Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #801
    PaTTan
    Deltagare

      Har en liten fråga..

      Vart sitter ECU’n?
      Har köpt mig en lambda mätare och hörde att det är störst chans att
      få rätt värden om man tar signalerna därifrån. Så, vart sitter den?

      MVH//Patrik – som vill få igång mätar’n

      #40514
      SecretAgentMan
      Deltagare

        Det är viktigt att det görs rätt det där…annars blir det bara pannkaka av värdena.

        Ecu:n sitter under fötterna på passageraren…att hitta rätt i kabelhärvan är inte överdrivet simpelt.

        Nästa grej beror lite på vad det är för mätare…ofta är det dubbla “jordar”, en för vanlig 12V, och en för potentialskillnaden från lambdasonden.

        Det viktiga är att plocka allt från ecu:n, eftersom minsta skillnad i potential ger rätt stora skillnade på lambdan (det är små variationer i spännig som krävs).

        /J

        #40518
        PaTTan
        Deltagare

          AA okey..

          Det är precis som du säger 3 kablar från mätaren..
          Ska ut o kolla på de nu.

          Tack för ett snabbt svar 🙂

          //Patrik

          #40515
          SecretAgentMan
          Deltagare

            3 kablar?

            Jord, 12V och lambda? 🙂

            Då är det gemensam jord, att sätta den på rätt ställe är sjukt viktigt.

            I linkmanualen hittar du kopplingsschemat (denna är till 99/00), tungan rätt i mun, och lite sunt förnuft, lödkolv och krympslang löser det mesta (det skall ICKE användas scotchlocks och annat otyg!!!)

            http://link-electro.co.nz/pdfs/PossumLink/v5.pdf (om jag minns rätt så visar de kontakterna från stiftsidan s.a.s – inte från kabelsidan, det är den blå kontakten du är intresserad av, 2 grova tåtar, gul med blå rand är +12V, utgå från det när du lokaliserar dig).

            /J

            #40516
            SecretAgentMan
            Deltagare

              Jorden brukar jag sätta på motorn faktiskt, det finns ett par gedigna jordpunkter under ic:n, det blir precis nog (innan så hade man problem med Lambdalinken om man jordade på första bästa ställe i instrumentpanelen, slog man av lyset ändrade sig värdet på mätaren ;)).

              /J

              #40519
              PaTTan
              Deltagare

                Har kopplat in mätarn nu, men de verkar inte funka..
                Tog signalerna som det stog i linkmanualen.
                Alltså 2 sladdar kopplade jag in vid ECU’n.
                Är det “shield” som ska kopplas in som + till mätaren eller är
                det “signal”?
                På min mätare har jag tre sladdar som sagt, en svart (borde vara jord), en röd (borde vara plus) och en grå.

                Jag mätte oxå ifrån båda mot jorden och fick ca 0,5 volts värden.

                Vad har jag gjort fel?

                //Patrik

                #40517
                SecretAgentMan
                Deltagare

                  Jorden tar du på motorn, shield tror jag inte lirar.
                  Signalen pillar du in på den vita tampen i den blå kontakten. 🙂
                  12V plockar du från den gulablå.

                  /J

                  #40520
                  PaTTan
                  Deltagare

                    Det finns två sladdar som är gul-blåa på den blåa kontakten.. spelar det någon roll vilken jag tar?
                    Nu har jag tagit signalen från “terminal” nummer 21, som är en vit kabel.
                    Sen har jag tagit shielde från “terminal” nummer 30, som är en brun-gul kabel..

                    Så du menar alltså att jag ska ta + på någon av de gul blåa sladdarna?

                    //Patrik – som fattar trögt…

                    #40521
                    PaTTan
                    Deltagare

                      Nuså funkar det!! 🙂 🙂

                      Tack för hjälpen Jerry! 🙂

                      //Patrik

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.