Visar 10 inlägg - 46 till 55 (av 55 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #47159
    ExOrdis
    Deltagare

      >Ville bara meddela att i senaste versionen av DeltaDash 1.13 finns
      >godis som temperatur på insugningsluft och avgastemp.

      Förutsatt att man har en WRX01 eller senare, ja,ja….:-(

      #47158
      ExOrdis
      Deltagare

        Ville bara meddela att i senaste versionen av DeltaDash 1.13 finns godis som temperatur på insugningsluft och avgastemp med, felkoder översatta både i ODBII och Subarus egna + en hel del annat…

        Näe, nu måste jag ut och testa. 😉

        #47157
        ExOrdis
        Deltagare

          Saxat från deras hemsida, säger det mesta, på engelska:

          Delta ECU
          Question: Why should I keep and reprogram my standard ECU rather than buying a new aftermarket unit ?

          There are many reasons to stay with the standard ECU:

          Specification The ECU is extremely fast and has a powerful 20Mhz 32-bit RISC processor.
          Development Subaru spend several million pounds in software calibration and we can benefit from this. We only need to work on approximately 3% of the data contained in the ECU. This way we retain all of the difficult and time consuming mapping such as transients, warm up, cold start, overrun. We can then concentrate on mapping outside the parameters set at the conservative setting issued at the factory. Aftermarket replacement ECU’s cannot ever hope to compete with the speed, power and complexity of the standard unit, this is why the ability to re-map in the way we can renders these units and add-on signal modifiers obsolete.
          Functionality All functions of the standard ECU remain. Features such as diagnostic trouble codes, ECU control of the climate system, vehicle immobiliser, fault code memory. None of these functions are available with replacement programmable ECU’s and with the add-on signal modifiers which cut into the vehicle wiring, they can actually add a fault due to the ECU seeing the wrong signals.
          Security Programming is performed via the diagnostic socket of the car. No hardware or wires are added or removed from the ECU. The standard factory diagnostic unit will report the ECU as being normal and unaltered.
          See the aftermarket ecu comparison for more information.

          Question: Where did this software come from ?

          All software has been written from the ground up by Stephen Done of EcuTek. A year or so ago, someone told him that 99/00 ECUs could not be reprogrammed. He decided to prove them wrong. 12 months later and with the experience and skill sets of two other key individuals (David & Mervyn), EcuTek is the result.

          #47156
          ExOrdis
          Deltagare

            LAST EDITED ON Apr-22-02 AT 02:56PM (GMT)
            Vassego här ligger dom:

            http://home.tiscali.se/~brell/osterutAE801.csv
            http://home.tiscali.se/~brell/vasterutAE801.csv

            Österut hindrades vi av trafik, och vi visar alltid hänsyn vid Ellboda och Bogesunds slott.

            Inget att rekommendera men kul är det i kurvorna, ojdå var det 70 som hastighetsbegränsning.

            Mycket nöje.. 😉

            #47155
            ExOrdis
            Deltagare

              LAST EDITED ON Apr-22-02 AT 00:35AM (GMT)
              Nu är det ju som så att Stefans luftburk är “flödesoptimerad” ala Turbo Center.
              Jag har bara den yttre konan monterad ännu. En ny mätning med den inre konan flyttad till min luftburk vore synnerligen intressant. Laddtrycket kommer tidigare på Stefans, det diffar 1 psi vid 2500 rpm.

              Vi gjorde en liten kul mätning på Bogesundsvägen i båda riktningarna i dag.
              Allt loggat var 500:e millisekund från start till stopp…. 😉

              #47154
              ExOrdis
              Deltagare

                Själv är jag som sagt MYCKET sugen på Delta ECU, om/när den släpps.

                Har gjort lite jämförande mätningar mellan Öhlinar Stefans Gröna ECU och min röda. En mycket intressant customkurva jämfördes då vi körde på trean i 50 km/tim och accelererade uppför en brant backe till ca 6500 rpm.

                Det är inte fel att ha en grön ECU i Sverige, är min slutsats.

                Bränslekvalitet och oktantal i kombination med syrehalt i luften
                är nyckelfaktorer före insugsventilen och sedan börjar laddtryck, kompression, gnista, öppningstider för ventiler och spridare spela “viss” roll i kombination med flödet genom filter, insug och avgasrör. Jag fascineras verkligen av dessa samband vid granskning av DeltaDash loggar.

                Graferna motorvarv mot fordonshastighet visade att Stefans Gröna ökade hastighet spikrakt linjärt över hela varv registret, och nådde en högre hastighet. Medans min vid samma manöver inte var lika linjär och halkade efter ett antal km/h. Motsvarande resultat från 80 km/tim vid fullgas på femman till en given punkt Grön ECU sluthastighet = 152 km/tim medan Röd ECU endast gick till 144 km/tim. Jag hade högre spänning på gasspjällskontakten och tändningen var sämre. Ett klick på resetknappen gjorde underverk för min kärra och det blev en helt annan bil. Kanske en reset före start varje dag är att rekommendera, beroende på lufttryck och syrehalt. 😉
                Vi testade även att ställa ned tändningen 5 grader på Stefans och då gick den lika illa som min gjorde före reset.

                Det går att mäta acceleration ganska exakt eftersom hastighet och tid loggas.

                /K

                #47153
                ExOrdis
                Deltagare

                  Kan bara meddela att det är väldigt trevligt att ha koll på vad den har för sig. 😉
                  DeltaDash rockar rätt så bra.
                  Det är inga problem att göra väldigt korrekta mätningar av allehanda slag.

                  Jag är väldigt sugen på att kunna mappa orginal ECU´n.

                  /Kjell

                  #47172
                  Manor
                  Deltagare

                    >Kaarlo och jag konstaterade att jag har en svart ECU – varken röd
                    >eller grön. Skulle vara intressant att mäta min bil nån gång också och
                    >förstå vad som skiljer…
                    >Ordis, du får väl förbarma dig med en guidad Roslagsrunda på kuliga
                    >vägar. Kanske helgen 4-5 maj, eller?
                    >
                    >Annars förundrar jag mig över att jag rent subjektivt har upplevt min
                    >bil som kvickare ju längre jag ägt den…!
                    >Men jag lurar mig säkert på att väghållningen är så mycket bättre nu
                    >och att jag lärt känna bilen med åren. Känns som om däcken och föraren
                    >sätter gränserna snarare än bilen och motorn numera. Skön känsla!

                    Saknar du inte dragkrok också ;-).

                    mvh Mats N

                    #47173
                    Manor
                    Deltagare

                      >Då var det monterat och klart, kom idag med posten.
                      >
                      >1.2 -1.3 bar, men vilken härlig vridmomentskurva det har blivit i
                      >bilen.
                      >
                      >Massivt vrid från 3000 upp till 6800, progressivt på någe vis, det
                      >mattas
                      >aldrig av heller.
                      >Originalturbokicken ligger i lixom hela tiden, svårt att beskriva 🙂
                      >
                      >Körbarheten har ökat markant, jag hade grön ECU tidigare dessutom och
                      >vridet i utgången av kurvorna/rondellerna är sagolikt.
                      >
                      >En trevlig mappning som ger en mycket körbar bil med massor av mer
                      >vridmoment över hela registret, snyggt jobbat av Stephen Done på
                      >EcuTek
                      >
                      >
                      >-Chrille, blå MY/00 samt en pippigul Previa

                      Hej !

                      Vad har du för övriga modifieringar än ECUTEC steg 2? Avgas, filter, dump?

                      mvh Mats N

                      #47174
                      Manor
                      Deltagare

                        >Man behåller sin box, byter bara kortet, precis som du gör
                        >när du hinkar in ett LINK kort…

                        Hej !

                        Finns det någon möjlighet för någon (verkstad, IM, polis, försäkringsbolag) att se att något är bytt? Är någon (typ) plombering bruten? Vad hamnar slutsumman på med frakt mm… (cirka i SEK)?

                        mvh Mats N

                      Visar 10 inlägg - 46 till 55 (av 55 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.