SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Dumpventil

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    rickey
    Deltagare

Om man installerar en dumpventil på bilen, vad blir det för skillnad förutom att det pyser till lite?

Är detta något som sliter på motorn eller turbon eller är det helt ”ofarligt”?

Mvh
      Rickey

Sasse
      Deltagare

Största anledningen till att byta till en öppen dumpventil är ljudet givetvis. Man är helt enkelt ute efter pyset.
        Turbon spoolar lite snabbare men det fungerar precis lika bra med originaldumpen som är återcirkulerande.

En öppen dump kan bidra till att man bränner upp katalysatorn. Luftmassemätaren blir lurad vilket gör att oförbränd soppa hamnar i avgassystemet och antänds.

Niklas
        Deltagare

Sasse: Jag hade ett långt och fint svar skrivet men så flyttar du tråden samtidigt. Vips så var mitt svar försvunnit i cyberrymden. Din jävel. 😉 😀

Du skriver att man KAN bränna katalysatorn och att det HAMNAR oförbränd bensin i avgassystemet. Är det så? Eller KAN man bränna katalysatorn då det KAN hamna oförbränd bensin i avgassystemet?

Med tanke på hur många som kör med atmosfärisk dumpventil så borde fler ha ”bränt sina kattar” om detta skulle vara ett resultat av att köra med öppen dump.

Niklas
          Deltagare

För att förklara lite, på en Impreza sitter det en återcirkulerande dumpventil. Denna byter många ut för att få ett busigare ljud och vissa få byter för att de behöver en starkare dumpventil då originalet inte pallar hur mycket effekt som helst.

Det man brukar välja då är en atmosfärisk dumpventil som istället för att skicka tillbaka överbliven luft för användning igen så släpper den ut luften med ett ”pyssss”-ljud.

EDIT: själv har jag bytt från original dumpen till en av märket Forge som är återcirkulernade. Lite kraftigare och låter lite ”pys” när man släpper gasen men inte så att fjortisflickornas kjolar lyfter där de står i kön till korvmojjen.

Sasse
            Deltagare

Jag körde öppen dump på GT:n (HKS SSQV). Jag hade ett cat-back avgassystem dock. D.v.s att ”mitten-katten” var borttagen.
              Jag hade rätt kraftiga avgasknallar vilket innebär oförbränt bränsle i avgassystemet.
              Men i.o.m att jag inte hade någon ”mitten-katt” så hade jag ju ingen att bränna sönder (den i downpipen var kvar men klarade sig).

”Mitten-katten” skulle knappast må bra av dom där avgasknallarna. MEN, man tar sig genom besiktningen med bara katalysatorn i downpipen.

Bodyshot
              Deltagare

Jag som har ”Korvmojjsrejsern” i projekt-fliken kan säga att jag lyfter fjortisflickornas kjolar med en HKS SSQV, låter riktigt riktigt najs och antagligen högst av alla dumpventiler som går att köpa! Har ej bränt nån katt, kör med racekisse. Härliga avgasknallar får man, med en liten låga i utblåset på köpet.

HKS dumpventilen är dubbelkolvs, vilket gör den mycket mycket bättre när man tex släpper gasen, då orginal dumpen gör så bilen hackar lite. SSQV rekomenderas varmt!

rickey
                Deltagare

Intressanta svar jag fått här angående avgasknallar och liknande… Tycker visserligen inte det låter så hälsosamt för bilen om det sprutar eld ur avgasröret. 🙁

Fanns det någon dumpventil som pös lite lagom? Skulle jag skaffa en som pyser så vill jag hälst slippa se trosorna på fjortisarna i korvkön.. 😉

Niklas
                  Deltagare

Vilken bil snackar vi om? En -MY00 eller en MY01-? Om du har en ”gammal GT” (dvs -MY00) så kan du klara dig genom att ta bort luftsnorkeln och ha en återcirkulerande dumpventil. Det har jag och jag tycker du funkar bra. Visst kan det låta mer men det kan det alltid göra.

specialized
                    Deltagare

Denna tråden ger lite tips : http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=4&topic_id=6624&mesg_id=6624&listing_type=search

Använder du sen sökfunktionen kommer du få ännu mer tips 🙂

Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                      —————————————
                      Efternamnen på mina flickvänner är
                      —————————————
                      Jpg ,wmv och mpg 😉
                      —————————————

rickey
                      Deltagare

Det intressanta skulle nog vara till en sti 03, men det är bara spekulationer.

specialized
                        Deltagare

Det intressanta skulle nog vara till en sti 03, men det är bara spekulationer.

Samma principer till ALLA Impreza-modeller då de använder luftmassemätare (LMM) och inte Map-sensor.

Mvh.Mattias – http://www.garaget.org/?car=18857
                          —————————————
                          Efternamnen på mina flickvänner är
                          —————————————
                          Jpg ,wmv och mpg 😉
                          —————————————

Chuckyyy
                          Deltagare

Låter som hks dumpen är en väldigt bra dump?, kanske man ska börja leta en sån till min bil, såg ju faktist en i ”säljes” 😉

p_ilis
                            Deltagare

Låter som hks dumpen är en väldigt bra dump?, kanske man ska börja leta en sån till min bil, såg ju faktist en i ”säljes” 😉

Det var kanske min du såg. *köp köp* :+

Mvh
                              Peter

rickey
                              Deltagare

Jag har köpt min Impreza GT -99 :a nu och är lite på jakt efter en dumpventil.

Jag har 3″ avgassystem som sitter på bilen med härligt muller i och funderar på en sådan forge dumpventil jag läste om i den andra tråden. Fanns även ett ljudklipp där och den låter ganska lagom.

Är det en bra sådan? Såg även att man hade rabatt om man är medlem i ssi klubben där?

.zip
                                Deltagare

Har sett några liknande trådar ett par ggr nu.
                                  När jag köpte min subba så satt det en atmosfärisk dump monterad, så kollade jag genast upp om detta kunde vara skadligt för bilen.
                                  Detta surfade jag fram på JB racepart som ett svenskt företag som tillverkar sina egna dumpar.
                                  Om det är sant kan jag inte svara på, men jag tror dom vet vad dom pysslar med.
                                  Själv kör jag med en Forge ”öppen/atmorfärisk” dump som pyser så in åt sa***, men då kör jag även utan kat 🙂

-Atmosfärisk dumpventil ihop med LMM-
                                  En vanlig fråga vi brukar få är om man kan ha en atmosfärisk dumpventil på en bil med LMM. När vi förklarar för kunden hur det ligger till så får vi ofta följande svar tillbaka:
                                  Men, jag har ju läst i ett bilforum att det inte alls ligger till så…

Ja, denna fråga är nog den mest debatterade i alla Internets olika bilforum. Tyvärr så finns det alldeles för många s.k. ”förstå-sig-påare” som gärna uttalar sig i dessa frågor och vill få sina ”åsikter” att framstå som fakta. Av förklarliga skäl så är inte alla ”förstå-sig-påare” eniga i sina ”påståenden” så man blir snabbt förvirrad när man läser alla olika s.k. FAQ’s i dom olika bilforum som finns. Vi tänkte därför kort och enkelt försöka förklara hur det ligger till.

I bilar som har LMM, som mäter upp luften som går in i systemet, är det lite känsligare att få en atmosfärisk dumpventil att lira ihop med motorn än i bilar utan LMM. Allt hänger dock på själva justeringen och givetvis vilken dumpventil du har köpt, och är inte en omöjlighet som många verkar tro.

Men vad händer när man släpper ut uppmätt luft? Kommer inte bilen att gå fett då?
                                  Både ja och nej! Missuppfattningen ligger ofta i frågan när motorn går fett. Motorn kommer för det första inte att få för mycket bränsle utan för lite luft. Detta är dock endast vid själva dumptillfället. Många tror dock att bilen kommer att gå fett hela tiden bara för att en atmosfärisk dumpventil monterats. Detta är dock helt fel! Läs avsnittet innan (Vad är/gör en dumpventil?) så kommer du att förstå lättare.

Dumpventilen är stängd vid motorns normala gång och kan därför inte påverka någon bränsleblandning. Enda gången dumpventilen släpper ut uppmätt luft är vid själva dumptillfället som endast sker i ca ½-1 sekund. Och vad gör motorn under själva dumptillfället? Jo, ingenting. Gasspjället är stängt och bränslet strypt.

Eftersom turbon hela tiden matar fram ny luft med en hiskelig fart så kan du snabbt räkna ut att denna lilla mängd luft som går förlorad ut i atmosfären omöjligt kan påverka bränsleblandningen märkbart. När dumpningen sen är klar och gasspjället åter öppnas, slås bränslet på igen. Bränslet är alltså aldrig på samtidigt som dumpventilen är öppen.

Ett förekommande problem som kan uppkomma vid montering av öppen dumpventil på bilar med LMM är att motorn dör efter själva dumpandet. Detta beror inte på att du har en LMM i bilen utan antagligen på något av följande tre saker:

1. Original dumpventil (avlastningsventil) är inte korrekt pluggad.
                                  Denna ska demonteras helt och ersättas med ett s.k. dumplock.
                                  2. Dumpventilen är felaktigt justerad.
                                  3. Fel typ av dumpventil.
                                  4. Dumpventilen är monterad innan insugsslangen till tomgångsmotorn eller sitter för nära.

En korrekt justering av dumpventilen är alltså väldigt noga på bilar med LMM för att få allt att lira som det ska.

-Vad kan gå fel/sönder?-

Min bil har LMM. Kan den gå sönder om jag monterar en atmosfärisk dumpventil?
                                  Nej! En LMM sitter först i systemet efter luftfiltret och kan inte påverkas av en dumpventil senare i systemet.

Kan min turbo gå sönder om jag monterar en atmosfärisk dumpventil?
                                  Både ja och nej! En dumpventil är till för att skona turbon mot tryckstötar som uppkommer vid gassläpp, och gör därför mer nytta än skada. Observera dock att en felaktigt justerad dumpventil mycket väl kan skada turbon i längden, men det beror alltså inte på att du har en dumpventil utan på att den är felaktigt justerad.

Kommer jag att få felkoder på min bil om jag monterar en atmosfärisk dumpventil?
                                  Nej! En korrekt justerad atmosfärisk dumpventil kan inte utlösa några felkoder.

Kommer bränsleförbrukningen att öka om jag monterar en atmosfärisk dumpventil?
                                  Nej! En korrekt justerad atmosfärisk dumpventil kan inte påverka bränsleförbrukningen.

Min bil har katalysator. Kan den gå sönder om jag monterar en atmosfärisk dumpventil?
                                  Nej, inte vad vi någonsin hört talats om i alla fall. En korrekt justerad atmosfärisk dumpventil kan inte skada en katalysator.

Vad kan gå sönder om jag monterar en atmosfärisk dumpventil?
                                  Vi har aldrig lyckats köra sönder något på någon bil efter att vi monterat en atmosfärisk dumpventil och kan inte heller komma på något som skulle kunna gå sönder.

Summering…

Hur ska vi nu summera denna guide? Jo, vi avslutar med följande ord:
                                  Vi har monterat både atmosfäriska och återcirkulerande dumpventiler på en mängd olika bilar och har än så länge inte funnit någon bil som beter sig annorlunda med en korrekt justerad atmosfärisk dumpventil monterad.

En atmosfärisk dumpventil är aldrig några problem att ha på bilar utan LMM.

Har du en bil med LMM så är en återcirkulerande dumpventil alltid att föredra, inget snack om den saken.
                                  Frågan är vad som händer om du kör med atmosfärisk dumpventil ändå. Ja, vi kan med vår erfarenhet lugna dig med att säga: Det händer absolut ingenting. Enligt våra tester har vi aldrig lyckats köra sönder någon katalysator, LMM, turbo eller något annat som dom s.k. ”förstå-sig-påarna” påstår kan gå sönder. Vi har heller aldrig lyckats få någon ökad bränsleförbrukning på någon bil. En korrekt justerad atmosfärisk dumpventil kan du alltså utan problem monteras på en bil med LMM utan att den behöver bete sig annorlunda för det. Vi vill dock påpeka att vi inte har något laboratorium av något slag där vi kan få våra uppgifter bekräftade.

//.zip

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.