pratade även med en polare som säger att han hört samma om 8an och att 7an är bättre.

                        När jag kollade på däcktesterna i lite olika tidningar pekar det på att de ha bra grepp på ren is men i övrigt är exempelvis continental bättre

                        Jo det brukar tyvärr alltid bli lite ballongkänsla med vinterdäck.

                        Tackar, tackar! Jag får fundera på det. Jag har ca. 8 månader kvar att fundera på det. 😀

                        #274869
                        Igge
                        Deltagare

                          Hinner säkert komma nya tester i tidningarna 😛
                          Och så har du 8 månader google på dig också 😀

                          #274878
                          Bubu
                          Deltagare

                            Hinner säkert komma nya tester i tidningarna 😛
                            Och så har du 8 månader google på dig också 😀

                            http://www.bast-i-test.se/tester_pa_basta/vinterdacken.html
                            Här skriver man att Hakka 8 är bäst och ett av de tystaste i testerna. Jag fattar inte hur de kunde låta så mycket i en BMW. :rolleyes:

                            #274870
                            Igge
                            Deltagare

                              I ett annat test (minns inte om det är teknikens värld eller auto motor & sport) fick det kritik för hög bullernivå (5/10 poäng på det delmomentet)
                              Visserligen fick contiice också det.

                              Svårt att få något definitivt grepp om vilket däck är bäst då alla tester pekar olika 😛

                              Teknikens värld förra vintern:

                              Testvinnare mot hakka8 mot de bästa dubbfria

                              Skillnaden talar om varför jag väljer dubb 😛

                              #274865
                              Fladric
                              Deltagare

                                Jag har också upplevt att Hakka 8 lever om väldigt mycket,även det i en BMW! Min kompis har en -14 535d x-drive och den har Hakka 8 som lever oerhört mycket! Har nästan mindre vägljud i min Impreza :p

                                #274864
                                t1hero
                                Deltagare

                                  Dock blev bilen vingligare och mjukare än med sommardäck. Men det hör nog till alla vinterdäck att dom har mjukare sidor.

                                  Inte blir det som på sommardäck, men prova lite olika (högre) lufttryck, observera att mackarnas manometrar oftast visar fel värde så använd samma varje gång.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 33 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.