› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Effekt?
- Detta ämne har 16 svar, 1,465 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 2 månader sedan av
b20mannen.
-
FörfattareInlägg
-
18 april, 2009 kl. 19:24 #4385
psycho_sw
DeltagareHallå där, tänkte bara fråga vad ni tror att mitt spec ger för effekt? köpte bilen igår en impreza gt-99..
Dåså det jag ser som är gjort med bilen är:
Öppet apexi sportluftfilter.
Turbon bytt till TD04hl-18t.
3tums hela vägen från turbon med race kat.
gasar jag på så börjar det riktiga turbo trycket vid 4000!!!
ca: 1,3-1,4 bar. orginal intercooler.
Hks ssqv, som för övrigt skötts loss från intercoolern igår:o
Bilen är inte mappad, lr varit på rullande lv.
lite orolig över att det är för mycket krut i den än vad vxl gillar.
sport koppling från sachs så den håller iaf..
Bra första dag med bilen i.o.m att dumpen slets loss. förra ägaren hade fäst den med kemisk metal W.T.F vad tänker man på då18 april, 2009 kl. 19:36 #65102Mumin
Deltagarejag skulle sänka laddtrycket med att börja med, inte över 1.1 bar är rekomenderat.
18 april, 2009 kl. 22:09 #65101NickeH
DeltagareBilen bör/ska mappas om du har bytt turbo, visst kan du köra den men bara under varvtal där turbon inte används typ under 3000varv.
En värre koppling gör bara saken värre för växellådan, bästa livförsäkringen för lådan är en koppling som slirar vid (för)höga laster.
18 april, 2009 kl. 23:36 #65103psycho_sw
Deltagaremisstänkte allt detta är bilmekaniker, men har aldrig ägt/skruvat en boxer turbo. i princip en helt annan värld =)
ska sätta dit en återcirkulerande dump igen iaf.. förstår inte hur förra ägaren tänkte när han la ut en massa pengar. när det i princip blir både sämre prestanda/livslängd och bränsleföbrukning.
Men den äldre 5 växlade vxl från sti ska vara bolt on på gt eller?
hörde att den ska tåla lite mera kräm.
Tål ej20 motorn i sig själv sådana kraft förändring tänkte på kolvar/stakar lager? vad räcker ordinarie bränsle pumpen till?
Känner att jag vill fixa spridare/pump och återcirkulerande dump innan jag mappar bilen i alla fall.
Det blev många frågor =) men som sagt ägt den en dag.
Och det kan jag säga FY FAN vilken rolig bil.19 april, 2009 kl. 06:25 #65093Kvarnis
DeltagareSKule tro at det inte var ett rent Gt block, standard STI motorer klarar mer.
I en gt lär man byta stakar och kolvar om man ska åka med effekt närmare 400.Sen beror det på hur man hanterar prylarna desutom.
19 april, 2009 kl. 10:43 #65104psycho_sw
DeltagareByt bränslepumpen till en Walbro 341, det är nästan standard att man gör det om man pillar lite.
aldrig hört om 341 walbro 255 har man ju sett på några hundra byggen, vad är skilnaden mellan dessa är det att liter kapaciteten är 341 L så är det juh lite over kill på en bil med säg 300hk
19 april, 2009 kl. 10:52 #65097Pedersen
DeltagareGSS 341 är modellbeteckningen på den 255 lph Walbro pump man byter till på GTn.
19 april, 2009 kl. 11:27 #65105psycho_sw
Deltagareopps 😀 lär sig något nytt hela tiden, men ja en sådan står helt klart på inköps listan:-) ska åka och hämta nya dumpen idag iaf så jag får igång subban iaf
19 april, 2009 kl. 11:48 #65098Pedersen
DeltagareJag skulle iofs inte bli jätteförvånad om bränslepumpen redan är bytt. Kolla först, beställ sedan. 😀
19 april, 2009 kl. 11:56 #65106psycho_sw
DeltagareJag skulle iofs inte bli jätteförvånad om bränslepumpen redan är bytt. Kolla först, beställ sedan. 😀
det jag sett än så länge så tvivlar jag att det finns någon genom tänkt tanke bakom förra ägarens trim försök.
exempel alla silicon slangar satt med stripes!!!! bytte genast till slangklämmor gick väl åt typ 40st 🙂19 april, 2009 kl. 12:22 #65100specialized
DeltagareSKule tro at det inte var ett rent Gt block, standard STI motorer klarar mer.I en gt lär man byta stakar och kolvar om man ska åka med effekt närmare 400.Sen beror det på hur man hanterar prylarna desutom.
Det var en UK Turbo, alltså ingen STI utan exakt samma bil som en GT fast med ratten på fel sida ;)Fast som sagt det var ju lagom extremt också… Jag har tyvärr ingen scanner men jag kan försöka att fota av sidorna sen och lägga upp. 🙂
Nu tror ju jag inte du behöver försöka förklara de olika modellerna för Kvarnis då han skruvade med kokare innan du var född 😉
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg19 april, 2009 kl. 16:52 #65099Adam K
DeltagareHur är laddtrycket styrt?
Sitter det någon mekanisk pryl, typ ’Dawe’s device’ (mässingshistoria, ser ut som en hydraulkoppling ungefär), pysventil eller liknande, eller någon eftermarknads datorstyrd, eller styrs laddtrycket från ECUn? -OM det är det senare fallet så är ju bilen antingen ommappad eller möjligen chippad.
(Ommappad -bra, chippad -dåligt!)Tidiga STi-lådor (5växlade) håller ofta bättre delvis för att de är tätare stegade, good fun, men högljutt på motorväg.
19 april, 2009 kl. 17:48 #65107psycho_sw
DeltagareSå vitt jag förstått så är bilen varken chippad eller mappad, efter att jag fått dit front icn och ny dump så ska jag åka och mappa bilen.
Ska bara kolla om bränsle pumpen är bytt först. tänkte köpa större spridare och ta med till mappningen så man får pröva sig fram när man ser skillnaden live. bör man byta låda innan oxå då eller för utväxlingen är inte exakt samma antar jag19 april, 2009 kl. 19:41 #65094Kvarnis
DeltagareNär det gäller effekt och motorer och lådor…
Det går utmärkt att knäcka en låda med standard effekt tom, det beor på hur vålsam man är..Samtidigt så finns dom som åkt med dogbox m.m och försötrt ännu fler lådor än dom flesta med lite mer effekt 😉
Sen finns dom som är snabb som gatan i SS och på bana och kört med både org.koppling och låda med ~300BhpAng standard block så är kolvar stakar det som inte håller i längden, tyvärr mappningen spelar iofs en roll också om det går ått h-vete eller ej.
Altt nå mycket över 350 på en icke sti maskin är inte att rekommendera på lång sikt.
För ca10 år sedan var det nästan otänkr attdetskulle gå och få ut över 300 ur en standard r mpreza 😮 I dag åplockas det utt över 500 med bolt-on turbo och standard bränsle 😀
Hade för jävla kul för mångaår sedan när Andy härjade vilt med en del av sina konkurenter och la utt små pengar och körde i från alla alla fall med lite bon meck 😀
20 april, 2009 kl. 16:03 #65095b20mannen
DeltagareGlöm inte oljepumpen. En lika svag punkt på motorn som kolvar, stakar och fristående foder.
Bästa oljepumpen är den från RCM.
Cosworth har haft problem med sina pumpar och har fått göra om designen. Den nya Cosworthpumpen ska dock ha löst problemen.Dessutom så ska de nyare vattenpumparna ha en bättre design än de gamla. Så om man gör ett kamremsbyte så är det klart värt det att stoppa i en ny vattenpump samtidigt.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.