SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Dumpventilsutsläppsfråga :)

• Detta ämne har 5 svar, 948 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år sedan av GRID.
Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    GRID
    Deltagare

Vad är det för skillnad på dom här 2 olika ”utsläppsventilerna” ?

http://www.dalhems.com/luftfiltersidor/luftfilterbilder/blitzdump2.jpg

Har det bara med ljudet å göra, eller är den med filtret säkrare så den inte kan dra in nån skit?

challe
      Deltagare

När jag pratade med j-spech, som är ÅF för blitz i sverige, så sa han att det bara är ljudet som skiljer.
        Har själv den dumpen på bilden med ett filter som ser ut som ett vanligt öppet filter, och den låter ganska klassiskt ”ptsccch”.
        Den där andra varianten skulle tydligen vissla lite mer, men har aldrig hört den själv

b20mannen
        Deltagare

Jag skulle definitivt köra med den till vänster.
          Blitz-dumpen klarar uppgiften utan filter, och ljudmässigt så låter den ju så härligt. Inte direkt bullrigt, men ett klassiskt TFATF-sound! 😉

tendency
          Deltagare

Men det ska ju låta ptsSCHH! och inte pschwiiiIIIP! eller kiiiirrbippsch! 😉
            Vill du ha det förstnämnda flåset, så ska du köpa dig en atmosfärisk Forge.

Impreza GT sedan 1999

.zip
            Deltagare

Har det bara med ljudet å göra, eller är den med filtret säkrare så den inte kan dra in nån skit?

Jag var på väg att köpa en Blitz dump för ett tag sen, men nu minns jag inte exakt vad det är för skillnad mellan filtret och hornet.
              Så här står det på Blitz hemsida.
              -* Optional flange can be purchased.
              -** If the filter is used the low boost port will be blocked.

Efter lite mer googlande så hittade jag detta.
              -The tiny stainless steel filter (inset photo), for use in adverse conditions, gives great protection against dirt and grit getting into the valve. The horn attachment (main photo) simply allows the most air and sound to escape.

* DD (Dual Drive) for maximum response (small port for low boost + larger port for high boost).
              * Includes mini SUS filter.
              * Urethane gasket to ensure complete seal.
              * Tension adjustable.
              * Holds to 1.2 BAR (18psi).
              * Available hard spring for high boost applications.

Jag har för mig att Äljen har/har haft denna dump så fråga honom.

//.zip

GRID
              Deltagare

Aha tack för svaren, både ljud och säkerhet mot skit alltså, känns som det är lika bra å köra på säkerhet då 🙂

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.