› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › E85 på vintern
- Detta ämne har 19 svar, 2,042 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 4 månader sedan av
Nikke McRae.
-
FörfattareInlägg
-
7 mars, 2008 kl. 14:33 #1458
Nikke McRae
DeltagareSka konvertera bilen för E85 under våren, men sitter fortfarande och funderar över hur jag ska lösa tillfällen då jag inte har motorvärmare på vintern.
Ett sätt är ju att ha en klok styrenhet som kan ha flera mappningar, då kan man köra på 98 under vintern.
Jag funderar på en Autronic SM4.Har även läst att vissa nya Flexifuelbilar har en bränslevärmare som går på bilbatteriet och styrs av tidur. Någon som vet var man kan få tag på något sådant?
Ni som kör E85 och inte ställer av när termometern går under 5 plusgrader, hur gör ni?
7 mars, 2008 kl. 14:56 #45069MariaimprezaGT
Deltagareär de inte enklare att installera en motorvärmare? a la DEFA eller Webasto?
Maria
Audi is teh ####!!
7 mars, 2008 kl. 17:38 #45052Palm
Deltagareär de inte enklare att installera en motorvärmare? a la DEFA eller Webasto?MariaAudi is teh ####!!
Webaston är ju den ultimata lösningen, tror att det har kommit etanol brännare från dom nu med.
Annars får man helt enkelt köra en blandning, E85 innehåller ju redan från början 15% bensin på vinter och 7% på sommarn ungeför och vise versa.
7 mars, 2008 kl. 18:10 #45061Nikke McRae
Deltagareär de inte enklare att installera en motorvärmare? a la DEFA eller Webasto?MariaAudi is teh ####!!
Jo, självklart kör man motorvärmare. Det gör jag redan idag hemma i garaget och på jobbet.
Men typ när man åker iväg o shoppar eller när vi åker iväg på svenska rallyt, då har man inte tillgång till motorvärmare. Och kör man då med E85 så blir det svårstartat under 5 plusgrader.E85 innehåller 15% på sommaren och 25% (E75) på vintern har jag hört.
Vet att webasto har bensinförvärmare, men hittar inte deras sortiment någonstans.
Låter intressant att du hört att det finns Etanolbrännare.Har inte ni Webasto’s sortiment hos Autoexperten, Maria? Kan du kolla om det går att få tag på bränsleförvärmare för E85?
Antar att det inte finns modellspecifikt till Imprezan, men kanske finns det universal?7 mars, 2008 kl. 18:42 #45053Palm
Jo, självklart kör man motorvärmare. Det gör jag redan idag hemma i garaget och på jobbet.Men typ när man åker iväg o shoppar eller när vi åker iväg på svenska rallyt, då har man inte tillgång till motorvärmare. Och kör man då med E85 så blir det svårstartat under 5 plusgrader.E85 innehåller 15% på sommaren och 25% (E75) på vintern har jag hört.Vet att webasto har bensinförvärmare, men hittar inte deras sortiment någonstans.Låter intressant att du hört att det finns Etanolbrännare.Har inte ni Webasto’s sortiment hos Autoexperten, Maria? Kan du kolla om det går att få tag på bränsleförvärmare för E85? Antar att det inte finns modellspecifikt till Imprezan, men kanske finns det universal?
http://www.automotorsport.se/nyhetsmall.asp?version=32385
Visst ska vi på autoexperten kunna skaka fram en sådan, om den går att få passa i runt motorn på en GT är väl en annan fråga 😉
7 mars, 2008 kl. 18:59 #45062Nikke McRae
DeltagareDär ja, tackar. En sån blir perfekt. Blir till att spara ihop till en sådan och montera i höst.
Artikeln var från 2006. Kanske har det kommit någon universal eller något modellspecifikt för Imprezan? Kanske prisläget förbättrats?Ja, plats kan bli lite problem, men i värsta fall får man ta o flytta batteriet till skuffen så ska den nog få plats. 😉
8 mars, 2008 kl. 02:55 #45060tendency
DeltagareE85 betyder ju 85% etanol och resten bensin. Under vintern blandar dom i extra bensin (typ ”E75” nånting, som du skriver) för att man ska slippa bekymmer vid kallstart? Eller är det problem ändå?
8 mars, 2008 kl. 10:05 #45063Nikke McRae
DeltagareJa tydligen har ommappade bilar fortfarande lite problem att starta.
Flexifuelbilar har en sensor som känner av om man tankar bensin eller etanol, så de ställer nog in sig mer optimalt till blandningarna.Hittade ett par firmor i min omgivning som installerar bränslevärmare, inväntar svar från dessa.
8 mars, 2008 kl. 15:31 #45058p_ilis
DeltagareHej!
Har ingen motorvärmare på min och den har startat utan problem ner till några minusgrader (har inte funnits läge att testa kallare – Stockholmsvinter.. ;)).
Med ”sommar-E85” så blev det mindre problem att starta redan vid +8 som lätt avhjälptes med startgas.
Mvh
Peter8 mars, 2008 kl. 16:02 #45064Nikke McRae
DeltagareOk, så med E75 (vintersoppan) så är det inga som helst problem vid en sån mild vinter vi haft i år.
Men istället är det problem med E85 vid en svensk sommar. 😀Det blir nog en sån där fin bränslevärmare. Den har en fjärrkontroll så att man kan sätta på den inom en kilometers radie.
Det kommer bli lite extra trim på min pärla, så jag vill gärna ha en varm motor varje gång jag startar den. Projekttråd kommer. 🙂Måste först hitta lämpliga spridare, har inte fått mycket till svar där än. Kika i denna tråden om ni har tips: http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=5&topic_id=19121&mesg_id=19121&page=
10 mars, 2008 kl. 10:05 #45070MariaimprezaGT
DeltagareThermo Top C bensin & Fjärrstart T100 HTM
Webasto parkeringsvärmare 5,2 kw bensindriven, med Fjärrstart T100 HTM. Webasto parkeringsvärmare är marknadens mest flexibla kupé- och motorvärmarsystem. Det är ett fast installerat värmesystem helt oberoende av eluttag och elsladdar vilket ger flera fördelar jämfört med andra typer av motorvärmarsystem. Thermo Top C med en effekt på 5,2 kW passar även till större fordon och kombibilar. Med nya Fjärrstart T100 HTM ges helt nya möjligheter att fjärrstarta en Webasto parkeringsvärmare. Starta värmaren direkt upp till 1000 meter från fordonet, och se fordonets kupétemperatur direkt i T100 handsändarens display. Fjärrstart T100 HTM har även en inbyggd tidursfunktion, den unika HTM funktionen.finns en även utan HTM funktion. Funkar utmärkt till Etanol. Skickar PM om pris och montörförslag.
Maria
Audi is teh ####!!
10 mars, 2008 kl. 13:05 #45068alrik
DeltagareThermo Top C bensin & Fjärrstart T100 HTM Webasto parkeringsvärmare 5,2 kw bensindriven, med Fjärrstart T100 HTM. Webasto parkeringsvärmare är marknadens mest flexibla kupé- och motorvärmarsystem. Det är ett fast installerat värmesystem helt oberoende av eluttag och elsladdar vilket ger flera fördelar jämfört med andra typer av motorvärmarsystem. Thermo Top C med en effekt på 5,2 kW passar även till större fordon och kombibilar. Med nya Fjärrstart T100 HTM ges helt nya möjligheter att fjärrstarta en Webasto parkeringsvärmare. Starta värmaren direkt upp till 1000 meter från fordonet, och se fordonets kupétemperatur direkt i T100 handsändarens display. Fjärrstart T100 HTM har även en inbyggd tidursfunktion, den unika HTM funktionen. finns en även utan HTM funktion. Funkar utmärkt till Etanol. Skickar PM om pris och montörförslag.MariaAudi is teh ####!!
Har en Webasto i min Passat med fjärrdosa. Är nog föregångaren till denna, heter något med E 😛 Är iaf kanon när man jobbar, trycker på dosan 20-25min före man ska åka hem så är bilen varm och framför allt isfri.
Drar enbart 0,55L diesel i timmen på full effekt.
/Mikael
10 mars, 2008 kl. 14:25 #45055GrizzlyBear
DeltagareJo, det är kanon med bensinvärmare. Men jag ställer mig ganska tveksam till att hälla i etanol i en värmare gjord för bensin. Är det verkligen riskfritt?
Jag skulle nog satsa på en som är byggd för etanol om det finns. De är inte billiga och det brukar kosta ungefär lika mycket att låta installera dem. Så man vill inte ha sönder dem om man kan undvika…10 mars, 2008 kl. 15:00 #45065Nikke McRae
DeltagareTackar för tipsen.
Ska höra med två firmor i min närhet. Borde gå o förhandla lite dem imellan om billigaste monteringen och vilken värmare man skall ha.
10 mars, 2008 kl. 19:47 #45056christopher
DeltagareRätt mappat så startar det ner till -5 utan problem. Sen kör man med lite startspray så funkar det ner till -30.
Det går att få bra fjong i grjerna med Etanol, drar dock en hel del. Gr.N kärrorna är uppe på 10-12 l milen på sträckorna.. 😮
Är lite tveksam till vad E85 skulle vara bättre till i vardagskörning utan sett till det rent miljömässiga (om E85 nu är miljövänligt totalt sett).
/
fraSSe (rullade 4 varv i Lima i helgen…….svacka) -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.