Trycker du plattan i mattan när du t.ex. ligger i 2:an så kommer ECU:n inte ge dig fullt laddtryck för att skydda motorn. Däremot om du trycker ner gasen lite långsammare men bestämt får du fullt laddtryck.
Har du kört på CP-soppa (t.ex. 95 oktan) och byter till 98 så kan det vara läge att nollställa ECU:n för att få max effekt (samma sak gäller om du byter från 98 till boostad soppa). ECU:n lär sig under tiden.
Eftersom jag tidigare testat racesoppa efter reset och upplevde en markant
jämnare och dragvilligare gång har jag nu beställt ett kit ECU dash från http://www.ecutek.com. Detta för att vi ska kunna testa och jämföra olika bränslen och vad dessa påverkar hos ECU´n. Även jämförelser mellan bilar är intressant tycker jag då till exempel Öhlinar-Stefans insugsmoddade går rejält mycket bättre än min. Förhoppningsvis går det att logga vad som skiljer i givarinputs och annat.