› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › e85?
- Detta ämne har 10 svar, 1,087 deltagare, och uppdaterades senast för 19 år, 3 månader sedan av
wrx-01.
-
FörfattareInlägg
-
29 december, 2005 kl. 11:30 #937
wrx-01
DeltagareÄr det någon som har provat att tanka e85 i sin impreza? Har provat på en del olika bilmodeller och turbobilar svarar klart bäst på denna typ av drivmedel, har funderingar på att konvertera min bil till just e85. Bensinpriset börjar bli för saftigt x(
29 december, 2005 kl. 12:23 #41360Kvarnis
DeltagareJa, men har inte kört 100% E85, tänk på att du behöver minst 30% bränsle för att nå ~samma afr som med vanlig soppa.
Skulle rekommendera att ha en WB lambda, egt mätare och gärna Knoack link om du ska leka med bränsle så du ser att allt står rätt till.
att åka med ren e85 på vintern är för övrigt inte att rekommendera, då etanol slutar att förånga vid 0 grader
29 december, 2005 kl. 12:51 #41365wrx-01
DeltagareJa, men har inte kört 100% E85, tänk på att du behöver minst 30% bränsle för att nå ~samma afr som med vanlig soppa.Skulle rekommendera att ha en WB lambda, egt mätare och gärna Knoack link om du ska leka med bränsle så du ser att allt står rätt till.att åka med ren e85 på vintern är för övrigt inte att rekommendera, då etanol slutar att förånga vid 0 grader
Nej jag har aldrig kört med e85 på vintern, och jag kör inte 100% e85 utan det jag har provat som max är ca 80-20 blandning men det va mitt på sommaren med +25 ute. Jag läste någonstans att under +7 så blir det svårt att få igång motorn utan hjälp av startgas, men vid konvertering byts det bränslepump till högre tryck samt större spridare? Eller är det programvara som byts? Men ganska kul ”bieffekt” på turbobilar att effekten höjs 🙂
29 december, 2005 kl. 14:55 #41357Manor
DeltagareMin enda kommentar är att om du tycker att bensinpriset har blivit för kraftigt så har du nog köpt fel bil. Hålla på och mixtra med E85 för att sänka soppapriset låter sniket.
mvh Mats N – kör numera alltid på V-Power för att det är dyrast 😉
30 december, 2005 kl. 09:31 #41361Kvarnis
DeltagareFör att få utt mer effekt så måste man mappa JA.
Du kan ev kalara dig med standard spridare och regulator beror på om bilen är org. lr ej30 december, 2005 kl. 11:32 #41364thorlake
DeltagareHörde att man slipper biltullar om man kör på endast e85.
Miljövänligt sirru. 🙂Tar alla chanser att lura svinstaten på lite pengar…fast detta kanske är att ta det lite långt. 😉
31 december, 2005 kl. 08:28 #41362moken
DeltagareHörde att man slipper biltullar om man kör på endast e85.Miljövänligt sirru. :)Tar alla chanser att lura svinstaten på lite pengar…fast detta kanske är att ta det lite långt. 😉
Samtidigt är det ju olagligt att konvertera sin bil till e85, att slippa biltullarna gäller bara om du köper en bil som är etanolbyggd från tillverkaren.
Annars ser jag inget fel i att vilja konvertera sin bil, bensinpriset är på tok för högt som det är idag… Manors kommentar förstår jag mej inte på, får man inte åka impreza om man tycker bensinen är dyr?
Trodde de flesta även på detta forum hade skrivit på protestlistorna mot bensinskatten faktiskt, men jag kan ju ha fel, det har jag ju ibland.31 december, 2005 kl. 14:11 #41359christopher
DeltagareMin enda kommentar är att om du tycker att bensinpriset har blivit för kraftigt så har du nog köpt fel bil. Hålla på och mixtra med E85 för att sänka soppapriset låter sniket.mvh Mats N – kör numera alltid på V-Power för att det är dyrast 😉
I rallysvängen konverterar fler och fler sina bilar till E85. Betydligt billigare att köpa E85 än rejssoppa för 30-40 kr/litern. effekten blir den samma.
Vissa som kör rakt fram kör på Metanol vilket inte är så stor skillnad till Etanol.
En seriös konvertering med ommappning m.m. så har du mer häster och mindre risk för spikningar m.m. och det går att ställa på tändningen ordentligt.
Vi är nog bara i början på E85 trimming om några år kanske alla kör på E85??/
fraSSe31 december, 2005 kl. 14:42 #41358Manor
DeltagareManors kommentar förstår jag mej inte på, får man inte åka impreza om man tycker bensinen är dyr?Trodde de flesta även på detta forum hade skrivit på protestlistorna mot bensinskatten faktiskt, men jag kan ju ha fel, det har jag ju ibland.
Moken, visst får man åka Impreza även om man tycker bensinen är dyr. Det jag menade var att man då kanske har valt fel bil då den inte direkt är känd för att vara bränslesnål. Det är heller inte så busenkelt som att bara börja tanka e85 eller konvertera bilen. Enligt uppgift så kan fler grejer i motorn ta stryk än det man först tänker på…men vad vet jag mitt arma IT-luder.
Jag har faktiskt inte skrivit på någon protestlista mot bensinskatten. Visst kan man tycka att bensinen är dyr, men än är inte min smärtgräns nådd. Ju dyrare bensin ju färre bilar på vägarna…det låter perfekt både för miljön och för mig med minskade köer. Själv skulle jag hellre vilja slå ett slag för en halverad moms, det skulle få genomslag på alla utgifter som man har. Att detta önskemål skulle gå igenom är väl lika långsökt som att staten frivilligt minskar sina inkomster på bensin. Vilka singnaler skulle det sända till alla miljöaktivister och andra som vill minska på bilåkandet. De fick ju t.o.m igenom ett försök med biltullar i Stockholm trots initiala utgifter på 3.8 miljarder…och mig veterligen så är väl de flesta (åtminstone bilister) emot biltullar.
mvh Mats N – om jag byter V-Power mot 98 oktan så får jag 50 öre/litern billigare soppa…en ganska skaplig sänkning ;).
31 december, 2005 kl. 15:20 #41363moken
DeltagareMoken, visst får man åka Impreza även om man tycker bensinen är dyr. Det jag menade var att man då kanske har valt fel bil då den inte direkt är känd för att vara bränslesnål. Det är heller inte så busenkelt som att bara börja tanka e85 eller konvertera bilen. Enligt uppgift så kan fler grejer i motorn ta stryk än det man först tänker på…men vad vet jag mitt arma IT-luder.Jag har faktiskt inte skrivit på någon protestlista mot bensinskatten. Visst kan man tycka att bensinen är dyr, men än är inte min smärtgräns nådd. Ju dyrare bensin ju färre bilar på vägarna…det låter perfekt både för miljön och för mig med minskade köer. Själv skulle jag hellre vilja slå ett slag för en halverad moms, det skulle få genomslag på alla utgifter som man har. Att detta önskemål skulle gå igenom är väl lika långsökt som att staten frivilligt minskar sina inkomster på bensin. Vilka singnaler skulle det sända till alla miljöaktivister och andra som vill minska på bilåkandet. De fick ju t.o.m igenom ett försök med biltullar i Stockholm trots initiala utgifter på 3.8 miljarder…och mig veterligen så är väl de flesta (åtminstone bilister) emot biltullar.mvh Mats N – om jag byter V-Power mot 98 oktan så får jag 50 öre/litern billigare soppa…en ganska skaplig sänkning ;).
Aah, i see your point then:)
Själv kör jag min impreza 15 mil om dagen, brukar då ligga strax under litern per mil, tankar 98 såklart…
Billigt att tanka? nej. Tycker jag soppan är för dyr? Ja. Har jag egentligen råd att tanka för så mkt varje månad? Nej, men man gör det ändå. Till jobbet måste man, och köra rolig bil måste man också säger den inre rösten…!?well well, Gott slut och gott nytt imprezaår!
3 januari, 2006 kl. 13:12 #41366wrx-01
DeltagareTack för alla insiktsfulla svar på detta mycket trevliga bilforum 🙂 Till våren blir det konvertering + mer mos i maskin är det tänk iaf …
GOTT NYTT till alla sladdtokiga subba-människor
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.